پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۸۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
پیاده روهای کرج محل رویش تیر چراغ برق، چاله های بزرگ و موانعی است که معلولین را برای تردد دلسرد خواهد کرد.
شعارسال: این روزها معلولیت دیگر مشکل فرد نیست بلکه مشکل جامعه بوده و زمان آن گذشته که معلولان را از دیگر افراد جامعه جدا کنیم چرا که با زبان هنر و می توان یه استعدادهای نهفته در وجود آن ها دست پیدا کرد.

در استان البرز با جمعیت ۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۵۱۳ نفر طی براوردهای انجام شده و استاندارد کشوری ۲٫۴ درصد این آمار را معلولین تشکیل می دهند که بیشترین آمار معلولیت معادل ۲۲ هزار و ۴۶۵ نفر یعنی ۸۴٫۴ درصد در شهرستان کرج ساکن هستند و این عدد در استان برابر ۵۷ هزار و ۹۰۰ نفر است.

بر اساس اطلاعات دریافتی هزینه ارائه خدمات به هر فرد معلول در مراکز بهزیستی استان البرز ۶۰۰ هزار تومان است لذا پیشگیری از اختلالات ژنتیکی در جامعه این آمار را کاهش داده و جلوگیری از صرف هزینه ها در بخش درمان و نگهداری از آنها برای دولت و خانواده ها خواهد شد.

طرح غربالگری ژنتیک دختران ۱۵ تا ۲۵ سال با هدف آگاه سازی در استان البرز می تواند در پیشگیری از معلولیت ها باشد، مدیر کل بهزیستی استان البرز با بیان این مهم می گوید بهترین اقدام والدین برای سلامتی فرزندان انجام مشاوره ژنتیک قبل و بعد تولد است که مراکز توانبخشی در البرز این مشاوره ها را رایگان انجام می دهند.

داریوش بیات نژاد ارائه آموزش های لازم در زمینه ژنتیک را زمینه ای برای پیشگیری از ۵۰ درصد معلولیت ها در کشور دانست و افزود: متاسفانه به رغم رشد علمی در حوزه علوم پزشکی هنوز خانواده هایی در کشور از جمله در استان البرز وجود دارند که به نقش مهم مشاوره در ژنتیک هنوز باور ندارند و بر ازدواج های فامیلی تاکید می کنند.

و اما فرشید علیزاده معاون پرورشی آموزش و پرورش استان البرز معتقد است تفاهم نامه بهزیستی با آموزش و پرورش می تواند زمینه ای برای آگاهی جامعه هدف یعنی اولیا و دانش آموزان باشد که پیشگیری از معلولیت یکی از بندهای این تفاهم نامه است چرا که این نهاد فرهنگی نقشی تاثیر گذار در مشاوره ژنتیک خواهد داشت.

معصومه عباس زاده معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان البرز نیز با بیان اینکه ۷۰ مرکز ارائه خدمات به معلولین در استان البرز وجود دارد گفت: ۲۲ مرکز خدمات اموزشی و حمایتی روزانه به ۹۳۰ معلول ارائه می دهند و ۴۷ مرکز اقامتی شبانه روزی طیف های مختلف معلول با امار ۲ هزار و ۶۵۴ نفر را نگهداری می کنند.

مدیر کل بهزیستی استان البرز به خبرنگار ما گفت: استان البرز در راستای کاهش بخش وسیعی از معلولیت ها مشاوره ژنتیک را فعال کرده است و در سال گذشته ۱۵۰۰ زوج جوان از خدمات مشاوره برخوردار شدند.

داریوش بیات نژاد افزود: قریب به ۱۵۰۰ دانش آموز دختر ۱۵ سال استان در ۸ دبیرستان غربال گری شده اند و در سال ۹۵ مصمم هستیم که این آمار را به دو برابر افزایش دهیم چرا که مشاوره ژنتیک مسئله ای بسیار حیاتی و ضروری بوده و ما به دنبال فرهنگسازی آن در جامعه هستیم.

مدیر کل بهزیستی استان البرز با بیان اینکه دستگاه‌ های مرتبط با خدمات‌ رسانی، بودجه‌ ای از اعتبارات خود را برای بهسازی و متناسب‌ سازی فضا برای معلولان در نظر بگیرند اظهار داشت: با در نظر گرفتن معلولان، جانبازان، افراد سالمند، زنان باردار و کودکان در البرز بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ تری شده و بهزیستی از بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای استان البرز توقع همکاری بیشتر در این امر را دارد.

در استان البرز و به ویژه شهر کرج نه‌ تنها یک معلول نمی‌ تواند به تنهایی و بدون مواجه شدن با مشکل در خیابان‌ ها و پیاده‌ روها تردد کند بلکه حتی با کمک چندین نفر نیز، این تردد برای او امری مشکل و محال است چرا که پیاده روهای کرج محل رویش تیر چراغ برق، چاله های بزرگ و موانعی است که معلولین را برای تردد دلسرد خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پورتال اطلاع رسانی البرز 24، تاریخ انتشار: 21 آذر 1395، کدخبر: 22535، www.alborz24.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
0
0
چه عبارت زیبایی
کرج برای تردد معلولان خود معلول است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
0
0
این مشکل، مشکل ملی است که از زمان ریاست همایون هاشمی تاکنون پابرجا بوده است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین