شعار سال: به اعتقاد عموم مردم، سفر با قطار علاوه بر امنیت، جذابیت بیشتری برای
مسافران و گردشگران دارد، به حفظ محیط زیست کمک می کند، حوادث و تلفات جاده
ای را کاهش می دهد، جابه جایی و حمل بار را در شرایط ایمن انجام داده و به
توسعه شهرها و رشد گردشگری و کاهش بار ترافیک کمک می کند.
این فواید
سفر با قطار در کنار مزیت های متعدد دیگر، لزوم توسعه صنعت حمل و نقل ریلی و
افزایش خطوط راه آهن را به عنوان یک ضرورت ملی دوچندان کرده و توجه به آن
را به یکی از سیاست های جدی دولت تدبیر و امید تبدیل کرده است اما در
شرایطی که تحریم های اعمال شده علیه ایران این امکان را سلب کرده بود با
اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها در زمینه حمل و نقل ریلی گشایش های
فراوانی صورت گرفت .
در این بین طرح احداث راه آهن تهران - همدان -
سنندج یکی از طرح های مهمی بود که به علت تحریم های حاکم بر کشور و نبود
امکان خرید ریل، بیش از 10 سال معطل مانده بود اما به برکت برجام جان
دوباره گرفت و هم اکنون در حال اجرا و قرار است تا پایان سال جاری صدای سوت
قطار را به گوش مردم همدان برساند.
طرح راه آهن تهران - همدان - سنندج
به صورت یک خطه، با ویژگی حرکتی 160 کیلومتر بر ساعت برای قطار مسافری و
120 کیلومتر بر ساعت برای قطار باری طراحی شده و قرار است در مسیر خود از
شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، بهار، قروه و سنندج عبور
کند و فاصله زمانی همدان تا پایتخت را به 2 ساعت کاهش دهد.
اهمیت احداث
این خط ریلی که بسیاری از شهرها و شهرستان های غرب کشور را از خدمات خود
بهره مند می کند تا حدی است که در سفر هیات دولت به استان همدان بنا بر
تاکید رئیس جمهوری 2 هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح راه آهن همدان -
تهران تخصیص یافت و در طول 1.5 ماه گذشته، نوبخت معاون رئیس جمهوری 2 بار
برای بررسی روند احداث این طرح به همدان سفر کرد.
** لبخند رضایت بر لبان مردم، خستگی را از دولت دور می کند
معاون
رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در بازدید اخیر خود از راه آهن
تهران - همدان - سنندج، توسعه شبکه ریلی کشور را اولویت دولت تدبیر و امید
خواند و گفت: همه تلاش ما بر این است که بتوانیم زیرساخت ها را به نحو
شایسته ای آماده کنیم تا با نشاندن لبخند رضایت بر لبان مردم، خستگی از
دولت دور شود.
محمدباقر نوبخت بیان کرد: راه آهن تهران به همدان و ملایر
به کرمانشاه، 2 طرح بزرگی است که در سفر رئیس جمهوری مورد توجه بود و باید
بتوانیم مراکز پنج استان کشور را به شبکه سراسری که به شبکه بین المللی
وصل می شود را مرتبط کنیم.
وی مهمترین دغدغه دولت را اتمام طرح های آغاز
شده در سالهای گذشته اعلام کرد و گفت: با تلاش دولت این طرح ها باید به
فرجام خوب و مطلوبی برسد و رضایت مردم استان همدان را در پی داشته باشد.
***جان دوباره راه آهن همدان - تهران از نتایج ملموس برجام در همدان است
بالاترین
مقام اجرایی استان همدان نیز جان دوباره راه آهن همدان - تهران را از
نتایج ملموس برجام در استان همدان ذکر کرد و گفت: ریل گذاری خط ریلی تهران -
همدان قبل از برجام به علت تحریم، مشکل در گشایش اعتبار اسنادی و تحویل
ندادن ریل و سوزن تعطیل شده بود.
محمد ناصرنیکبخت از برجام به عنوان یکی
از برکات ارزشمند دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: تلاش دولت تدبیر و
امید در برجام قابل سرپوش گذاری نیست و این دستاورد ملی را نباید تخریب
کرد.
وی با برشمردن مزایا و ویژگی های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی
همدان، اضافه کرد: حل مشکل ریل از جمله تاثیرات مهم اقدامات تیم مذاکره
کننده و توافق برجام است و طرح راه آهن تهران - همدان با ورود ریل به کشور
با جدیت و با دستور مستقیم رئیس جمهوری برای بهره برداری تا پایان امسال
پیگیری می شود.
وی اظهار کرد: زیرساختهای راه آهن تهران - همدان آماده
بود اما به دلیل نبود ریل سالیان متمادی ناتمام مانده بود اما به برکت و در
سایه برجام ریل خریداری شد و تا پایان سال و یا قبل از پایان دولت قطار
به همدان می رسد.
استاندار همدان با بیان اینکه عده ای برای تخریب دولت
یازدهم همواره عنوان می کنند که برجام هیچ تاثیری نداشته است خطاب به
منتقدان سوال کرد: اگر برجام اثری نداشته است پس چطور توانسته ایم تولید
نفت را افزایش دهیم و چرا راه آهن همدان از سال 83 معطل مانده بود؟
استاندار
همدان درباره روند پیشرفت راه آهن همدان - تهران توضیح داد: با اجرای
برجام و برداشته شدن تحریم بانکی و خرید تجهیزات ریلی در یکسال گذشته حدود
10 هزار و 590 شاخه به طول بیش از 95 کیلومتر به پیمانکار برای اجرا تحویل
شد و تا کنون 34 کیلومتر ریل گذاری صورت گرفته است.
نیکبخت افزود:
تعداد 58 دستگاه سوزن نیز در یکسال گذشته وارد و برای اجرا تحویل شده است
همچنین در حال حاضر 6 هزار تن ریل به طول 50 کیلومتر خریداری و در آینده به
پیمانکار تحویل داده می شود.
وی در ارتباط با راه آهن غرب کشور نیز
گفت: نصب خط در 30 کیلومتر از این خط ریلی نیز در یکسال گذشته انجام شده
است در حالی که پیش از برجام به علت مشکلات تحریمی ریل گذاری در این مسیر
تعطیل شده بود.
وی افزود: در یکسال گذشته هفت هزار تن ریل به طول 60
کیلومتر خریداری و به کشور وارد شده و در حال حاضر 2 هزار تن دیگر به طول
حدود 20 کیلومتر خریداری و در بندر امیرآباد آماده بارگیری و حمل است.
وی
با ذکر اینکه در یکسال گذشته 34 دستگاه سوزن خریداری و وارد استان شده است
گفت: پیمانکار این مسیر بعد از برجام در حال مذاکره با شرکت های خارجی
اسپانیا، اکراین و آلمان برای ریل گذاری طویل و اجرای سیگنالینگ (علائم و
ارتباطات) است.
استاندار همدان اضافه کرد: اکنون 80 کیلومتر از ریل
گذاری مانده تا قطار به همدان برسد که اگر روزی یک هزار و 100 متر ریل
گذاری شود تا پایان سالجاری این طرح به پایان می رسد.
وی اعتبار راه آهن
تهران به همدان را دو هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تاکنون برای آن
دو هزار و 700 میلیارد ریال پرداخت شده است.
**175 کیلومتر از ریلگذاری راهآهن همدان ـ تهران انجام شد
مدیر
کل راه وشهرسازی استان همدان نیز گفت: عملیات ریلگذاری طرح راه آهن همدان
- تهران در حال انجام است و زیرسازی کل مسیر 266 کیلومتری تا ایستگاه رباط
شورین همدان انجام شده است.
فرهاد فرزانه افزود: در حال حاضر 175 کیلومتر از مسیر ریلگذاری شده و بیش از 80 کیلومتر تا ایستگاه همدان فاصله است.
وی
با اشاره به اینکه ریلها در منطقه نوبران مهیا شده و سپس به محل اجرا در
حوزه استخفاظی همدان منتقل میشود تصریح کرد: به صورت میانگین روزانه یک
هزار و 152 متر از راهآهن همدان- تهران ریلگذاری میشود.
وی با بیان
اینکه با وضعیت موجود 80 تا 90 روز کاری برای رسیدن ریلگذاری به ایستگاه
همدان زمان نیاز است اظهار کرد: با توجه به فصل زمستان به دنبال این هستیم
که شیفت را دو برابر کرده یا خط دوم برای ریل گذاری به کار گرفته شود تا
بتوان از این طریق ریلگذاری به دو کیلومتر در روز افزایش یابد.
فرزانه
با اعلام اینکه ریلگذاری وارد حوزه شهرستان همدان شده و گردنه دخان را پشت
سر گذاشته است عنوان کرد: در تامین ریل برای طرح راهآهن همدان - تهران
مشکلی وجود ندارد و ریل مورد نیاز برای پروژههای ریلی ایران از کشورهایی
همچون هند، چین و ایتالیا وارد میشود.
** دولت یازدهم در توسعه حمل و نقل ریلی بسیار مصمم است
نماینده
مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز توسعه و پیشرفت حمل و نقل ریلی کشور
را از اولویت های دولت تدبیر و امید دانست و گفت: دولت یازدهم بسیار در
تحقق این امر مصمم است.
محمد کاظمی افزود: هم اکنون ما در آستانه توسعه
و پیشرفت هستیم و با حل مشکلات تحریم، امیدواریم بتوانیم در این حوزه و به
ویژه واردات مشکلات را رفع کرده و طرح ها را زودتر به مرحله بهره برداری
برسانیم.
کاظمی درباره راه آهن غرب کشور بیان کرد: راه آهن غرب کشور از
اراک شروع می شود و به ملایر، کرمانشاه و در نهایت به بندر لازقیه سوریه می
رسد که این طرح در دوره ششم مجلس تصویب شد.
وی ادامه داد: اجرای این
طرح مهم تا نزدیکی کرمانشاه انجام شده و طبق قول معاون رئیس جمهوری، راه
آهن غرب کشور تا فیروزان و در نهایت تا کرمانشاه در اوایل سال آینده بهره
برداری خواهد رسید.
نماینده مردم ملایر در خانه ملت افزود: علاوه بر
این، اتصال راه آهن ملایر به همدان نیز جزو برنامه های اصلی مجمع نمایندگان
استان است که این مسیر مطالعه و تصویب شده و مسیرها کامل مشخص است.
به
گزارش ایرنا کاظمی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری هایی که در زمینه راه آهن
تهران به همدان انجام می شود، اجرای راه آهن ملایر به همدان نیز در مسیر
اجرا قرار گیرد.
وی گفت: برقراری این مسیر خواسته همه نمایندگان استان
به ویژه جنوب استان است که به عنوان حلقه واسطی ملایر را به غرب و مرکز
کشور و تهران از مسیر غرب کشور متصل می کند.
**احداث خط راه آهن همدان خبر خوشی برای مردم غرب کشور است
نماینده
مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با موافقت دولت خط راه آهن از
شهرهای اسدآباد، تویسرکان و نهاوند گذر خواهد کرد و این شهرها به خط راه
آهن تهران - سنندج متصل می شوند.
به گزارش ایرنا اکبر رنجبرزاده افزود: این خط ریلی 55 کیلومتر طول دارد و کار مطالعاتی این طرح بزودی آغاز خواهد شد.
وی شبکه ریلی را یکی از راه های توسعه اسدآباد ذکر کرد و گفت: این طرح موجب رونق اقتصادی استانهای همدان و کرمانشاه خواهد شد.
رنجبرزاده
با قدردانی از تلاش دولت گفت: فراهم آوردن رفاه و آسایش مردم از دغدغه های
دولت تدبیر و امید و احداث خط راه آهن از شهرهای همدان خبر خوشی برای مردم
این مناطق است.
ولی مگه ما راه اهنو خودمون نمیتونستیم تولید کنیم...؟
ا.ف75