پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۱۴
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
گر چه امسال 5 دستبافت منسوخ شده فارس احیا و به مرحله تولید رسیده است اما عدم ارائه تسهیلات بانکی به هنرمندان و نبود پوشش بیمه ای، بسیاری از این هنرهای سنتی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

شعار سال: شهرستان فيروزآباد خاستگاه دستبافت هاي داري استان فارس است به طوري كه هم اينك بسياري از اين هنرها در فهرست ملي به ثبت رسيده و به زودي هم فيروزآباد به عنوان شهر جهاني گبه معرفي مي شود، ولي مشكلات و مصايبي كه هنرمندان و فعالين اين رشته هاي اصيل و سنتي با آن مواجهاند، تمامي ندارد و آن طور كه رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فيروزآباد مي گويد؛ نزديك به 10 هزار هنرمند در رشته هاي دستبافت داري همچون فرش، گليم و گبه در شهرستان وجود دارد اما به دليل مشكلاتي از قبيل عدم ارائه تسهيلات بانكي و نبود پوشش بيمه اي، هنرمندان ترجيح مي دهند به شغل هايي چون آرايشگري و راه اندازي مغازه خرازي روي آورند.
وي با تاكيد بر اينكه چنين اتفاقاتي بي شك تهديد جدي براي هنرهاي اصيل و سنتي شهرستان است، مي افزايد: در اكثر اسناد تاريخي به اصالت و قدمت دستبافت هاي داري فيروزآباد به خصوص قالي و فرش اشاراتي شده و هم اينك نيز بازار فروش اين محصولات، كشورهاي اروپايي چون آلمان و انگليس است، اما با توجه به شرايط موجود مي طلبد هرچه سريع تر مشكلات اين حوزه مرتفع گردد.شهبازي همچنين تاكيد مي كند: متاسفانه بسياري از هنرمندان اين رشته تخصصي به مشاغل ديگر روي آورده اند كه اگر اين روند ادامه يابد بي شك تاثير بسزايي در توليد محصولات خواهد داشت.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان فيروزآباد در ادامه اضافه مي كند: براي توليد محصولات دستبافت، كارگاه متمركزي در شهرستان وجود ندارد و توليدات در خانه ها به صورت غيرمتمركز صورت مي گيرد.
شهبازي با بيان اينكه در حال حاضر در اكثر كارگاه هاي خانگي، دستبافت ها به صورت متري در اختيار هنرمندان قرار مي گيرد، مي افزايد: دستمزد هنرمندان از 200 هزار تومان تا 4 ميليون تومان است و اين رقم بنابر ظريف كاري و نوع دستبافتها متغير است.در ادامه اين گفت وگو، سلمان گورنگي رئيس اتحاديه تعاوني هاي صنايع دستي استان فارس با بيان اينكه از ابتداي سال تاكنون 5 دستبافت داري استان كه متعلق به شهرستان فيروزآباد بوده، احيا شده است، به خبرنگار ما مي گويد: گچمه، پلاس، اويي، شيشه درمه و دوره چيني بافي از هنرهاي اصيل و سنتي و دستبافت هاي استان است كه هم اينك احيا شده و به مرحله توليد رسيده اند.
به گفته وي، طي 2 سال اخير 10 هنر دست ساز در سراسر استان كه منسوخ شده و در فهرست فراموشي قرار داشتند، احيا و دوباره به چرخه هنرهاي سنتي و صنايع دستي فعال بازگشتند.
گورنگي در ادامه با اشاره به اينكه خاستگاه اكثر هنرهاي دست بافتي كه احيا شده، شهرستان فيروزآباد است، مي گويد: تمامي دستبافت هاي داري توسط زنان عشايري و روستايي فارس و به صورت ذهني بافي تهيه مي شود كه به فهرست جهاني رسيده است.
رئيس اتحاديه تعاوني هاي صنايع دستي استان فارس ادامه مي دهد: اين رشته كاملا تخصصي متعلق به زنان است و در فارس تعداد مرداني كه در حوزه دستبافت ها فعال اند، به انگشتان يك دست هم نمي رسد
گورنگي اضافه مي كند: در ديگر شهرها چون تبريز و كاشان، هنر قالي بافي يك شغل مردانه تلقي مي شود اما در فارس به ذوق و سليقه زنان و ذهنيت آنها معطوف مي شود چرا كه اين رشته هاي هنري در قديم جزئي از كارهاي هنري زنانه محسوب مي شده است.
بنا بر این گزارش هنر و صنعت بافندگی فارس در واقع ، هنری عشايری و سپس هنری روستايی است که وابستگی به عشاير دارد.
عشاير فارس به ويژه قشقائي ها به اين هنر اشتغال دارند و روستائيان که در مسير اين ايل ها زندگی می کنند نيز به کار توليد قالی و ساير دستبافت ها می پردازند . به باور برخی از کارشناسان ، فرش بافان اين استان معمولاً دستبافت های خود را نه به عنوان يک کالای تجارتی بلکه برای خود توليد می کنند و چون دنباله رو نوسانات بازار فرش نيستند, طرح های آنها دارای رنگ آميزی و طراوت خاصی است.
اين «هنر- صنعت» به طور عمده به دست زنان انجام می شود. به طور کلی توليد دستبافت ها از مرحله ابتدايی تا آخرين مرحله به دست زنان صورت می گيرد. دار قالی ايل قشقايی مانند ساير عشاير افقی است و بافنده برای بافتن بر روی زمين می نشيند. بيشتر دارهای روستايی نيز افقی و گاه عمودی است. علت استفاده عشاير از دار افقی به اين دليل است که با زندگی کوچ نشينی آنها هماهنگی داشته و حمل آن بر پشت چارپايان به سهولت انجام می گيرد. انواع بافته های داری استان شامل: قالی، گلیم، زیلو،گبه و جاجیم است .

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تحلیلی خبرآنلاین، تاریخ 12 دی 95، کد مطلب: 618339: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین