پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۵۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۶
وزیر نیرو با تاکید بر اینکه نیازمند قانون جامع آب در کشور هستیم، گفت: ما به قانون جامع آب و آموزش مسائل حقوقی به مردم نیاز داریم تا بتوانیم در مقابل اقدامات قانونی در حوزه مسایل آبی بایستیم.

شعارسال: حمید چیت‌چیان در همایش حقوق آب، چالش‌ها و فرصت‌ها با تاکید بر اینکه جز مدیریت هوشمند نیازمند قوانین صریح و روشن هستیم، افزود: باید بتوان با قوانین روشن تعارضات را تعیین تکلیف کرد چرا که در غیر این صورت آینده کشور با محدودیت منابع آبی به خطر می‌افتد.

وی تصریح کرد: حل تعارضات بخش آب نیازمند وجود قوانین است و این قوانین باید به طور همزمان رافع تعارضات مابین بالادست و پایین دست در حوضه‌های آبریز،حقابه داران قدیمی کشاورزی و مصارف شرب، منافع نسل حاضر و نسل‌های آینده، منافع اشخاص و محیط زیست، حوضه‌های مختلف آبریز، منافع اقتصادی و کیفیت منابع آب و منافع اشخاص و جامعه باشد.

وزیر نیرو ادامه داد: مسأله آب برای کشور مسأله ویژه و حیاتی است و در طول تاریخ نیز این مسأله به دلیل شرایط خاص اقلیمی و جغرافیای کشور همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: اهمیت منابع آبی به قدری است که حتی برخی تاریخ‌دانان اعتقاد دارند که ایجاد دولت‌ها در شرق به علت وجود منابع آبی در این مناطق بوده است. از سوی دیگر اکنون هم به اعتقاد برخی از تحلیل‌گیران آب نقش مهمی در تنش‌های منطقه‌ای دارد.

چیت‌چیان بیان کرد: دولت در برنامه ششم توسعه کشور به صورت جدی بر مسأله آب تأکید کرده و در لایحه بودجه سال 96 هم 4 مسأله آب، فاضلاب، محیط زیست و راه آهن به عنوان اولویت خاص در نظر گرفته شده‌اند.

وی تاکید کرد: در ایران کاهش منابع آبی تنها به علت از کاهش بارندگی نیست بلکه تغییر اقلیم، افزایش درجه حرارت هوا، افزایش جمعیت و کاهش سرانه آب در بخش‌های مختلف نیز در آن تأثیر به سزایی داشته است.

وزیر نیرو گفت: دز سال‌های اخیر میزا منابع آب تجدید پذیر کشور 130 میلیارد مترمکعب بود اما اکنون این میزان به 90 میلیارد مترمکعب رسیده است. از سوی دیگر طی این مدت میزان تبخیر‌های آبی با تغییرات آب و هوایی نیز افزایش یافته است.

چیت‌چیان اظهار کرد: مسأله آب، فقط یک مسأله مدیریتی یا مهندسی نیست، بلکه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و تمام جوانب زندگی فردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین علت هم باید با حساسیت بیشتری در اقدامات خود به سوی مدیریت آب گام برداریم.

وزیر نیرو تأکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در مدیریت درست منابع آبی، مسأله حقوق آب است و امروزه با روند حقوقی جدیدی مواجهیم که در گذشته با آن روبرو نبودیم و این باعث شده تا ضرورت برگزاری چنین همایش‌هایی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دانشمندان دوره‌های مختلفی را برای مدیریت منابع آبی ذکر کرده‌اند، گفت: دوره اول، دوره وفور منابع آب و پیشی گرفتن میزان عرضه بر تقاضا در حوزه منابع آب بوده و در نتیجه تعارضی در این بین وجود نداشته است.

چیت‌چیان بیان کرد: در دوره دوم مدیریت منابع آب کم کم به دلیل بالا رفتن میزان تقاضا سعی می‌شود با شیوه‌های چون سدسازی، حفر قنات یا انتقال آب به نوعی مدیریت عرضه ایجاد شود. در مرحله سوم نیز مدیریت کشت، مدیریت مصرف و مدیریت تقاضا مطرح شد.

وی خاطر نشان کرد: اکنون در مرحله چهارم قرار داریم که به علت عدم امکان پاسخگویی منابع آبی به نیاز بشر در زمینه‌های گوناگون موضوع تخصیص پیش آمده، به گونه ای که شاید نیاز باشد آب صنعت یا کشاورزی را کاهش داده و به شرب اضافه کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 15آذر1395، کدخبر: 165011: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین