پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۳
حضرت آ‌یت الله جوادی آملی با بیان این که از آمریکا هیچ کاری ساخته نیست، گفت: آمریکای پلید در توطئه های بسیاری نقش داشت و نتوانست و نمی تواند کاری کند.
شعار سال:حضرت آیت الله عبد الله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در همایش ملی صدف کوثر که با هدف تجلیل از شخصیت ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این همایش برای این بانوی با فضیلت گفت: این همایش صبغه دینی، علمی و حقوقی دارد.

وی افزود: حقوقی متقابل مادر و فرزند ایجاب می کند که فرزند مادرش را بشناسد و بشناساند و بر این پیوند آن افتخار کند، نخستین حق شناخت پاکدامنی مادر است که ما دیر جنبیدیم، جاهلیت را عقلانیت کردن کار هر حکیم و کلامی نیست، کسی که بتواند فرهنگ جاهلی را فرهنگ عقلانی کند کاری بزرگ است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که در جاهلیت معیار تصدیق و تکذیب قبول و عدم قبول ابا و اجداد بود، اظهار داشت: اگر قبول و رد ملتی وابسته به گذشته باشد این ملت مرده است، در چنین فضایی خدیجه برهان عقلی اقامه کرده و قبل از بعثت موحدانه عبادت داشته است.

وی ادامه داد: اگر می خواهید عالم شوید باید برهان داشته باشید؛ یک محقق داریم یک دلال کسی که حرف ها را جمع می کند و تحویل شاگرد می دهد دلال علم است تولید نکرده است، بین دلال علم و فقیه و حکیم فرق است؛ خدیجه در عصر دلالی، محقق و موحد بود و موحدانه خداوند را عبادت می کرد، و اگر اباءنا می گفت منظور ابراهیم و اسماعیل و یعقوب بود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که ذات اقدس اله راه را باز نگذاشته که انسان هرکاری کند، ابراز داشت: اگر انسان می خواهد تصدیق و تکذیب کند باید برهان داشته باشد نه این که دلال شود و بگوید که می گویند، کافر برای تصدیق و تکذیب برهانی ندارد اما مؤمن باید برهان اقامه کند.

وی عنوان کرد: عصر جاهلیت و فرهنگ دلالی است در چنین عصری خدیجه عالمه، زاهدانه و موحده بود ما به چنین مادری افتخار می کنیم، ایشان فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کرد، چون فرهنگ جاهلی بود اقتصاد جاهلی شد و اقتصاد جاهلی بر ربا استوار است.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: بارها گفتیم که از آمریکا هیچ کاری ساخته نیست آمریکای پلید در توطئه های بسیاری نقش داشت و نتوانست و نمی تواند کاری کند حالا این آدم بی عرضه می گوید گزینه نظامی روی میز من است خیلی ها حساب می برند اما وقتی خدا در قرآن کریم می گوید برای ربا گزینه نظامی روی میز است کسی توجه نمی کند.

وی اضافه کرد: خدیجه هم جلوی ربا را گرفت و دچار جاهلیت زمان خود نشد، امروز در فضای مجازی تجارت رسمی عده ای همان جاهلیت کهن است؛ اگر می خواهیم رهاورد خدیجه را بدانیم تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، تحریم بانک های ربوی و تحریم مراکز فساد است، اگر می خواهیم مادر از ما راضی باشد باید دنباله رو باشیم و زنده و مرده ندارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که باید باور کنیم که تنها سلام کافی نیست و باید راه آن ها را برویم، گفت: حضرت خدیجه ویژگی های بسیاری داشت، همواره یار و یاور پیامبر اسلام بود؛ کل جریان را در زمان خود جاهلیت رهبری کرد و عده ای هدایت شدند.

وی افزود: خدیجه مریم ثانی برای ما است، وجود مبارک خدیجه چون زن است الگوی جامعه اعم از مرد و زن است، کمال انسان در روح و روح مجرد است که مجرد مذکر و مؤنث ندارد و دین آمده این مجرد را شکوفا کند، الگوی جامعه بد زن نوح است، ذکورت و انوثتی در الگو بودن نیست، مردم الگوی جامعه خوب است، هیچ کمالی در اسلام مشروط به ذکورت و ممنوع به انوثت نیست، پشتوانه نبوت و رسالت ولایت است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که ولایت مشروط به ذکورت و ممنوع به انوثت نیست، اظهار داشت: پس از رحلت پیامبر وحی تشریعی قطع شد اما وحی های دیگر و علم غیب بود، این وحی و علم که تمام شدنی نیست، درست است که نهر محدود به شمار می رود اگر اما به بحر وصل باشد نامحدود می شود، یک ولی خدا که به علم الهی وصل باشد نا محدود می شود.

وی ادامه داد: مرجعیت کار اجرایی است و آنچه که مهم است فقاهت و اجتهاد است، اگر زن بتواند صاحب جواهری بشود و شاگردانی تربیت کند کمال است، کمال فقاهت است نه مرجعیت، کمال ولایت است که حضرت خدیجه، فاطمه و معصومه(س) دارد، مادر ما ولی الله است چرا به او اقتدا نکنیم.

مفسر برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هرکسی که بالغ شد باید شناسنامه بگیرد، ابراز داشت: حضرت فرمود من و علی پدران امت هستیم، اگر علی را پدر قبول کنیم مادر چه بزرگی خواهد بود، چرا خودمان را کم می شماریم، چرا برای بازی وقت صرف کنیم. خدیجه از دو منظر مادر ما است یکی آیه قرآن و دیگری فرمایش پیامبر است.

وی عنوان کرد: قرآن دو اثر دارد یک عده گمراه را گمراه تر و عده ای را بیشتر هدایت می کند، وقتی حضرت امیر پدر شد مادر زهرا(س) است اگر پیامبر پدر شد مادر خدیجه است، این حقوق را باید بررسی کنیم، حضرت امیر هم از منظری فرزند حضرت خدیجه بود و در مقطعی به دست خدیجه تربیت شد.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: حضرت امیر از ابتدا تحت تربیت پیامبر بود و به خانه ایشان آمد و تمام مدیریت داخلی بر عهده خدیجه بود، اگر بخواهیم مادری انتخاب کنیم باید این ها باشند، خدیجه ام المؤمنین فقهی، فرهنگی و عفاف است، ما چنین بزرگوارانی داریم دنبال چه می گردیم.

وی اضافه کرد: هر اندازه خدا چیزی به ما بدهد مسؤول هستیم، اگر به ما استعداد فراوان داد و حاضرنیستیم حرف هر حرفی را بپذیریم و روحیه دلالی در ما وجود ندارد معلوم می شود مسؤول هستیم، اگر چنین طلبه ای برود امام جماعت، جمعه و نماینده شود بعید است که در روز قیامت بتواند جواب بدهد، نهال فروشی غده ای برای حوزه است؛

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که حوزه و دین مردم را مرجعیت دینی حفظ می کند، گفت: اگر طلبه هوش خوبی در خود می بیند نباید آن را ارزان بفروشد، امام جماعت شدن و امام جمعه شدن و نماینده شدن واجب کفایی است اما اگر کسی آن هوش را در خود می بیند باید راه را ادامه دهد.

وی افزود: الان غرق نعمت هستیم، انقلاب صدها سؤال آورد که باید پاسخ دهیم، پس از مرحوم فیض حوزه 400 سال در عرصه قرآنی و تفسیر خاموش بود تا این که علامه آمد و المیزان را نوشت، انقلاب صدها مسأله آورد که صدها جواب می خواهد جواب این ها از یک طلبه امام جماعت و جمعه ساخته نیست بلکه از طبقه زرین فکر ساخته است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت الگوگیری از حضرت خدیجه اظهار داشت: ما باید بر زندگی مسلط بشیم این پیام مادر ما است، علیه تحریم قیام کردن درس حضرت خدیجه است، شهید مطهری گفته بود قاتل حسین بن علی(ع) تنها شمر نبود.

وی ادامه داد: امروز شبهه علمی فقط شبهه عوامیه نائینی نیست، امروز شبهه علمی کانت و هگل است که جوانان با سجاده به دانشگاه می روند و بی نماز بر می گردند، آن که جوان را بی نماز می کند پاسخ به شبهه کانت و هگل است، امام صادق(ع) فرمود کسی که عالم به زمان باشد شبهان به آن هجمه نمی کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار: 2 دی 1395، کد مطلب: ۴۶۹۰۲۹، www.rasanews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین