پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
مدیر کل راه آهن کویته پاکستان گفت: سطح روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دو کشور ایران و پاکستان با راه اندازی قطار مسافربری در مسیر زاهدان - کویته ارتقا می یابد.

شعار سال: محمد حنیف گل روز سه شنبه در حاشیه کمیسیون مشترک کارشناسان ریلی راه آهن کویته پاکستان و راه آهن جنوب شرق ایران در زاهدان درجمع خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به اینکه دو کشور دوست و همسایه «ایران و پاکستان» در بسیاری زمینه ها از جمله فرهنگی، مذهبی و غیره با هم مشترکات فراوانی دارند مسئولان راه آهن پاکستان علاوه بر جابجایی بار به دنبال سرمایه گذاری برای افزایش رفت و آمد اتباع دو کشور هستند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه ایران و پاکستان از توانمندی های نهفته اقتصادی زیادی برخوردار هستند و دو کشور قدرتمند در منطقه محسوب می شوند، افزایش حجم مبادلات شان در بخش های مختلف می تواند گامی موثر برای بهبود وضعیت منطقه باشد.

وی تصریح کرد: هم اینک بسیاری از مردم کشور پاکستان خواستار زیارت امکان مذهبی ایران هستند اما با توجه به سخت بودن تردد جاده ای در مرزها، راه اندازی قطار مسافربری می تواند گامی موثر در رفع این مشکل باشد.

وی افزود: همچنین ایرانیان زیادی می توانند با سفر به پاکستان ضمن دیدن امکان جذاب و گردشگری این کشور به کشورهای آسیای شرقی نیز سفر کنند.

مدیر کل راه آهن کویته پاکستان با بیان اینکه این کشور دارای افزون بر هزار و 600 کیلومتر خط ریلی است گفت: یکی از مهمترین برنامه پیش روی مسئولان ریلی این کشور راه اندازی خط ریلی استاندارد در کنار خط عریض فعلی است.

وی با بیان اینکه به دنبال افزایش تجارت با ایران هستیم گفت:ازآنجا که بازسازی خط ریلی ایران و پاکستان در حال اجراست بعد از بازسازی خط می توان قطار مسافربری نیز در این مسیر راه اندازی کرد.

وی با اشاره به اهمیت بندر گوادر پاکستان و بندر چابهار ایران گفت:برای افزایش سطح ارتباط این دو بندر مهم و راهبردی در گام نخست باید خط ریلی از گوادر به کویته راه اندازی و در ایران نیز خط ریلی زاهدان به چابهار متصل شود که این مهم مورد توجه دو کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه خط ریلی میان کشورهای پاکستان و هندوستان وجود دارد گفت: این کشور برای ارتباط با افغانستان از طریق ریلی باید چندین خط بسازد که در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است اما ایجاد خط ریلی جدید زمان بر است.

راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای 1297 و 1298 (1918-1919 میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول 600 کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از دو سال ساخته شد.

اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن دو نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.

موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - کرمان و در آینده نزدیک مشهد - زاهدان - چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.

در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور بدلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب وشمال به جنوب ازاهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 کیلومتر را آغاز کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ ، کد مطلب:82399878 : irna.irwww.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
احتمال حضور تروریست های برون مرزی را هم زیادتر می کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین