پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کیفیت وکمیت خدمات امدادی یکی ازشاخصه‌های توسعه یافتگی شهرهای امروزی محسوب می‌شود. بدون شک اگر اورژانس از نیروی انسانی متخصص، امکانات و زیرساخت‌های مناسبی برخوردار باشد، به میزان قابل توجهی ازآمار تلفات شهری و جاده‌ای درشهرهای مختلف‌کاسته و خانواده‌های‌کمتری متحمل آسیب‌های جانی و روحی می‌شوند.

شعار سال: البرز به سبب ویژگی های خاص جغرافیایی ، نرخ بالای رشد جمعیت و همچنین جای دادن پنج محورمواصلاتی پرترددکشورنیازمند نگاه خاص مسئولان درزمینه ایجاد امکانات اورژانسی و امداد است . نگاهی‌که در سال‌های‌گذشته‌آن طورکه باید و شاید وجود نداشته و باعث شده این استان دراین حوزه به نسبت سایر استان‌ها با محرومیت‌های جدی مواجه شود.

وجود 48 پایگاه اورژانس درالبرز

مهرداد بابایی، رییس مرکز اورژانس وفوریت‌های پزشکی البرز گفت: درحال حاضر60 تیم عملیاتی در 48 پایگاه اورژانس با استفاده از 54 آمبولانس، چهارموتورآمبولانس، دو اتوبوس آمبولانس و یک امداد هوایی‌که با استان قزوین مشترک است به مصدومان وحادثه دیدگان استان خدمات رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس استان ادامه داد: متاسفانه تعداد پایگاه‌های اورژانس استان پاسخگوی نیاز موجود نیست و برای نزدیک شدن به شرایط استاندارد باید 30 پایگاه دیگر درمناطق مختلف ایجاد شود.

وی اضافه کرد: بدون شک ایجاد پایگاه‌های جدید مستلزم اختصاص زمین و اعتبار مناسب است‌که با حمایت مسئولان‌ امکان پذیرخواهد بود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال پنج پایگاه اورژانس به پایگاه‌های موجود اضافه می‌شود توضیح داد: هم اکنون ساخت پنج پایگاه در شهرستان‌های‌کرج، فردیس، نظرآباد ، ساوجبلاغ و اشتهارد در دست اقدام است.

رییس مرکزاورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده عملیات ساخت این پایگاه‌ها تا پایان سال به اتمام می‌رسد.

بابایی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد پایگاه اورژانس درطالقان ادامه داد: برای طالقان حداقل یک پایگاه پیش‌بینی شده‌که عملیات ساخت آن هنوزآغاز شده و در مرحله برنامه‌ریزی و تخمین اعتبارقرار دارد.

پایگاه امداد هوایی البرز راه اندازی شد

وی همچنین از ایجاد پایگاه اختصاصی اورژانس هوایی استان خبرداد و گفت: با موافقت اورژانس‌کشورو دانشگاه علوم پزشکی استان این پایگاه صبح روز گذشته(پنجم دی)، درمرکز پژوهش‌های‌کاربردی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افتتاح شد.

این مسئول توضیح داد: تاکنون البرز امداد هوایی مستقل نداشت و به صورت مشترک با استان قزوین از یک پایگاه امداد هوایی استفاده می‌کرد.

نوسازی 50 درصدآمبولانس‌های استان

وی درادامه به به روزرسانی آمبولانس‌های اورژانس استان اشاره‌کرد و یادآورشد: با هماهنگی‌های انجام شده 33 دستگاه آمبولانس جدید برای اورژانس استان در نظرگرفته شده که تعدادی ازآنها به مجموعه تزریق شده‌ و تعدادی نیز در مرحله قانونی شماره گذاری قرار دارند.

بابایی تصریح کرد: با اضافه شدن همه این آمبولانس‌ها 50 درصد آمبولانس‌های استان نوسازی شده و بخشی از مشکل فرسودگی خودروهای امدادی البرز برطرف خواهد شد.

دردسرهای یک طرفه شدن چالوس

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برخی مشکلات اورژانس البرز اشاره‌کرد و ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر خطوط ویژه اورژانس درکرج وسایر شهرستان‌های استان موجود نیست‌که همین خدمات رسانی به موقع نیروهای امدادی را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی البرز توضیح داد: بدون شک اگر این خطوط ویژه در مسیرهای درون شهری و برون شهری ایجاد شود، مدت زمان رسیدن نیروهای امدادی به صحنه حادثه به حد استاندارد نزدیکتر میشود.

وی یک طرفه شدن محور کرج- چالوس را یکی دیگر از مشکلات نیروهای امدادی استان اعلام‌کرد و گفت: در ساعاتی‌که این محور از شمال به سمت‌کرج یک طرفه می‌شود، نیروهای امدادی البرز امکان تردد در این مسیر را از دست می‌دهند و عملا نمی‌توانند در این محور تردد داشته باشند.

بابایی ابرازکرد: دراین شرایط درصورت وقوع حادثه جاده‌ای چاره ای جز استفاده از ظرفیت امدادی استان مازندران نیست.

وی اضافه کرد: بدون شک امکانات اورژانس مازندران خاص این استان بوده و محدودیت هایی در چگونگی امدادرسانی این نیروها به مصدومان استان‌های همجوار وجود دارد.

این مسئول اظهار کرد: علاوه براین، زمانی‌که محور کرج چالوس از سمت کرج یک طرفه می‌شود نیز نیروهای اورژانس استان چاره‌ای جز بستری کردن مصدومان در مراکز درمانی استان مازندارن ندارند؛ چراکه دراین شرایط امکان بازگرداندن مصدومان به البرز وجود ندارد.

وی توضیح داد: دراین مواقع مصدومان در بیمارستانهای استان مازنداران بستری شوند تا جاده به شکل عادی بازگردد و نیروهای امدادی بتوانند آنها را به مراکز درمانی البرز انتقال دهند.

استقرار چهار پایگاه اورژانس در محورمحور کرج- چالوس

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی البرز با اشاره به وجود چهار پایگاه‌ها اورژانس در محور کرج -چالوس یادآورشد: درحال حاضر تعداد پایگاه‌های اورژانس موجود دراین محور از استانداردکشوری نیز بیشتراست و در زمان تعطیلات نیروهای مستقر دراین پایگاه‌ها 50 تا صد درصد افزایش می‌یابند تا بتوانند خدمات رسانی بهتری به مردم داشته باشند ولی تا زمانی که خطوط اضطراری دراین محور ایجاد نشود و فکری به حال یک طرفه شدن این جاده نشود، مشکل امدادرسانی به مصدومان حل نخواهد شد.

ضرورت ارتقای زیرساخت‌های اورژانس البرز

بابایی‌در پاسخ به این سوال‌که چرا علی رغم تلاش مجموعه اورژانس مردم از دیر رسیدن این نیروها به صحنه حوادث گلایه دارند،گفت: نیروهای امدادی از تمام توان خود برای خدمات رسانی به موقع و با کیفیت به مصدومان استفاده می‌کنند ولی واقعیت این است به دلیل زیرساخت‌های نامناسب دراین حوزه و وجود برخی مشکلات از جمله ترافیک، نبود خطوط امدادی ، کمبود تعداد پایگاه‌ها و ... گاه امدارسانی به مصدومان با تاخیرایجاد می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: هرچند ضعف دربرخی موارد از جمله تعدادکم پایگاهها و آمبولانس‌های اورژانس به این مجموعه برمی‌گردد ولی وجود ترافیک و شلوغی خیابان ها به خصوص در ساعات اولیه صبح و پایانی شب عاملی است‌که کنترل آن از عهده نیروهای امدادی برنمی‌آیدو درشرایط فعلی‌کاری برای آن نمی‌شودکرد.

وی تصریح کرد: برای اصلاح ذهنیت مردم دراین زمینه هم دانشگاه علوم پزشکی و هم سایر دستگاه‌های درگیر با این موضوع باید به طور جدی تر عمل کنند و راه‌کارهای عملیاتی برای‌کوتاه ترکردن زمان خدمت رسانی نیروهای اورژانس به مصدومان درون شهری و برون شهری استان ارائه دهند.

بازآموزی نیروهای اورژانس البرز

بابایی درادامه به وضعیت نیروهای امدادی فعال در اورژانس استان اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته علی رغم افزایش تعداد پایگاه‌ها، مجوزی برای استخدام رسمی نیروهای امدادی نداشتیم و از طریق شرکت های خصوصی اقدام به جذب نیروهای مورد نظر می‌کردیم ولی امسال وزارت بهداشت مجوز استخدام 279 نفر را از طریق برگزاری آزمون به البرز داده است.

این مسئول ابرازکرد: با این ردیف استخدامی، تمامی نیروهای شرکتی اورژانس البرز تبدیل وضعیت شده و استخدام می‌شوند.

رییس مرکز اورژانس و فوریتهای پزشکی استان درخصوص وضعیت آموزش این نیروها توضیح داد: اکثر این نیروها کاردان و یا کارشناس رشته فوریت های پزشکی و یا رشته‌های پرستاری هستند.

وی گفت: تمامی نیروهای امدادی اورژانس هرساله در دوره بازآموزی شرکت می‌کنند تا دانش و مهارت خود را برای خدمات رسانی بهتر به مصدومان افزایش دهند.

انتقال بیش از 27 هزار مصدوم به مراکز درمانی

وی درپایان به عملکرد اورژانس استان اشاره کرد و اضافه کرد: تا پایان آبان ماه 636 هزار و480 تماس با اورژانس البرز برقرار شده است.

بابایی تصریح کردد: طی این مدت 59 هزار و 913 ماموریت امدادی در استان انجام شده که طی آنها 27 هزار و 882 نفریعنی 46 درصد مجموع مصدومان به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

زیرساخت‌های مناسب درمانی شاخصه جوامع توسعه‌یافته

محمد جواد کولیوند، نماینده مردم‌کرج در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت ارتقای زیرساخت‌های بهداشت و درمان گفت: امکانات و خدمان رسانی مناسب در حوزه بهداشت و درمان یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی جوامع محسوب می‌شود.

وی توضیح داد: البرز به واسطه مهاجرپذیری و نرخ بالای رشد جمعیت، در زمینعه زیرساخت‌ها و امکانات حوزه بهداشت و درمان از کمبودهای زیادی رنج می‌برد.

وی ادامه داد: تعداد پایین تخت های بیمارستانی به نسبت استانداردهای کشور، پراکندگی نامناسب بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ، تعداد پایین پایگاه‌های اورژانس و.... تنها بخشی از مشکلات البرز در حوزه بهداشت و درمان است.

وی اضافه کرد: البرز تا به امروز حتی یک پایگاه هوایی مستقل اورژانس نداشت و در مواقع بحرانی ناچار بود از پایگاه مشترک قزوین استفاده کند.

اهمیت ثانیه‌ها برای مصدومان اورژانسی

این مسئول تاکید کرد: بدون شک ضعیف بودن امکانات و تجهیزات اورژانس دربرخی موارد باعث به خطرافتادن جان مصدومان شده و نارضایتی مردم را در پی دارد.

کولیوند یادآورشد: هرچند دولت یازدهم برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه بهداشت و درمان در مناطق مختلف تلاش زیادی‌کرده ولی چون محرومیت های این حوزه زیاد است هنوز تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی داریم.

نماینده مردم‌کرج در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: ازآنجایی‌که هر ثانیه برای یک بیمار اورژانسی حیاتی است باید برای افزایش تعداد پایگاه‌ها و آمبولانس‌های استان تلاش شود تا سرعت عمل نیروهای اورژانس برای خدمات رسانی به مردم افزایش یابد.

وی گفت: درسفر اخیر ریاست جمهوری اعتبار خوبی برای ارتقای زیرساخت‌های بهداشت و درمان استان در نظرگرفته شده و بدون شک با جذب آنها شاهد تحولی دراین بخش خواهیم بود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 6 دی 95، کد مطلب: 9510-3890-5: www.alborz.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین