پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۸۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم و تجسم يک دوره ديگر براي حضور در صحنه اجرايي و سياسي کشور، کل تفکر و تصميمات دولت را به خود متوجه ساخته است.

شعار سال: اين روزها خبري با سند در رسانه‌ها منتشر شده است که در آن، دولت در اقدامي کم‌سابقه و با ابلاغ فوق‌العاده، در پوشش طرحي به نام «اطلاع‌رساني و تعامل مستقيم با مردم» عملاً دستور تشکيل ستادهاي تبليغاتي حسن روحاني براي انتخابات ۹۶ را در استانداري‌ها و فرمانداري‌هاي سراسر کشور صادر کرده است. در اين ابلاغيه ۱۹ ماده‌اي رياست اين ستاد تبليغاتي بر عهده معاونان سياسي و امنيتي استانداري‌ها (مجريان مستقيم انتخابات) و نظارت بر عملکرد اين ستاد به استانداران واگذار شده است. در بند نخست دستورالعمل اجرايي اين کمپين انتخاباتي تأکيد شده است که روند فوق‌العاده ارائه گزارش عملکرد سه ساله از دي ماه سال جاري بايد اولويت همه مديران استاني از استاندار گرفته تا مديران کل، مشاوران و...قرار گيرد. همچنين بند دوم اين ابلاغ تأکيد مي‌کند که بدون هيچ محدوديتي از همه ظرفيت‌هاي رسانه‌اي براي تبليغات و ارتباط مردمي استفاده شود. بندهاي ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹ دستورالعمل اجرايي اين کمپين انتخاباتي به شکلي باور‌نکردني عملاً استانداران، فرمانداران، بخشدارها و حتي دهيارها را به ضبط تصاوير تصنعي از ديدار با مردم و حل مشکلات آنها در طول اجراي طرح، مکلف کرده و تأکيد مي‌کند که اين سناريو بايد به صورت مکرر اجرا و تصاوير آن به صورت گسترده رسانه‌اي شود. بند ۱۳ اين دستورالعمل انتخاباتي تأکيد مي‌کند که استانداري‌ها در مواجهه‌هاي رسانه‌اي در عين دفاع حداکثري از دولت مراقبت کنند تا رويکرد انتخاباتي برنامه‌هاي ابلاغي عيان نشود!

زماني که اين دستورالعمل مطالعه مي‌شود، دقيقاً يک ساختار عظيم‌الجثه‌اي به نام دولت مشاهده مي‌شود که تمام قد تمامي اقدامات اجرايي خود را کنار گذاشته و با يک قامت انتخاباتي روزهاي خود را به انتخابات 96 نزديک مي‌کند. انتشار اين سند که واقعاً به عنوان يکي از مصاديق نگاه ابزاري به مردم محسوب مي‌شود، سؤال‌هاي زيادي را در ذهن متبادر مي‌سازد.

يکي از مهم‌ترين سؤال‌ها اين است که اگر دولت عملکرد محسوس در جامعه داشته است و خود نيز از طريق رسانه‌ها دائماً به توصيف آن پرداخته است، چه نيازي به معلق کردن زودهنگام تمام اقدامات دولت و معطوف کردن تصميمات به سمت انتخابات بوده است؟ آيا اين مصداق پوپوليست زودهنگام نيست که بسياري از اعضاي دولت، در انتقاد از رفتارهاي دولت‌هاي پيشين اظهارنظرهاي فراوان کرده‌اند و حال خود گرفتار چنين پديده‌اي شده‌اند؟
يکي از سؤالات مهم که مي‌تواند تبعات زيادي را براي دولت ايجاد کند اينکه چگونه مي‌شود يک مجري اصلي انتخابات بتواند در انتخابات بي‌طرفانه عمل کند، در حالي که در اين ابلاغيه، معاونان سياسي استانداري‌ها (مجريان اصلي انتخابات) به عنوان رئيس اين شوراي انتخاباتي انتصاب شده‌اند که موظف مي‌شوند هر ماه حسن اجراي برنامه‌ها را به وزارت کشور ارائه کنند. اين موضوع بي‌طرفي ستاد اجرايي انتخابات را زير سؤال مي‌برد و مي‌تواند دولت را با شبهات عديده‌اي مواجه سازد.

از طرفي علاوه بر هزينه‌هاي گزاف اين طرح از جمله چاپ نشريه، تدوين فيلم و... از بيت‌المال براي انتخابات ۹۶، عملاً تمام ظرفيت‌هاي دولت مخصوصاً مجريان انتخابات طي ماه‌هاي آينده صرف تبليغات رياست جمهوري حسن روحاني خواهد شد.

اين ابلاغيه انتخاباتي دولت در حالي مطرح مي‌شود که در شهريورماه امسال رهبر معظم انقلاب در ديدار با رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت صراحتاً فرمودند: دولت بايد با برنامه‌ريزي و جديت، حداکثر بهره‌برداري را براي کار و تلاش در يک سال باقي‌مانده انجام دهد. دولت نبايد به هيچ‌وجه خود را سرگرم بحث‌هاي انتخاباتي کند بلکه بايد تا آخرين روز کاري، براي کار، تلاش و حل مشکلات برنامه‌ريزي کند و بهترين تبليغ براي دولت در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.

ماه‌هاي پاياني دولت يازدهم و تجسم يک دوره ديگر براي حضور در صحنه اجرايي و سياسي کشور، کل تفکر و تصميمات دولت را به خود متوجه ساخته است. آنچه پيشران اين دولت براي انتخاباتي کردن فضاي کشور بوده همانا ضعف گسترده در برداشتن گام‌هاي عملي آشکار، در راستاي منافع عمومي است. از اين منظر دولت در يک چالش بزرگي به نام «اثبات کارآمدي»، غوطه‌ور شده است. تمرکز اساسي بر حوزه روابط خارجي و رسيدن به توافق هسته‌اي، چاه بزرگي بود که دولت از روز اول براي خود حفر کرد. ترسيم و تجسم و معرفي يک قلعه تو خالي و بي‌مصرف به عنوان يک دژ مستحکم و مفيد براي رفع حاجات اقتصادي کشور به مردم، سياستي بس ناجوانمردانه و البته براي دولت هزينه‌زا بوده است. اظهارات شکوهمندانه و مدافعانه از برجام و بي‌ثمري آن، دولت را دچار يک آشفتگي شخصيتي کرده و و مجبور است در اين چند ماه باقي‌مانده به انتخابات به جاي رسيدگي به امورات کشور، همه را از منظر انتخابات بنگرد و پيش ببرد. به نظر آنچه اين روزها از درون دولت درز پيدا مي‌کند، تصميماتي عجولانه و از سر درماندگي براي از دست نرفتن بقاي سياسي است و همين موضوع از روز اول، دولت را دچار يک خطاي محاسباتي کرد. مشاوراني که از همان روزهاي نخستِ تبليغات انتخاباتي، حسن روحاني را به سمت دادن وعده‌هاي خوش آب و رنگ و بدون پشتوانه عملياتي ترغيب کردند و از آن پس شکستن تابوي مذاکره با امريکا را به عنوان يک «غول معجزه‌گر» به ملت پيشنهاد دادند، به مثابه دشمنان دوست‌نمايي براي جناب رئيس‌جمهور بودند که امروز نيز وي را به سمت اقدامات آني و بي‌پشتوانه مي‌کشانند و همين ضربه‌اي مهلک بر پيکره دولت در انتخابات وارد مي‌سازد و دولت را به دست خود دولت بي‌اعتبار مي‌سازد.

فرهاد نظريان ساماني

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بام ایران خبر، تاریخ 26 دی 95، کد مطلب: 166796: www.bameirankhabar.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
Germany
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
تقابلات انتخاباتی فقط باید برای قبل از انتخابات باشد بعد از ان همه با هم برادر و خواهریم
س.د۷۶
Fight
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
0
0
ما همه ایرانی هستیم و جدا از هرگونه رنگ و جناح و سلیقه انسان پس برای شرافت و انسانیت و ایرانی بودن خودمان هم که شده باید برادری را بین خود تقویت کنیم
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
باید هم نگرانی داشته باشن وقتی این همه شعار دادن و هیچ کدومشون عملی نشد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین