پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۴۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
"به نظر من می توان گفت جنبش دانشجویی یعنی حرکت ظرفیت دانشگاه به سمت فتح قله های پیشرفت و فتح آرمان های یک ملت."

شعار سال:


در آستانه ی نزدیک شدن به ۱۶ آذر به عنوان روز دانشجو، گفتگویی را با اميرعلي متقی دانشجوی ورودی سال ۹۳ رشته ی پزشكي دانشگاه علوم پزشکی اراک و یکی از فعالین سیاسی فرهنگی این دانشگاه صورت دادیم.


*دانشجوی واقعی از نگاه شما چه تعریفی دارد؟ فضای امروز دانشگاه خود را چقدر به این تعریف نزدیک می بینید؟

دانشگاه بايد پويا باشد و همان طور كه امام خمینی فرمودند بايد مبدا باشد، اما در حال حاضر نه تنها در زمينه فرهنگي و سياسي مبدا نيست بلكه هدف آماج حملات غرب و نفوذی های آن ها در داخل است. اين همان چيزي است كه آنها مي خواهند كه ما مصرف كننده باشيم نه توليد كننده. در رابطه با موضوعات علمي مرتبط با دانشگاه ها می توان گفت علی رغم تمام تلاش هایی که توسط دانشجویان شده است ولی این نوع برنامه ریزی کافی نیست و متاسفانه دانشگاه ها آن طور که باید و شاید در جستن و یافتن مسائل علمی و پیش بردن مرزهای دانش موفق نبوده اند.


*آیا از شیوه ی مدیریت علمی دانشگاه خود رضایت دارید؟ آیا دانشگاه در خدمت تولید و مدیریت جامعه است؟

معضل و مشكل بزرگي كه حس مي شود دور شدن روز به روز دانشگاه ها از صنعت كشور، علي رغم تمام شعارهاست؛ دانشجو بايد با تمام وجود با صنعت كشور چه در زمينه هاي بهداشتي و پزشكي و چه در زمينه مهندسي آشنا باشد تا افكارش را غربال و اصلاح كند و ايده اي مطابق با نياز جامعه و با توجه به امكانات موجود ارائه بدهد و در ادامه بتواند با تلاش خود آن را عملي كند تا نياز نباشد براي موضوعات بی جهت منت غربي ها يا شرقي ها را بكشيم. در مجموع نمي توان نمره قابل قبولي به مجموع دانشگاه ها داد. بی تردید با مدیریت مناسب و كنار گذاشتن دو دستگي ها و حواشي و كمك دلسوزانه ي مسئولان و همين طور توجه بيشتر دولتمردان به رفع محدوديت ها مي توان به دانشجو مبتكر و خلاق ايراني فرصت داد تا ايده هايش را عملي كند. دانشگاه تا زماني كه توليد علم نكند و ارتباطش را با صنعت و مردم اصلاح نكند، نمي تواند در راه حل مشكلات مردم حركت كند.


*وضعیت تحول دانشگاه های کشور در طی قرن اخیر را چگونه می بینید؟ روند حرکت کلی دانشگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

بستگي به اين دارد كه تحول را چگونه معنا كنيم، در سطح دانشگاه هاي كشور حرکت های علمی بيشتر با عزم دانشجويان همراه بوده است تا عملکرد مسئولان. دانشجويان علاوه بر از ميان برداشتن مشكلات بايد با مسائل حاشيه اي هم رو به رو شوند با اين حال پس از انقلاب اسلامي و سر لوحه قرار دادن خط مشی امام برای دانشگاه و بعد از آن توجه هاي ويژه مقام معظم رهبري به دانشجويان و تشويق دانشجويان به حركت جهادي، تحولات مثبتی با وجود مصائب زياد در حال ايجاد است كه گذشته از فراز و فرود هاي آن مي تواند كمك كننده انقلاب در سال هاي آتي باشد.


*نظر شما درباره ی دانشگاه پولی چیست ؟

دانشگاه پولي هم مي تواند خوب باشد هم بد! بستگي به ديد ما و نحوه بهره گيري ما از دانشگاه دارد؛ بعضي ها صرفاً براي داشتن مدرك دانشگاه پولی را انتخاب می کنند، بعضي ها بخاطر داشتن پول اضافه و بعضي ها هم براي رفع عقده هاي خود. البته در این بین معدود افرادي هستند كه مي خواهند صرفاً جهت افزايش دانش خود هزينه كنند.


*جنبش دانشجویی را چگونه تعریف می کنید؟

جنبش نيازمند اتحاد، اتحاد نيازمند يك پارچگي و يكپارچگي نيازمند برادري است تا بتواند اين نيروي غير قابل توصيف جوان دانشجو را همسو كند و دل آن ها را به كنار هم بودن و تحقق اهداف گرم كند. به نظر من می توان گفت جنبش دانشجویی یعنی حرکت ظرفیت دانشگاه به سمت فتح قله های پیشرفت و فتح آرمان های یک ملت.


*وضعیت حاکم بر دانشگاه علوم پزشکی اراک را چگونه بیان می کنید؟

احساس بنده این است که دانشگاه علوم پزشکی در زمينه هاي سياسي و فرهنگي به علت گرايش به راحت طلبي که در بين دانشجويان نسل سوم و چهارم ایجاد شده، ظهور مناسبی را نداشته است، و در كنار این موضوع نیز كمي احساس ترس براي بيان نظرات و ايده ها بين دانشجويان منتقد به اوضاع موجود، احساس می شود و همین امر باعث سكون در دانشگاه ما شده است. مطمئناً تا اين مشكلات را برطرف نكنيم نمي توان انتظار دانشگاهي پويا و جريان ساز داشته باشیم.

در زمينه هاي علمي نیز در سال های اخیر فعاليت های چشمگیر آنچنانی صورت نگرفته است ، نبود بودجه و محدوديت هایی از این دست در كميته تحقيقات دانشجويي و معاونت پژوهشي، مشكلي است که در دانشگاه احساس مي شود و همين درگير شدن با حواشی و دواندن دانشجويان در راه پله هاي معاونت پژوهشي براي مسائل مالي تاثیر بسیاری زیادی در کم رغبت شدن دانشجویان برای انجام فعالیت های علمی دانشجویان داشته است.

اگر بخواهیم از دید صنفی بنگریم بايد به شخص دانشجو احترام گذاشته شود، چرا که نام و جایگاه دانشجو مقدس است و نبايد دانشجو را رها كرد و ارتباط مستقيم مسئولان را با آن قطع كرد و به واسطه ها واگذار كرد بالاخص دانشجويان خوابگاهي كه نوعي امانت هستند.


*دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضاست… نظرتان نسبت به این جمله چیست؟

دانجشو موذن است بايد ديد موذن چه كاري مي كند؛ موذن به موقع و سر وقت فرياد بازگشت به سوي خدا را سر مي دهد؛ موذن مردم را از كارهاي غيرخدايي و بيهوده به سمت كار درست هدايت مي كند؛ موذن بصورت مداوم و بدون هراس از دشمن فريادش را سر مي دهد.

موذن حرفش حق هست حرف بيهوده و باطل نمی زند؛ موذن گاهي بايد تا صبح بيدار بماند تا مردم نماز و اعمال عبادي خود را در اول وقت بجا بياورد، اعمال عبادي كه عين سياست است و بلعكس. به طور کلی موذن بايد بتواند در شرايط مه آلود و ابري موقعيت درست خورشيد را تشخيص دهد و كمترين اشتباه را داشته باشد و دانشجو هم بايد همين گونه با جامعه باشد.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی نسل فردا، تاریخ انتشار ۱۱ آذر 1395، کد مطلب:- : www.naslefardaa.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین