پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۸۰
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
خط آهن آستارا-آستارا که مقدمه تکمیل کریدور بین‌المللی و ترانزیتی شمال -جنوب است، توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به عنوان دو کشور همسایه تقویت می کند.
شعارسال: سابقه ورود راه آهن به ایران عمری نزدیک به یک قرن دارد و کشور در این حوزه کار خود را بسیار زودتر از رقبای منطقه ای آغاز کرده است.

تاکید بر گسترش توان حمل و نقل ریلی در کشور با توجه به مد نظر قرار دادن محور تجارت و توسعه راه آهن، پیشرفت و توسعه حمل‌ونقل ریلی را جزو الزامات کشوری در سند چشم انداز و برنامه پنج ساله توسعه و همچنین اقتصاد مقاومتی قرار داده تا حمل و نقل ریلی در مرکز توجهات ملی قرار گرفته و اوضاع این صنعت را به استاندارد های بین المللی نزدیک کند.

برنامه اتصال شبکه ریلی ایران به کشورهای همسایه با برنامه ریزی های لازم، شرایط کشور را برای افزایش ترانزیت ریلی فراهم می کند.

در این میان راه آهن های مرزی نقشی اساسی را ایفا می کنند و یکی از نزدیک ترین اهداف ریلی ایران کشور جمهوری آذربایجان است که می تواند سهم راه آهن کشور از ترانزیت را به شکلی قابل توجه افزایش دهد. توسعه حمل و نقل بین المللی ریلی، اقتصاد را متحول می کند و موضوعی که کارشناسان عرصه اقتصادی کشور روی آن تاکید جدی دارند، این است که اگر هر جابه جایی کالا به شکلی استاندارد و با مدیریت درست منابع انجام گیرد، در نهایت تجارت و صنعت رشد پیدا خواهد کرد و در این میان راه آهن نیز بهترین گزینه برای کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری است.

راه آهن کشور یکی از مصادیق جدی، بارز و نمونه کاملی از بحث اقتصاد مقاومتی است و ما در راه آهن هر چقدر فعالیت کنیم، بار و مسافر بین المللی جابه جا کنیم، وابستگی کشور را به نفت که امروز به یکی از ابزارهای سیاسی دشمنان تبدیل شده است کم خواهیم کرد.

ساخت و تکمیل محور ریلی آستارای جمهوری آذربایجان و آستارای جمهوری اسلامی ایران می تواند مقدمه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و به تبع آن تقویت رفاه اقتصادی اتباع دو کشور همسایه و مسلمان ایران و آذربایجان باشد.

مسئولان عالیرتبه ایران و آذربایجان راه آهن بین المللی آستارا-آستارا و سپس اتصال آن به محور ریلی در حال احداث رشت و قزوین را به عنوان مکملی برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور عنوان می کنند که بسیار تاثیر گذار است.

در مرز بین دو کشور ایران و آذربایجان دو شهر مرزی به نام آستارای ایران و آستارای آذربایجان وجود دارد که به عنوان دو بال دو کشور همسایه، در راستای پیشرفت و رشد امور اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی نیز نقش اصلی را عهده دار هستند.

این دو شهر مرزی که نام مشترک آستارا را دارند با برخورداری از امنیتی مطلوب، پتانسیل ویژه ای در گسترش روابط تهران -باکو داشته و نقطه ثقل و سکوی پرتاب افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان به شمار می آیند.

فعالیت های پروژه عظیم و بین‌المللی خط آهن کریدور شمال- جنوب در منطقه مرزی آستارای جمهوری آذربایجان با ساخت ۸.۵ کیلومتر راه آهن و رسیدن ریل به نقطه صفر مرزی با آستارای ایران به اتمام رسیده و عملیات احداث پل ریلی و همچنین بار انداز راه آهن در آستارای ایران به سرعت در حال ساخت است و جمهوری اسلامی ایران مصمم است که خط آهن آستارا -رشت- قزوین که تنها پازل باقی مانده از پروژه کریدور شمال-جنوب است، به صورت کامل به پایان برسد تا این کریدور خط آهن که اروپای شرقی و روسیه را به آذربایجان و ایران و در نهایت به خلیج فارس متصل می کند، به بهره برداری و اجرای میدانی برسد تا عملاً حوزه دریای خزر به صورت اساسی و از طریق خط آهن ایران به خلیج فارس نیز وصل شود.

از طریق خط آهن بخش غربی دریای خزر و در محور ریلی آستارا-آستارا، سالانه می توان ۱۰ میلیون تن کالا و ۳ میلیون نفر مسافر را جابه جا کرد.

حمل و نقل ترکیبی جاده ای و ریلی، مد نظر کشورهای مشارکت کننده در کریدور شمال-جنوب تا اتمام خط آهن رشت به شهرستان مرزی بندر آستارا است و بدین ترتیب بارهای ترانزیتی از هند و کشورهای آسیایی به بندر عباس وارد می شود و سپس از طریق خط آهن به قزوین و از آنجا با کامیون های ترانزیتی به آستارای ایران و از طریق آستارای آذربایجان و طی مسیر ریلی به روسیه و یا بنادر گرجستان حمل خواهد شد.

کریدور بین‌المللی و ترانزیتی شمال-جنوب موقعیت های اقتصادی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را تقویت خواهد کرد و اثرات مثبتی بر توسعه کشورهای سهیم در این پروژه خواهد داشت.

تکمیل کریدور ترانزیتی شمال-جنوب (قزوین-رشت -آستارا) اولویت راه آهن ایران با توجه به نقش اساسی کشور در آن است و امید آن می رود که با راه اندازی کامل این پروژه بین المللی مردم منطقه از موقعیت اقتصادی به وجود آمده بهره مند شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 دی 1395، کدخبر: 3860051 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین