پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۷
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
قائم مقام وزیر بهداشت ضمن تشریح برخی مشکلات زیرساختی مانند کمبود تخت و غیره گفت: قسمت عمده مرگ و میرهای جاده‌ای در جاده‌های فرعی و روستایی اتفاق می‌افتد و این موضوع ضرورت توسعه آمبولانس هوایی را مشخص می‌کند که بر این اساس هفت پایگاه اروژانس هوایی به 21 پایگاه موجود اضافه خواهیم کرد.

شعارسال: دکتر ایرج حریرچی در مراسم چهل و یکمین سال تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی کشور گفت: حتی تصور اینکه فردی 30 سال از عمرش را در راه خدمت رسانی به مردم آن هم در زمان بحران صرف کند بسیار دشوار است.

وی خطاب به تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی گفت: اینکه شما از 78 میلیون ایرانی پرستاری می‌کنید بسیار با ارزش است و مسئولان ما شبها به امید بیداری شما می خوابند.

حریرچی با اشاره به اقدامات مهمی که در اورژانس پیش بیمارستانی مانند فعالیت موتور آمبولانس‌ها، حضور بیش از 12 هزار نیرو و ... انجام شده گفت: باید توجه کرد که برای موفقیت بیشتر در اورژانس و برای موفق ماندن در این حوزه باید ماهیت عملیاتی اورژانس را نیز ارتقا دهیم. همچنین باید از متخصصین کمک بگیریم و برای افرادی که در اورژانس فعالیت می‌کنند حمایت‌های معنوی و روانشناختی لازم را ایجاد کنیم. در عین حال باید یک کار اساسی در زمینه ساعت‌های کاری که موجب فرسودگی نیروها می شوند انجام دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به برخی تماس‌های غیر مرتبط با اورژانس پیش بیمارستانی گفت: این تماس‌ها باید کنترل شوند چرا که اورژانس از تماس‌های غیر مرتبط و مزاحمت‌ها در رنج است و باید این فرهنگ سازی را انجام دهیم. همچنین باید در زمینه اورژانس فرهنگ سازی و آگاهی بخشی لازم را برای مردم داشته باشیم. به عنوان مثال تجربه ساخت سریال پریا با موضوع ایدز و آسیب‌های اجتماعی، بسیار موفق بود. باید توجه کرد که در بسیاری از کشورها سریال‌های مختلف درباره پزشکی و اورژانس است. ما نیز می‌توانیم از طریق طراحی و پخش سریال و همچنین ورود به برنامه‌های کودک و برنامه‌های سرگرمی هم دانش مردم را افزایش دهیم و هم کاری کنیم تا مردم بدانند که در زمان بحران باید چه اقداماتی را انجام دهند، بنابراین این اقدامات از طریق سخنرانی جواب نمی دهد بلکه باید برای آن فرهنگ سازی کرد.

حریرچی با بیان اینکه برای توسعه ناوگان اورژانس هوایی و موتور آمبولانس به ویژه در تهران درخواست انجام اقدامی جدی را داریم اظهار کرد: در عین حال اکنون جاده‌های روستایی و فرعی بیشترین کشته‌ها را دارند که باید برای آن نیز کاری جدی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه خبر خوش ما برای اورژانس این است که موضوع اورژانس مورد توجه جدی وزیر بهداشت و مجموعه وزارتخانه است گفت: ما امیدواریم تا انتهای امسال 800 تا 1000 آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور اضافه شود. در عین حال در حوزه موتورآمبولانس نیز اقدامات لازم را نیز انجام می‌دهیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه تا کنون 21 پایگاه هوایی اورژانس را راه اندازی کرده‌ایم اظهار کرد: هفت پایگاه هوایی دیگر نیز در حال راه اندازی است. در عین حال باید توجه کرد که در حال حاضر قسمت عمده‌ای از مرگ و میرهای جاده‌های اصلی کشور کنترل شده، اما در جاده‌های فرعی و روستایی هم به دلیل خصوصیات جاده‌ها و هم به دلیل کیفیت خودروها شاهد مرگ و میر ناشی از تصادفات هستیم و باید برای این مناطق آمبولانس هوایی را توسعه دهیم.

وی با اشاره به وجود 7700 تخت بیمارستانی فعال در اورژانس و 730 بخش مختلف اورژانس گفت: در حال حاضر ما هم در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و هم در اورژانس‌های بیمارستانی به خوبی عمل می‌کنیم به طوریکه در اورژانس‌های بیمارستانی بیماران ما زیر شش ساعت تعیین تکلیف می‌شوند اما مشکل اصلی ما این است که به دلیل کمبود تخت در بخش‌ها بیماران در اورژانس می‌مانند و بیماران جدیدی هم که وارد اورژانس می‌شوند با مشکلات کمبود فضا مواجه‌اند بر این اساس راه حل اصلی حل این مشکل افزایش تخت در بیمارستان‌هاست.

حریرچی در ادامه صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر کشورهایی در حوزه کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آنها در جاده‌ها موفقند که در حوزه پیشگیری فعال بوده‌اند. باید توجه کرد که عامل اصلی سال‌های از دست رفته عمر در ایران هنوز هم تصادفات و سوانح هستند البته درست است که تصادفات عامل سوم مرگ و میر محسوب می‌شوند اما علی رغم این موضوع می‌بینیم که عامل اصلی سال‌های اصلی از دست رفته عمر به شمار می‌رود.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به روز جهانی بدون خودرو گفت: ما در زمینه کیفیت خودروها نسبت به دو دهه گذشته بهتر شده‌ایم اما هنوز به کیفیتی که مد نظر خود سازندگان خودرو در کشور است، نرسیده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر می‌بینیم که در تعداد زیادی از حوادث و سوانحی که رخ می‌دهد عامل انسانی یا نقش اصلی و یا نقش کمکی را ایفا می‌کند بنابراین باید مردم ما از این نظر آگاه‌تر شوند و رسانه‌ها نیز از نظر رعایت سرعت مجاز عدم خوردن خوراکی در حین رانندگی، عدم تماس تلفنی در حین رانندگی و ... آگاهی سازی لازم را ایجاد کنند. در حال حاضر در کشور انگلستان هزینه تماس تلفنی در حین رانندگی 950 هزار تومان به پول ایران است بنابراین هم رانندگان ما باید به این نکات توجه کنند و هم به سمت استفاده از وسایل حمل و نقل ایمن‌تر حرکت کنیم.

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره هم افزایی اورژانس و هلال احمر گفت: مهمترین موضوع در این زمینه وجود اقدام هماهنگ و فرماندهی واحد در حوادث است. در حال حاضر در برخی از حوادث و سوانح مهمترین مشکلمان تراکم مردم و تراکم نیروهای امدادی و انتظامی است بنابراین باید فرماندهی واحد و اقدام هم به صورت هماهنگ باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 28شهریور1395، کدخبر: 95062817556: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین