پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
فرمانده اسبق سپاه پاسداران گرچه دوباره لباس پاسداری بر تن کرده اما همچنان نمی خواهد چهره سیاسی اش را کنار بگذارد

شعار سال: می گفتند دیگر به دنیای سیاست باز نمی گردد؛ گفتند دیگر می خواهد همان فرمانده باشد. اما حالا که یک سال و اندی از برگشتنش به سپاه پاسداران می گذرد به نظر می رسد چندان هم دل از «سیاست بازی» نبردیده است.

فروردین سال گذشته بود که خبر رسید «آقا محسن» دوباره لباس سبز بر تن کرده و قصد دارد بازگردد به دوران نظامی گری اش؛ آن هم بعد از گذشت سالها که همان لباس سبز پاسداری را از تن درآورد و بوسید و گذاشت کنار. او برای بازگشتش به میدان نظامی ها دلیل داشت« می خواهم تجاربم را به همه نسل‌های آینده سپاه منتقل کنم و به آنها مشورت دهم»

محسن رضایی در حالی دغدغه های امنیتی برای کشور را یکی دیگر از دلایل بازگشتش به سپاه پاسداران مطرح می کرد که به نظر تصمیم گرفته بود دغدغه های سیاسیش را بعد از 19 سال سیاست ورزی کنار بگذارد. دغدغه هایی از تاسیس جبهه و فعالیت های حزبی گرفته تا سابقه سه بار حضور در انتخابات های ریاست جمهوری.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس که دکترای اقتصادش را از دانشگاه تهران گرفته و علاوه بر تأسیس دانشگاه امام حسین(ع)، قرارگاه خاتم الانبیا و دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله از عمده خدمات او در دوران حضور اولیه اش در سپاه است، حالا به تدریس علوم و فنون نظامی هم در دانشگاه امام حسین (ع) مشغول است. اما این مشغولیت دانشگاهی در کنار فعالیت هایش در سپاه پاسداران هم باعث نشده تا او از دنیای سیاست خداحافظی کند. نمونه اش هم همین امضای اخیرش بر ذیل بیانیه حامیان گروه تازه تاسیس «مجمع نیروهای انقلاب اسلامی» است و حضورش در اولین نشست هم اندیشی این گروه در فردای امضای این بیانیه.

گویی «آقا محسنِ» بچه های جنگ هر کاری هم که کند سیاست بازی را دوست دارد. چه نظامی باشد، چه نباشد.

*مدافع دیروز، مخالف امروز

محسن رضایی از همان فروردین سال گذشته تا همین دیروز که در نقش دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس رفت در اظهارات محفلی و یا صفحه های شخصی اش در شبکه های اجتماعی دولت را از هیچ انتقاد اقتصادی و برجامی بی بهره نگذاشته است. او علاوه بر انتقاد به دولت با نشان دادن چهره ای مجازی، چندین بار در اینستاگرامش برای فعالان سیاسی یا کسانی مانند ترامپ خط و نشان هم کشیده است.

اما نمونه آخر انتقاداتش به دولت، اظهارات دیروزش بود در میان نمایندگان اصولگرای مجلس: «دستگاه دیپلماسی در سال‌های اخیر بیش از حد به برجام پرداخت و متاسفانه غفلت صورت گرفت. واقعیت این است که دولت می‌خواست از طریق کلید حل سیاست خارجی مشکلات اقتصادی داخل کشور را حل کند، ولی برعکس شد؛ چرا که نه تنها اقدامات در حوزه سیاست خارجی به طور کامل و در جهت منافع و اهداف جمهوری اسلامی ایجاد نشد بلکه از ظرفیت‌های داخلی غفلت شد و ما دچار رکود عمیقی شدیم.»

این اظهارات در حالی از سوی رضایی بیان شده که او بعد از توافق برجام از مدافعان سرسخت او بود. آذرماه سال گذشته بود که او برجام رامحصول دورکردن جنگ از کشور دانست: «نفوذ یعنی رضاشاه و محمدرضا شاه، یعنی ترکمنچای و قراردهای ننگین دیگر. ما مخالف درهای باز نیستیم اما باید مراقب باشیم چه چیزی رفت و آمد می‌کند و چه چیزی مبادله می‌شود؟ آیا کالاهای سرمایه‌ای می‌آید و همکاری اقتصادی بدون وابستگی پیش می‌آید؟ حتماً با افزایش تبادلات تجاری در پسابرجام احتمال نفوذ وجود دارد اما این دلیل نمی‌شود.»

اظهارات مدافعانه او از برجام حتی تا همین امسال هم ادامه داشت. او در تیرماه امسال با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک نقد برجام را نقد رهبری دانست: «ما این برجام را قبول داریم و کسانی که برجام را مورد نقد قرار می‌دهند حواسشان باشد که برجام رهبری را نقد می‌کنند و نه برجام مجلس و شورای عالی امنیت ملی را. حتی نیروهای حزب‌اللهی هم که می‌خواهند خیلی انقلابی باشند نباید وارد حریم رهبری شوند.»

اما هرچه به انتخابات سال آینده نزدیک شدیم اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم دچار دگرگونی شد. او گرچه در شهریور امسال با لحنی ملایم برجامیان را مورد انتقاد قرار می داد: «این برجام فقط تسهیلاتی را برای ما به وجود می آورد» اما به فاصله یک ماه از این اظهاراتش در مهرماه گرچه کارشکنی های آمریکا در اجرای برجام را مورد عتاب قرار داد اما ثمرات برجام را خنثی شده دانست.

انتقادات رضایی ادامه داشت تا اوایل دی ماه همین امسال که برجام را گلوله ای برفی در حال آب شدن دانست: «نباید بگذاریم برجام به یک جنازه تبدیل شود و باید اثری برای مردم داشته باشد.»

*فرمانده کنار نمی کشد

«آقا محسن» حالا 62 ساله است. او از همان سال 76 که از فرماندهی سپاه استعفا داد و از کلیه فعالیت‌های نظامی رفت و شد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تا همین امروز که دوباره ردای سپاهی گری بر تن کشیده، نخواسته چهره سیاسی اش را بپوشاند. او گرچه همواره در کنار فعالیت های سیاسی اش راهکارهای اقتصادی اش را به رخ بقیه می کشید اما با همین راهکارها هم نتوانست راهی در میان کاندیداهای ریاست جمهوری باز کند و سهم او در هر دو دوره شرکتش در انتخابات سال 88 و 92 چیزی نبود جز شکست. گرچه او قبلا هم طعم این شکست را چشیده بود: در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی و در زمانی که تنها فردی بود که به هر دو فهرست جامعه روحانیت مبارز و مجمع روحانیون مبارز راه یافته بود.

او که همواره داعیه نجات اقتصاد کشور را داشته در انتخابات سال ٨٨ هم با شعار دولت ائتلافی و با برنامه‌ای مدون در این زمینه اقتصاددان انتخابات شد. او همچنین در مناظره‌های انتخاباتی سال ٩٢ یک اسکناس هزار تومانی از جیب خود بیرون آورد و مقابل دوربین گرفت و گفت: «آقایان به اقتصاد توجه کنید. «هزار تومانِ» امروز، برابر «سیصد تومان» گذشته است. برای کسانی که وضعشان خوب است، ممکن است مهم نباشد؛ اما برای بیشتر مردم تکان‌دهنده است.»

گرچه در انتخابات پر حادثه سال 88، او و برنامه مدونِ سخت فهمش، کمترین رای را به خود اختصاص داد و از میان چهار کاندیدا در رتبه چهارم قرار گرفت اما باز هم در انتخابات سال 92 با همین داعیه اقتصادی با شعار «سلام بر زندگی» به عنوان کاندیدای جبهه ایستادگی وارد کارزار انتخابات شد و در این انتخابات هم دوباره در رتبه چهارم قرار گرفت.

محسن رضایی در همین چندماه گذشته بارها اعلام کرده که قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را ندارد اما همچنان دست از سرِ همان داعیه های اقتصادی اش برنداشته و هر از چندگاهی با انتقاداتش به سیاست های اقتصادی حسن روحانی، او و تیم اقتصادی دولت را می نوازد. نمونه اش هم اظهارات اخیرش در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس: «خوش بینی بیش از حد به دروازه‌های خارجی و غفلت از اقتصاد مقاومتی و ظرفیت داخلی موجب زمین گیر شدن اقتصاد شد. ما در برجام پیوست احکام خزانه‌داری آمریکا را نداشتیم و به همین جهت ماحصل و دستاورد اقتصادی توفیق چندانی نداشتیم.»

سرلشکرِ پاسدار حالا با اینکه در گردهمایی های مختلف در کنار دیگر مسوولان رده بالای سپاه می نشیند و می خواهد تجربه چندین سال فرماندگی سپاهش را در اختیار جوانان قرار دهد، اما هرچه به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نزدیک می شویم بیشتر دلش هوای فعالیت های سیاسی گذشته اش را می کند. اما نه دیگر نه در لوای کاندیداتوری بلکه در نقش منتقد حسن روحانی و دولت یازدهم. او در حالی زیر بیانیه ای با عنوان «مجمع نیروهای انقلاب اسلامی» را امضا کرده و با کتی کرم رنگ و نه لباس سبز پاسداری در اولین نشست هم اندیشی این گروه سخنرانی هم کرده که اکثر موسسان این گروه کسانی نیستند جز یاران بی واسطه یا با واسطه محمود احمدی نژاد. همان کسی که روزگاری پیش از انتخابات سال 88 تمام قد در برابرش ایستاده بود: «اگر راه احمدی‌نژاد ادامه یابد، به سمت پرتگاه پیش خواهیم رفت.»

او اما ترجیح می دهد باز هم در کنار طیفی از اصولگرایان باشد و نه معتدلینی همچون حسن روحانی. اصولگرایانی که در همان سال 88 طرح دولت ائتلافی اش را رد کردند و با تمام توان به مخالفت با آن برخاستند تا فرمانده سابق سپاه با وجود مذاکرات گسترده با سران اصولگرا نهایتا زمانی که دید از دولت ائتلافی طرفی نمی بندد به تنهایی به عنوان کاندیدای مستقل اعلام حضور کرد.

محسن رضایی نشان داده که گرچه در برهه هایی با اظهارات اصلاح گرایانه در حوزه اقتصاد سعی در دگرگون کردن وضعیت معیشتی مردم داشته اما همچنان همان «آقا محسنِ» اصولگراست و پشت دوستان هم طیفی هم ایستاده است.

فرمانده صحنه سیاست را رها نمی کند، هرچند لباس رسمی اش را عوض کند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 16 آذر 1395، کد مطلب: 620036:www. khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین