پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
خط ریلی آستارا - آستارا علاوه بر اتصال آهنین و ارتقای روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، بستر حمل ونقل کالا و مسافر را بین ایران و اوراسیا فراهم می کند و اراده مقامات عالی رتبه دو کشور به تحقق آن، چشم انداز روشنی از تحولات اقتصادی در منطقه ترسیم کرد.
شعارسال: کریدور حمل ونقل بین المللی شمال - جنوب ایران ارتباط کشورهای اروپایی، آسیای میانه، روسیه و منطقه قفقاز را با خلیج فارس و هندوستان فراهم خواهد کرد و بندر آستارا در آن کریدور به عنوان نقطه اتصال خط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه تجاری ایران با اوراسیا خواهد بود.

بر اساس توافق مسئولان ایران و جمهوری آذربایجان، طرح راه آهن آستارا - آستارا بین این دو کشور به امتداد دو کیلومتر در خاک ایران و بیش از هشت کیلومتر در خاک جمهوری آذربایجان اجرا و با ساخت پل ریلی مشترک بر فراز رودخانه مرزی آستاراچای، اتصال آهنین دو کشور فراهم شد و با ایجاد بارانداز در سطحی بیش از 40 هکتار در آستارای ایران، بخش مهمی از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب کشور تکمیل خواهد شد.

اجرای راه آهن قزوین - رشت به عنوان بخش دیگری از پازل کریدور شمال - جنوب نیز توسط مسئولان امر پیگیری می شود و مطابق برنامه زمانبندی شده، برای تکمیل این طرح تا پایان سالجاری جهت اتصال به راه آهن آستارا تلاش می شود.

اهمیت کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب ایران به عنوان مسیر اتصال و ارتباط کشورهای حوزه خلیج فارس به خزر، آن گاه آشکار می شود که بدانیم اکنون مدت زمان رفت و آمد کشتی های تجاری از هند به آسیای میانه از مسیر مومبای - کانال سوئز - مسکو به طول 16 هزار و 129 کیلومتر، 40 روز طول می کشد، اما بعد از تکمیل کریدور شمال - جنوب فقط 14 روز زمان نیاز خواهد داشت و هزینه های حمل و نقل نیز به میزان چشم گیری کاهش خواهد یافت.

هفته گذشته با تکمیل بخشی از ریل خط آهن دو کشور در شهرستان مرزی بندر آستارا، قطار جمهوری آذربایجان وارد این شهرستان شد و سوت آن از تحقق آرزوی دیرین اهالی در تسهیل تردد مرزی خبر داد.

یونس رنجکش فرماندار آستارا غروب جمعه در بازدید از ورود قطار جمهوری آذربایجان به خاک ایران در جمع خبرنگاران گفت: بخشی از عملیات ریل گذاری در خاک ایران به طول 600 متر در حال اتمام است و با هدف توسعه اقتصادی کشور و مطابق تفاهم نامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، قطار جمهوری آذربایجان به صورت آزمایشی وارد شهرستان آستارا شد.

وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته، ادامه مسیر ریل گذاری به سرعت انجام خواهد شد تا با ایجاد بارانداز و تکمیل خط آهن رشت - آستارا، شاهد تکمیل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب و تحول اقتصادی در کشور باشیم.

وی اظهار کرد: خط ریلی آستارا - آستارا در همکاری های دو جانبه ایران و جمهوری آذربایجان موثر خواهد بود و به تقویت روابط بین دو دولت و ملت منجر خواهد شد.

رنجکش بیان کرد: مشکلی در تامین مصالح مورد نیاز این طرح وجود ندارد و با تکمیل این طرح ملی و اتصال آن به خط آهن رشت، بخشی از کریدور شمال - جنوب حمل و نقل کالا و مسافر فعال خواهد شد.

پیشتر معاون ساخت و توسعه راه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در بازدید از عملیات اجرایی خط آهن آستارا - آستارا گفته بود: با تکمیل طرح ریلی آستارا، رشت و قزوین بنادر جنوب و شمال کشور به هم متصل و امکان انتقال بار از آستارا به کشورهای همسایه نظیر روسیه و گرجستان فراهم خواهد شد.

خیرالله خادمی افزود: مطابق برنامه ریزی های به عمل آمده، بارانداز راه آهن آستارا با پیگیری مسئولان تکمیل خواهد شد و امیدواریم در سال 96 خط ریلی قزوین تا رشت به بهره برداری برسد و رشت به شبکه ریلی کشور متصل شود.

وی اظهار کرد: طرح ریلی قزوین- رشت نیز با 165 کیلومتر امتداد که 32 کیلومتر آن را تونل و پل تشکیل می دهد، با بیش از 35 هزار میلیارد ریال اعتبار، اجرا شده و در حال اتمام است و 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل آن منظور شده است.

به گفته خادمی، با احداث کامل راه آهن رشت به آستارا ، خطوط ریلی بندر عباس و سایر بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی مانند آستارا و به کشورهای دیگر نظیر گرجستان و روسیه متصل خواهد شد.

جبارعلی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور نیز در بازدید از این طرح گفت: پل ریلی بین 2 کشور تکمیل شده و 2 زیرگذر نیز در محوطه آن احداث می شود و راه آهن جمهوری آذربایجان با عرض روسی وارد آستارای ایران می شود و ادامه این شبکه ریلی از بارانداز شهرستان آستارا به رشت و قزوین با عرض استاندارد و مورد استفاده قطارهای کشورمان، احداث خواهد شد.

محمدمهدی مظفری معاون امور سیاسی و اجتماعی فرماندار آستارا نیز در خصوص این طرح گفت: املاک محدوده طرح ریلی در این شهرستان با قیمت کارشناسی، خریداری شده و با وصول سند از مالکان، بهای آنها پرداخت می شود.

وی افزود: طرح ریلی آستارا - آستارا در رونق اقتصادی و گردشگری شهرستان آستارا و استان گیلان تاثیرگذار خواهد بود و برای تکمیل این طرح مهم و ملی از همه ظرفیت های موجود استفاده می شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام آمادگی دولت جمهوری آذربایجان برای سرمایه گذاری در احداث بارانداز راه آهن این شهرستان خبر داد.

ولی داداشی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور باید با استقبال از این فرصت، زمینه سرمایه گذاری کشور همسایه در اجرای بارانداز آستارا را هر چه سریع تر فراهم و تسهیل کند.

وی بیان کرد: بارانداز آستارا بخشی از طرح ملی خط ریلی آستارا - آستارا برای توسعه مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است و اجرا و تکمیل آن همزمان با احداث راه آهن مشترک از اهمیت خاصی برخوردار است.

اکنون با افتتاح راه آهن آستارا - آستارا زمینه افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان و بهره مندی کشورهای مختلف منطقه از این فرصت، فراهم شده و این طرح ملی علاوه بر مزایای اقتصادی، در گسترش مناسبات اجتماعی و برنامه های گردشگری کشورمان نیز موثر خواهد بود.

در سفر رئیس جمهوری آذربایجان به تهران، از خط آهن آستارا - آستارا با ورود قطار آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران، به صورت آزمایشی بهره برداری شد. رئیس جمهوری آذربایجان صبح امروز (یکشنبه) برای دیدار رسمی و انجام مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران، وارد تهران شد. این سومین سفر رسمی الهام علی اف در سه سال اخیر به کشورمان محسوب می شود.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال جاری به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد دو و نیم کیلومتر و بارانداز مربوطه در آستارای ایران اجرا می شود و این طرح به عنوان دروازه اقتصادی ایران و اوراسیا خواهد بود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان واقع شده و با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 82453103، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین