پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲
مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: شرکت سبز گستر نیمروز استان با مشارکت سرمایه گذاران کره ای نیروگاه 100 مگاواتی بادی در میل نادر سیستان در شمال سیستان و بلوچستان می سازند.
شعارسال: ماندا زنگنه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس تفاهمنامه های امضا شده بین این شرکت و سرمایه گذاران کره ای این نیروگاه با اعتبار ۲۲۰ میلیون دلار در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار ساخته خواهد شد.

وی گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.

به گزارش ایرنا یکی از مهمترین کریدورهای باد کشور کریدور باد سیستان است که دارای قدرت ۹۸ درصدی به نسبت رنکینگ جهانی است به ویژه بادهای منطقه میل نادر سیستان پتانسیل منحصر به فردی برای تولید برق دارد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به قابلیت های فراوان استان در زمینه انرژی های بادی و خورشیدی این نهاد از هرگونه سرمایه گذاری در احداث نیروگاه در استان استقبال می کند.

دکتر زنگنه تاکید کرد: مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی خورشیدی با بیش از ۶ کیلو وات ساعت بر متر مربع در روز، ۲ انرژی تجدید پذیر خدادادی است که بهترین شرایط را برای تولید برق و در نتیجه صادرات گسترده آن به کشورهای افغانستان و پاکستان فراهم کرده است.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون سرمایه گذاران زیادی برای بهره گیری از این ثروت ارزشمند رغبت نشان داده اند.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خاص خود در تمامی زمینه ها به ویژه انرژی های تجدید پذیر توانمندی و ظرفیت های بسیار ایده آلی دارد که قرار گرفتن در مسیر بادهای پر قدرت سیستان و انرژی تابشی خورشید با بیش از ۶ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، گوشه ای از سرازیر شدن نعمات خدادادی بر این سرزمین است که با بهره گیری از آنها می توان بهترین شرایط را در منطقه به وجود آورد.

علاوه بر این، انرژی زمین گرمایی آتش فشان نیمه خاموش تفتان و بزمان، انرژی امواج اقیانوسی دریای بزرگ چابهار با ارتفاع بیش از ۱۲ متر در فصل مونسون و انرژی بیومس منطقه کشاورزی و گاوداری های زابل، بمپور و باهوکلات ظرفیت و توانمندی بالا و قدرتمندی برای ایران اسلامی محسوب می شود.

مطالعات نشان داده است که سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه فلات سیستان بالاترین پتانسیل استفاده از انرژی باد را داراست از این رو شواهد تاریخی نشان دهنده بهره برداری گذشتگان از این انرژی لایزال در مناطق روستایی باستانی منطقه است که هنوز آثاری از آن موجود است.

سیستان و بلوچستان اگرچه نعمت هایی نظیر نفت، گاز و جنگل های انبوه ندارد، اما نعمت های خدادادی همچون باد و تابش خورشید به این استان هدیه شده و این نعمت ها استان را به مجموعه ای بی نظیر از انرژی های نو در ایران تبدیل کرده است.

با وجود ظرفیت های فراوان سیستان و بلوچستان در زمینه انرژی های نو این استان می تواند بستر مناسبی در زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کند به طوری که سرمایه گذاری در این بخش با توجه به نیاز کشورهای افغانستان و پاکستان به واردات برق از ایران سوددهی فراوان را برای فعالان اقتصادی به دنبال دارد.

*** سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.

به گفته کارشناس این استان با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی باد و سایر انرژی های تجدید پذیر می تواند هاب انرژی منطقه شود به طوری که به عنوان پهناورترین استان کشور با برخورداری از انواع انرژی های نو و تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی و غیره به گنجینه ای با ارزش تبدیل شده که سرمایه گذاران می توانند با برخورداری از مزیت های فراوان این نوع انرژی زمینه را برای تولید برق فراهم کنند.

همچنین با توجه به نیاز هزاران مگاواتی انرژی الکتریکی ۲ کشور افغانستان و پاکستان، استان سیستان و بلوچستان می تواند با داشتن ظرفیت های فراوان در انرژی نو به ویژه انرژی باد تامین کننده نیاز این ۲ کشور به انرژی باشد.

سیستان و بلوچستان کلکسیونی از انرژی های لایزال و خدادادی تجدید شونده است به طوری که کریدورهای بادی استان شامل کریدور بادهای پر قدرت سیستان، کریدر بادهای تفتان -سراوان و کریدر بادهای بزمان دلگان است.

بادهای مداوم و پرقدرت، ثابت بودن جهت وزش باد، نزدیکی به شبکه سراسری انتقال برق کشور، وجود جاده دسترسی به منطقه، زمین های بدون معارض و قابل واگذاری، زمین های صاف با زبری زیر سه درصد، همجواری با کشورهای متقاضی برق، زمین های وسیع با قابلیت احداث بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه و وزش تقریبا پیوسته باد در نیمی از فصل بهار و کل فصل تابستان یعنی فصول پر مصرف برق از مهمترین ویژگی های مهم منطقه میل نادر سیستان است.

*** سیستان و بلوچستان جلوگاه گام های ارزنده اقتصادی دولت تدبیر و امید

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان گفت: دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر در استان طرح های بزرگی را در دستور کار قرار داده است.

ماندانا زنگنه افزود: طرح توسعه و تجهیز بندر شهید بهشتی با امکان پهلوگیری کشتی های ۸۵ هزار تنی، طرح انتقال گاز به سراسر استان، احداث خط راه آهن چابهار- زاهدان با اعتبار ۲۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال (۲۰۴۱ میلیارد تومان)، طرح انتقال آب با لوله به ۴۶ هزار هکتار از زمین های دشت سیستان با اعتبار ۵۰۰ میلیون دلار، احداث مجتمع بزرگ پتروشیمی در چابهار با ظرفیت ۲۰ میلیون تن محصول صادراتی، احداث مجتمع فولاد با تولید ۶/۱ میلیون تن (یک و ۶ دهم میلیون تن) و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از جمله اقدامات دولت در این استان است.

وی افزود: همچنین در راستای کاهش وابستگی اقتصادی به درآمدهای نفتی و ایجاد اشتغال مولد و ارزش افزوده رویکرد دولت در حوزه اکتشافات معدنی موجب شده تا سیستان و بلوچستان در این زمینه رتبه نخست را به دست آورد به طوری که هم اکنون مطالعات پهنه های معدنی استان در سطح ۸۶ هزار کیلومتر مربع با محوریت بخش خصوصی و شرکت های دولتی نظیر سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و برخی دیگر از شرکت ها در دست اقدام است.

وی افزود: این روند موجب شده سیستان و بلوچستان در تمامی شاخص های معدنی از رتبه ۲۰ به رتبه ۹ کشوری برسد و پیش بینی می شود در سالهای آینده جزو پنج استان برتر کشور شود.

وی گفت: همچنین ساخت نیروگاه های برق به ویژه انرژی های نو، ساخت کارخانه فرآوری ماده معدنی آنتیموان در منطقه سفیدآبه، کارخانه لاستیک خودرو، احداث کارخانه لوله های کامپوزیت GRP نیز در استان در دستور کار و اجرا قرار گرفته است.

دکتر زنگنه خاطر نشان کرد: دولت تدبیر و امید با توجه به قابلیت های فراوان سیستان و بلوچستان در بازرگانی، تجارت، مناطق آزاد و فرصت های موجود در مرز برخی اقدامات مهم نظیر پیگیری تصویب منطقه آزاد سیستان، فروش سوخت به مرزنشینان در شعاع ۲۰ کیلومتری مرز، توسعه روابط تجاری- اقتصادی- امنیتی با کشورهای همسایه، تهیه اسناد توسعه روابط با کشورهای هدف جدید از جمله آغاز روابط تجاری با کشورهای عمان، روسیه، هند، پاکستان، افغانستان و غیره، اخذ مصوبه کارویژه مرزهای کشور برای ایجاد مرز رسمی زمینی در ریمدان به عنوان دومین مرز مجاز رسمی زمینی با کشور پاکستان و تلاش و پیگیری برای رفع موانع و مشکلات موجود در بازارچه های مرزی و ایجاد یا تکمیل زیر ساخت ها و امکانات موجود و تهیه سند جامع بازارچه های مرزی و غیره را به اجرا در آورده است.

وی خاطر نشان کرد: با عنایت مسئولان کشوری هم اینک سیستان و بلوچستان در مسیر رونق اقتصادی قرار گرفته است به طوری که در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت کسب و کار در منطقه خواهیم بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی هامون پرس، تاریخ انتشار: سه شنبه 20 مهر 1395، کدخبر: 22983، www.hamounpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین