پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۰۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
نمایندگان مجلس در واکنش به گزارش کمیسیون عمران درباره سانحه برخورد دو قطار در استان سمنان خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی شدند.

شعار سال: در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مقدماتی کمیسیون عمران درباره سانحه برخورد دو قطار در استان سمنان، نمایندگان درباره این گزارش اظهارنظر کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در واکنش به این گزارش گفت: در این حادثه بیش از ۵۰ نفر از هموطنان ما جان خود را از دست دادند، رهبر انقلاب فرمودند بررسی این حادثه به گونه ای صورت گیرد که چنین حوادثی تکرار نشود.

وی افزود: این کار کارشناسی و فنی باید عادلانه انجام شود تا اشکالات موجود برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ عامل در وقوع این حادثه اثرگذار بوده است، عنوان کرد: در گزارش کمیسیون عمران به چند عامل رسیدگی شده است!؟

حاجی دلیگانی گفت: چرا قطار نجات بعد از یک ساعت به سراغ حادثه دیدگان نرفته است؟ این حادثه باید به طور کارشناسی بررسی شود.

جعفر زاده: ۵۸ درصد قطارهای تهران-مشهد فاقد سیستم استاندارد هستند

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت نیز گفت: گزارش کمیسیون عمران قصه و داستان است، پنجاه نفر در آتش سوخته اند و مجلس نقش خود را به درستی انجام نداده است.

وی افزود: مخالف هستم که در پایان دولت وزیری استیضاح شود اما چک سفید دادن به یک وزیر هم درست نیست. اینکه وزیری بگوید تحت هیچ شرایط من تغییر نمی کنم، درست نیست.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: وزیر راه در این قضیه مقصر است، سیستم ATC نصب شده روی قطار فاقد ابتدایی ترین استانداردها است و شرکت سازنده اعلام کرده به دلیل تحریم ها نتوانسته ایم این سیستم را استاندارد کنیم. در حالی که در وزارت نفت در چندین مورد این سیستم با استاندارد نصب شده است.

وی با بیان اینکه فقط ۶۶۴ لکوموتیو در کشور این سیستم را دارا هستند، تصریح کرد: متاسفانه ۵۸ درصد قطارهای تهران-مشهد فاقد سیستم استانداردی هستند.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: وقتی مردم می گویند در این کشور کسی برای جان ما ارزش قائل نیست، خلاف نمی گویند.

وی ادامه داد: تشکیلات و سیستم موجود دچار نقص بوده و سیستم امداد و نجات هم دچار مشکل است. به طوری که ۳ ساعت طول کشیده تا ۲ هلیکوپتر در محل حاضر شوند آن هم کپسول آتش نشانی به همراه نداشته باشند.

وی گفت: استیضاح وزیر را به صحن مجلس بکشانید تا این دولت و هر دولت دیگر بداند تا دقیقه ۹۰ باید پای کار ملت باشد.

یوسف نژاد: ضعف سامانه کنترل قطارها برای راه آهن هشدار است

علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری نیز در این مورد گفت: مدیریت بحران در چنین مواردی با استفاده از نیروی انسانی مردمی باید به صحنه ورود پیدا می کرد در حالی که در این سانحه نتوانست از امکانات خود استفاده کند.

وی افزود: استانداردهای کیفی سیستم حمل و نقل کشور ما زیر سوال است و یخ زدن ترمز لکوموتیو در دنیا بی نظیر، سامانه کنترل قطارها هم ضعیف است و همه این عوامل برای سیستم راه آهن ما هشدار به شمار می رود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یک فرد یا دو فرد را مقصر ندانیم خاطرنشان کرد: اگر دولت و وزارت راه نیازمند قانون یا کمک کمیسیون های مجلس هستند، از این فرصت استفاده کرده تا با کمک مجلس، دغدغه مردم برطرف شود.

قاضی پور: پیگیر استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص خواهیم بود

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: آیت الله آملی لاریجانی دستور دهند تا دادگستری و دادستانی سمنان به طور کیفری این حادثه را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه انگشت ما به سوی کله گنده هایی که باعث به وجود آمدن این حادثه شده اند است، افزود: اگر زن و فرزند آقای آخوندی در این حادثه بودند آیا ساده و بی سروصدا از کنار حادثه عبور می کرد؟

قاضی پور گفت: فراکسیون کارگری و فراکسیون ترک نشین مجلس تا آخرین قدم پیگیر استیضاح، سوال و تحقیق و تفحص در خصوص این سانحه خواهد بود.

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد: اگر در سانحه انفجار قطار در سال ۸۲ وزیر وقت استعفا می داد یا رئیس جمهور وزیر را عزل می کرد، امروز شاهد این اتفاق نبودیم. هنوز دیر نشده است، اگر وزیر راه استعفا دهد، برای بازماندگان تسلای خاطر خواهد بود.

گلمرادی: وزیر برای پاسخگویی آماده باشد

علی گلمرادی نماینده مردم ماهشهر عنوان کرد: باید موضوع به طور کارشناسی مورد مطالعه قرار گیرد که لازمه این امر آرامش فضای مجلس و دولت است.

وی افزود: وزیر راه و مسئولان مربوط در این حادثه برای پاسخگویی آماده باشند تا بعد از کار کارشناسی تصمیم منطقی در این خصوص گرفته شود.

لاهوتی: عمر لکوموتیوها بالای ۳۱ سال است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در این باره گفت: امدادرسانی و مدیریت بحران هم از عواملی بوده که تعداد کشته ها را بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عمر لکوموتیوهای ما بالای ۳۱ سال است، افزود: بر اساس قانون باید سن لکوموتیوها را به زیر ۱۵ سال می رساندیم تا از وقوع حوادث اینچنینی پیشگیری شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه سیستم ATC عمل کرده و قطار متوقف شده است، اما یک خطای انسانی موجب وقوع این حادثه شده، تصریح کرد: من اشک را در چشمان وزیر راه دیدم.

فرهنگی: روسیه سردتر از کشور ماست، اما ترمز قطارها یخ نمی زند

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز گفت: وقتی سیستم کنترل لکوموتیوها اخطار می دهد اما به اندازه ای بی اعتبار شده که توسط مامور کنترل نادیده گرفته می شود و قطار از حالت اضطرار خارج شده، چه معنایی می تواند داشته باشد؟

وی گفت: معنی اینکه قطاری به علت یخ زدگی ترمزهایش متوقف شده چیست؟ در حالی که روسیه بسیار سردتر از کشور ماست. اما در آنجا شاهد وقوع این اتفاقات نیستیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 آذر 1395، کد مطلب: 3850192، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
0
0
خوب استیضاحش کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین