پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
عضو شورای پژوهشی جشنواره فیلم رویش گفت: مشکل سینمای دینی، عدم تطابق موضوعات با هنجارهای جامعه است و به نظر می رسد در این خصوص کم کاری شده است.

شعارسال: سید محمد صادق مرکبی با اشاره به اینکه سینمای دینی را باید آسیب زدایی کرد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد در عرصه فیلم‌سازی و عرصه‌های رسانه‌ای برای دست‌یابی به سبکی متناسب با هنجارهای اعتقادی و اجتماعی خودمان، کمتر کار کرده‌ایم. آنچه ما در این عرصه به عنوان سبک آثار هنری‌مان مشاهده می‌کنیم و می‌شناسیم، از یک سو خیلی مبتنی بر نیازها نیست و از سوی دیگر، قرابت چندانی با هنجارهای بومی‌ ما ندارد و نمی‌توان آن‌ها را برگرفته از آموزه‌های دینی‌ دانست.

استاد دانشکده صدا و سیمای تهران و دبیر دوره‌های اول تا سوم جشنواره «رویش» افزود: این‌که بخواهیم تعریفی بر اساس هنجارها و اعتقادات‌ در این مقوله داشته باشیم و یا این که به دنبال ایجاد و یا احیای سبکی در این عرصه باشیم و هویت‌ساز در این مقوله باشیم، موضوعی بوده که همواره ذهن دست‌اندرکاران «رویش» را به خود مشغول کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اصالت اولیه «رویش» در ذهن طراحان آن، نشأت ‌گرفته از دغدغه‌های مفهومی در خصوص «سینما» بود، افزود: بعضی مسایل مثل چگونگی طی طریق سینماگران در فضای ساختاری کنونی جامعه، وجود نداشتن نقاط ثقل مبنایی در آثار، انسجام نداشتن آثار از نظر معطوف بودن به جهتی معنوی و گاهی خلق آثاری غیرمرتبط با مضامین والای انسانی و اخلاقی، گوشه‌ای از کمبودهای موجود در عرصه سینمایی کشور بود، به گونه‌ای که می‌توان این مسایل را مهمترین دلایل شکل‌گیری و شکوفایی «نخستین رویش» محسوب کرد.

محمد صادق مرکبی، عضو شورای پژوهشی دهمین جشنواره رویش، در خصوص علت تمرکز این جشنواره بر روی موضوعات دینی گفت: در ابتدای شکل گیری رویش ما به این نتیجه رسیدیم که بعد از سال‌ها نظریه‌پردازی در خصوص سینمای دینی، اجازه بدهیم که مخاطبان خاص ما، یعنی فیلم‌سازان، در خلق آثار دینی آزاد باشند و بدون شک این موضوع باعث می‌شد که فیلم‌سازان جوان ما برداشت‌های خودشان را از یک اثر هنری دینی به صورت عملی بیان کنند و ما ببینیم که آن‌ها چه اثری خواهند ساخت و چه اثری را دینی می‌دانند.

غنای نظری و توان عملیاتی ما به قدری است که می‌توانیم با یک عزم ملی، آینده‌ای روشن و شفابخش را در زمینه اعتلای سینمای دینی کشورمان، رقم بزنیموی افزود: ما جشنواره «رویش» را جشنواره‌ای عادی و تقویمی نمی‌دیدیم و در اولین گام قصد داشتیم تعریفی مبتنی بر نگاه فیلم‌ سازان جوان مسلمان میهن‌ از فیلم دینی به دست آوریم. به همین دلیل این جشنواره را نوعی جشنواره پژوهشی در عرصه سینمای دینی قرار دادیم. طراحی ما بر این اساس بود که کار ما با دریافت و مشاهده آثار و بعد از پایان دور نخست جشنواره «رویش»، بر مبنای فعالیت‌های پژوهشی شروع شود.

وی ادامه داد: رویش همان‌طور که از نامش بر می‌آید؛ یک جشنواره دینی، صمیمی و جوانانه است و محمل خوبی برای فعالیت و فیلم‌سازی جوانان در این عرصه است. از این‌ رو کسانی که در این زمینه احساس تعهد می‌کنند و در عرصه هنرهای دینی دارای نظر و دغدغه هستند، بدون شک جشنواره «رویش» را فرصتی مناسب و مغتنم می‌یابند.

استاد دانشگاه صدا و سیما تهران راه‌ برون‌رفت از معضلات فرهنگی و هنری جامعه را بازنگری در تعاریف و نظریه‌ها دانست و تصریح کرد: به نظر می‌رسد یکی از راه‌های برون‌رفت ما از معضلات فرهنگی و هنری موجود، همین است که تا حد ممکن نظریه‌ها و تعاریف را مبتنی بر اعتقادات و هنجارهای خودمان، باز تعریف و به شکل کاربردی و قابل بهره‌برداری، تدوین و ارائه نماییم و پس از آن زمینه ترغیب و پشتیبانی از خلق آثاری از این دست و بر این مشی و مرام را در دستور کارمان قرار دهیم، آن‌ هم به شکل کاملا روشن‌بینانه و استدلالی و اعتقادی که پرداختن به این موضوع هم کار ساده‌ای نیست و نیاز به صبر و شکیبایی زیاد و تلاش و مجاهدت فراوان دارد.

وی ادامه داد: اگر فقط پتانسیل‌های موجود در این عرصه را در کشور در نظر بگیریم، می‌بینیم که ظرفیت‌های زیادی از هر حیث در اختیار ماست و زمینه‌های رشد و بالندگی جوانان ما در این عرصه، و غنای نظری و توان عملیاتی ما به قدری است که می‌توانیم با یک عزم ملی، آینده‌ای روشن و شفابخش را در زمینه اعتلای سینمای دینی کشورمان، رقم بزنیم.

شایان ذکر است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش»، ۲۷ الی ۳۰ دی ماه در مشهد مقدس، برگزار خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 8 دی 1395، کدمطلب: 3862545 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین