پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۶
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه به زودی ایران چند مناقصه بین‌المللی احداث نیروگاه برگزار می‌کند، شرایط نیروگاه‌سازی شرکت‌های خارجی در کشور در قالب قراردادهای BOO و BOT را تشریح کرد.

شعارسال: هوشنگ فلاحتیان در دومین کنگره نفت و نیرو با بیان اینکه هم اکنون صنعت برق ایران در حوزه تولید تا مرز ۸۰ درصد در حال خصوصی شدن است، گفت: در شرایط فعلی بیش از ۶۰ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های خصوصی تولید شده و تنها ۴۰ درصد آن توسط بخش دولتی تولید می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه سهم زیادی از نیروگاه‌های دولتی کنونی نیز در لیست فروش و واگذاری به بخش خصوصی قرار دارد، تصریح کرد: علاوه بر آن نیز به دنبال اصلاح ساختاری شرکت‌های توزیع جهت خصوصی سازی آن‌ها هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تجهیزات توزیع و ۹۰ درصد تجهیزات پست و انتقال در داخل کشور تولید می‌شود، اظهار داشت: ایران در کنار کشورهای بزرگ نیروگاه‌ساز نیز صاحب تکنولوژی ساخت نیروگاه است و روز به روز در این زمینه پیشرفت می‌کند.

وی در خصوص روند سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت برق کشور هم توضیح داد: در طول یک‌سال گذشته مذاکرات و مراجعات متعددی از اروپا و آسیا به خصوص شرکت‌های کره‌ای، چینی و ژاپنی برای مشارکت در صنعت برق داشته‌ایم.

فلاحتیان با اشاره به لزوم همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق بیان کرد: در فضای کنونی شرکت‌های خارجی و شرکت‌های ایرانی باید با یکدیگر مشارکت داشته باشند و وزارت نیرو نیز از مشارکت آن‌ها حمایت می‌کند.

وی از طراحی قراردادهای شفاف برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت برق خبر داد و یادآور شد: امکان سرمایه گذاری خارجی به صورت BOO و BOT با تأمین سرمایه مورد نیاز به صورت کامل یا بیش از نیمی از سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی وجود دارد و قراردادهای کاملاً شفافی تهیه شده که متن این قراردادها در سایت شرکت مادر تخصصی نیروگاه‌های برق حرارتی وجود دارد.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: برخی شرکت‌های خارجی در ایران تمایل به سرمایه‌گذاری به صورت BOO‌ و BOT و برخورداری از تضمین دولتی دارند که در صورت اجرای نیروگاه‌های دولتی به این شیوه، حتماً مناقصه بین‌المللی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: اگر بخش خصوصی داخلی بخواهد با یک شرکت خارجی همکاری کند، شرکت ایرانی ضمانت‌های لازم را نزد بانک عامل ایرانی قرارداده و بانک این ضمانت را به سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام می‌کند، بنابراین بانک عامل ایرانی تضمین پرداخت را به شرکت‌های خارجی می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول اگر شرکت خارجی بخواهد به‌ صورت مستقل در ایران سرمایه‌گذاری کند، بر اساس قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذار خارجی (فیپا) که مصوب مجلس شورای اسلامی است، تضمین لازم داده می‌شود.

فلاحتیان با بیان اینکه ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور بالغ بر ۷۶ هزار مگاوات بوده و سالانه ۵ هزارمگاوات به این ظرفیت افزوده می‌شود، یادآور شد: بخش دولتی و بخش خصوصی ایران در همکاری با شرکت‌های خارجی جزو خوش حساب‌ترین کشورهاست، اطمینان‌های لازم به شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت برق ایران داده می‌شود.

معاون وزیر نیرو در پایان خاطرنشان کرد: ایران از نظر امنیت فیزیکی امن‌تر از بسیاری کشورها است و محیط اقتصادی و فیزیکی کاملاً امنی دارد که شرکت‌های خارجی می‌توانند با همکاری فعالان صنعت برق در بازار ایران و حتی منطقه سهمی را به خود اختصاص دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 27مهر1395، کدخبر: 3799113: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین