پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۳۹۴۴۶۴
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه معتقد است که مافیای قدرتمند خودرو نسبت به نقد‌ها و اعتراضات پاسخگو نیست. ناگفته و پوشیده نیست که بازار خودرو در ایران، منابع و منافع بیشماری را برای لایه‌هایی پرنفوذ و قدرتمند به ارمغان آورده است. شاید از این‌روست که به‌رغم دولت‌های پیاپی و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران، این وضعیت نابه‌سامان امتداد دارد. تنها کافی‌ست به بحث پرسروصدای واردات خودرو نظر بیندازیم تا دریابیم چطور همه‌چیز گروگان منافع عده‌ای قرار گرفته است. چرا باید کالایی مصرفی تبدیل به کالایی پر دوام شده و حاشیه سود میلیاردی برای جماعتی معلوم الحال بیاورد. سوال اینجاست که این شرایط تا چه میزان با اهداف انقلاب سال ۵۷، تمدن سازی اسلامی ایرانی، بیانیه گام دوم انقلاب، هماهنگی دارد؟ تا کی باید حاکمیت در برابر این فساد مسلم سکوت نموده و قوه قضاییه، نهاد‌های نظارتی و بازرسی و حتی نهاد‌های امنیتی سکوت کنند؟ چرا نباید الودگی نهاد‌های خاص در این حوزه را فریاد زد؟ هشدار می‌دهیم که اگر امروز جلوی این ننگ بازی‌ها گرفته نشود، فردا شاهد حضور جماعتی هارتر خواهیم بود. ما به رسم قانون، وظیفه حرفه‌ای و الزامات شرعی، گفتیم انچه را که باید می‌گفتیم.

شعارسال: ناگفته و پوشیده نیست که بازار خودرو در ایران، منابع و منافع بیشماری را برای لایه‌هایی پرنفوذ و قدرتمند به ارمغان آورده است. شاید از این‌روست که به‌رغم دولت‌های پیاپی و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران، این وضعیت نابه‌سامان امتداد دارد. تنها کافی‌ست به بحث پرسروصدای واردات خودرو نظر بیندازیم تا دریابیم چطور همه‌چیز گروگان منافع عده‌ای قرار گرفته است.

بازار مافیایی خودرو و مشتی پول کثیف با مشارکت لایه‌هایی از قدرت + انقلاب ۵۷، تمدن سازی اسلامی ایرانی و گام دوم، در این باره چه نظری دارند؟

شاید در دو سال اخیر، مهم‌ترین بحث بازار خودرو، بحث واردات بوده است که در نهایت پس از بحث‌ها و تبادل‌نظر‌ها و رایزنی‌های بسیار تصویب و اعلام شد. از زمان آزادسازی واردات خودرو، وزارت صمت وعده‌های زیادی برای واردات داده است که از جمله مهم‌ترین آن‌ها واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در ۱۴۰۱ و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ بود. مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت نیز تاکید کرده بود که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه واردات خودرو‌های خارجی خواهیم بود، اما با گذشت ماه‌ها از این وعده‌ها، آمار‌های گمرک نشان می‌دهد که تنها ۲ درصد از وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو محقق شده است.

وضعیت نامعلوم واردات خودرو که برخی از صاحبنظران معتقد بودند اگر به‌درستی و به‌شکلی فراگیر صورت گیرد، می‌تواند اندکی وضعیت آشفته بازار خودرو را بهبود بخشد، با ناکامی همراه بود. در چنین شرایطی فرهاد احتشام‌زاد، عضو انجمن واردکنندگان خودرو در بهمن‌ماه گفت: «اگرچه نوید باز شدن خودرو‌های وارداتی در بازار و شوق ناشی از افزایش واردات و تنوع خودرو باعث شد که فشار تقاضا کم شود، ولی هر چه مرور زمان بیشتر می‌شود و آن برنامه‌ها تحقق پیدا نمی‌کند، این انتظار کم‌کم از بین می‌رود و مردم نسبت به اتفاقاتی که قرار بود بیفتد، ناامید می‌شوند. مردم دچار این ابهام شدند که موضوعاتی که بیان می‌شود و واقعیت‌های عینی با تصورات ذهنی‌شان متفاوت است.»

آن‌چه درباره ماجرای پرسروصدای واردات خودرو روی داد، تنها یکی از نمود‌های وضعیت بازار خودرو در ایران است. اقتصادی که خودرو را به کالایی سرمایه‌ای بدل کرده است، راهی به تغییر شرایط نمی‌دهد، رویه‌ای که در کمتر جای دنیا چنین است. این‌که چرا هربار طرح‌هایی که می‌تواند اندکی باعث گشایش فضا و بهبود وضعیت بازار شود، با چنین سرنوشتی روبه‌رو می‌شود، نشانه‌ای از حضور قدرتمند مافیایی است که منافع سرشاری از ادامه وضع موجود می‌برد.

بازار مافیایی خودرو و مشتی پول کثیف با مشارکت لایه‌هایی از قدرت + انقلاب ۵۷، تمدن سازی اسلامی ایرانی و گام دوم، در این باره چه نظری دارند؟

در همین‌باره و در بررسی وضعیت آشفته بازار خودرو، دکتر حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: «ما امروز می‌بینیم که منابع بزرگی برای واردات خودرو‌های لوکس یا واردات خودرو‌های دست دوم صرف می‌شود، در حالی که شهر‌ها در اثر همین فساد مافیای خودرو در حال انفجار است و پیامد‌هایی مثل ترافیک و آلودگی هوا را ایجاد کرده است که آسیب‌های جدی به بخش قابل توجهی از جمعیت و همچنین محیط زیست وارد می‌کند. تمام این‌ها به‌خاطر قدرت مافیای خودرو است که به نهاد‌های قدرت وصل هستند و بنابراین نقد‌ها و اعتراضاتی که به آن‌ها هم صورت می‌گیرد، هیچ پاسخگویی ندارد. هیچکس پاسخگویی هوای آلوده کلانشهر‌ها نیست و هیچکس مسئولیت پیامد‌های ترافیک وحشتناک و مخرب را در کیفیت زندگی مردم برعهده نمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: «این‌ها بخاطر فاصله انسداد رسانه‌ای و تا حدود زیادی سیاسی با واقعیت‌های اقتصادی کشور است و مادامی که فشار افکار عمومی اهمیتی در شکل‌دهی به سیاست‌های بخش عمومی نداشته باشد، عملا امیدی به اصلاح وضع کنونی وجود نخواهد داشت و ما شاهد خروج بیشتر و بیشتر سرمایه‌های انسانی و مالی از کشور خواهیم بود.»

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از روزنامه آسیا. منتشره در ۲۷ فروردین ۱۴۰۳. کد خبر: ۲۱۰۹۵. https://www.asianews.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین