پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۶۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
سال‌ها بود که سیاسی‌کاری‌های سیاسیون نفس مردم استان کرمان را به شمار انداخته بودند و دیگر مردم کرمان رمقی برای نفس کشیدن نداشتند، متاسفانه سیاسیون تنها چیزی که مدنظرشان نبود، رفاه مردم و توسعه استان بود؛ به‌گونه‌ای که کرمان با دارا بودن بزرگترین سرمایه‌ها و پتانسیل‌ها بسیار عقب افتاده بود و مرکز استان که سنبل شهرستان‌های استان کرمان بود، بیشتر شبیه یک روستا بود تا شهر.

شعار سال: سال‌ها بود که سیاسی‌کاری‌های سیاسیون نفس مردم استان کرمان را به شمار انداخته بودند و دیگر مردم کرمان رمقی برای نفس کشیدن نداشتند، متاسفانه سیاسیون تنها چیزی که مدنظرشان نبود، رفاه مردم و توسعه استان بود؛ به‌گونه‌ای که کرمان با دارا بودن بزرگترین سرمایه‌ها و پتانسیل‌ها بسیار عقب افتاده بود و مرکز استان که سنبل شهرستان‌های استان کرمان بود، بیشتر شبیه یک روستا بود تا شهر.

میزان محرومیت شهرستان‌های دیگر خصوصاً شهرستان‌های جنوبی استان غیرقابل وصف است، تا این‌که در چهار سال پیش مردی سکان استان را در دست گرفت که تنها دغدغه‌ی او بهبود معیشت مردم بر پایه توانمندسازی آن‌ها نه گداپروری و توسعه همه‌جانبه استان بود و او کسی نبود جز «علیرضا رزم‌حسینی».

«رضا سنجری» مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تحولات سیاسی بین‌المللی که برخی مسایل داخلی کشورها از آن‌ها تأثر می‌گیرند، گفت: پتانسیل‌هایی که در کشور ایران و خصوصاً استان کرمان در بخش‌های انرژی تجدیدپذیر و معادن وجود دارد، در دنیا بی‌نظیر است.

افزایش سرعت صدور مجوزها، سرمایه‌گذاران خارجی را به کرمان آورد

وی پتانسیل انرژی خورشیدی استان کرمان را در دنیا بی‌نظیر دانست و افزود: این موارد مزیت‌هایی هستند که علی‌رغم افزایش تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی علاقمندند که در این بخش در استان کرمان سرمایه‌گذاری کنند، اما تحریم‌ها هزینه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان با اشاره به افتتاح نیروگاه 20 مگاواتی انرژی خورشیدی علی‌رغم تحریم‌ها توسط سرمایه‌گذار خارجی، خاطرنشان کرد: این اقدام نشان داد که با سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌توان کارهای بزرگ انجام داد.

وی درباره علت رغبت سرمایه‌گذاران خارجی در استان کرمان گفت: سرمایه‌گذار خارجی با مطالعه مزیت‌های استان کرمان و این‌که هزینه‌هایی اجرایی طرح و بوروکراسی‌های اداری در استان کرمان کاهش یافته است، از جمله علل علاقه سرمایه‌گذار خارجی در استان کرمان است.

خورشید، سرمایه‌گذاران خارجی را به استان کرمان آورد

سنجری با تأکید بر این‌که باید سرمایه‌گذار واقعی را پیدا کنیم و دستگاه‌ها در دام هر پیشنهادی نیفتند، اظهار کرد: این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و زمانی که سرمایه‌گذار واقعی را یافتند، دستگاه‌ها در امر سرعت بخشیدن به اجرای پروژه با سرمایه‌گذار حداکثر همکاری را انجام دهند.

وی واگذاری زمین را یکی از علل افزایش زمان برای سرمایه‌گذاری برشمرد و تصریح کرد: با توجه به‌ این‌که نیروگاه‌های خورشیدی که در سطح گسترده هستند، بنابراین باید در مناطق که از نظر ارتفاع، میزان تابش نور خورشید و گرد و خاک مناسب هستند و خاص احداث نیروگاه خورشیدی هستند، شناسایی کنیم.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان از انعقاد تفاهمنامه احداث نیروگاه 2000 مگاواتی طی 10 سال در استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: این تفاهمنامه میان استانداری کرمان، وزارت نیرو و شرکت سانتا منعقد شد و در حال شناسایی شهرستان‌هایی که این مزیت در آن‌ها وجود دارد، هستیم، به‌گونه‌ای که سیستم دولتی اقدامات اولیه(استعلامات، رعایت حریم‌ها و ...) را به‌جای سرمایه‌گذار انجام می‌دهد و در نهایت در قالب یک بسته ارایه خواهد کرد، تا سرمایه‌گذار در کوتاه‌ترین مدت بتواند اجرای پروژه را آغاز کند.

وی از ضرورت توازن توسعه در بخش انرژی خورشیدی سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: به‌لحاظ پدافند غیرعامل نباید همه نیروگاه‌ها در مرکز استان احداث شوند و این توازن باعث خواهد شد که تولید انرژی برق در سطح استان گسترده باشد و در همان منطقه مصرف شود و با افت انرژی به دلیل انتقال روبرو نشویم و از همین‌رو است که به‌دنبال شناسایی شهرستان‌هایی که مزیت تولید انرژی خورشیدی را دارند، هستیم.

سنجری توسعه متوازن را از سیاست‌های مدیریت استان دانست و گفت: سقف پشت‌بام خانه‌ها در مقیاس‌های کوچک، برای نصب پنل‌های خورشیدی بسیار خوب است و بدون اتصال به شبکه می‌توان آن را استفاده کرد که هزینه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد، که این مهم به فرهنگسازی دارد و اکنون چند شرکت پیشنهاد داده‌اند که پشت‌بام خانه‌ها را از سلول‌های خورشیدی فرش کنند که برای تحقق آن باید مالکان خانه‌ها اجازه استفاده از پشت‌بام‌هایشان را بدهند که یا خود مالک ساختمان یا شرکت سرمایه‌گذار این اقدام را انجام دهد.

وی افزود: با بانک مذاکراتی در خصوص اختصاص تسهیلات خاصی به مالکان ساختمان‌ها در جهت احداث پنل خورشیدی در پشت‌بام‌هایشان داشته‌ایم ضمن آن‌که کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در این جهت گام‌های بسیار خوبی برداشته است، ضمن آن‌که به‌دنبال احداث مزرعه خورشیدی نیز هستیم.

مدیر کل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان از ضرورت آموزش و فرهنگسازی در راستای نگهداری پنل‌های خورشیدی احداث شده در پشت‌بام‌ها سخن گفت و خاطرنشان کرد: اگر این مهم فرهنگ‌سازی نشود، فردی که در جهت اجرای پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام‌ها گام برداشته است، متضرر خواهد شد.

وی با بیان این مطلب که برای جذب بیشتر سرمایه‌گذار خارجی به سمت احداث مزرعه خورشیدی حرکت کرده‌ایم، تصریح کرد: اجرای پروژه‌های تولید انرژی خورشیدی به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.

سنجری با اشاره به این‌که نام استان کرمان را شهر آفتاب گذاشته‌ایم، تصریح کرد: با توجه به‌ این‌که استان کرمان مزیت فوق العاده‌ای در تولید انرژی خوشیدی دارد، بنابراین استان کرمان را به‌عنوان پایتخت انرژی تجدیدپذیر کشور مطرح کرده‌ایم.

معین‌های اقتصادی توسعه متوازن در استان کرمان را کلید زده‌اند

وی به گام دوم مثلث توسعه اقتصادی و انتخاب معین‌های اقتصادی برای مناطق هشتگانه استان اشاره و اظهار کرد: افرادی که مدیریت فکر و توسعه مناطق استان کرمان را برعهده گرفته‌اند، نسبتاً توازن توسعه‌ای مطلوبی در شهرستان‌ها برقرار کرده‌اند، ضمن‌ آن‌که معین‌های اقتصادی در کنار اقدامات اقتصادی، براساس مسئولیت‌های اجتماعی که دارند، اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه فرهنگی – اجتماعی انجام داده‌اند هم‌چنین بستر سرمایه‌گذاری‌های دیگری را برای سایر سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند که باعث توازن توسعه‌ای در کل استان شده‌اند.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان هم‌افزایی میان مناطق مختلف استان را یکی از نکات برجسته توسعه متوازن استان نام برد و به ایسنا گفت: معین‌های اقتصادی علاوه بر این‌که هر معین اقتصادی به منطقه خودش نگاه می‌کند، بسیاری از خواسته‌ها و نیازها خود را از مناطق دیگر استان تامین خواهند کرد.

وی با نوید این‌که ثمره اقدامات معین‌های اقتصادی را در آینده خواهیم چید، اظهار کرد: اگر به نقش بخش غیردولتی در بحث توسعه بهاء دهیم، ثمرات چشمگیری عایدمان خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: معین‌های اقتصادی روی پتانسیل‌های اقتصادی استان که شامل بخش صنعت، فرآوری مواد معدنی، اکتشاف مواد معدنی، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری هستند، در حال کار کردن هستند و آن‌ها را به یکدیگر متصل خواهند کرد.

وی از ضرورت کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری به ایسنا گفت و اظهار کرد: افزایش قدرت رقابتی و تجمیع استعدادهای استان از مهم‌ترین دستور کارهای مدیریت استان است و هیچگاه روی نقطه خاصی تأکید نمی‌کنیم و هر سرمایه‌گذاری که به استان ورود پیدا می کند به سمت مطالعه کل استان، آن را سوق می دهیم تا بتوانیم ضمن حفظ توازن منطقه‌ای، ارتباط بین پتانسیل‌های مناطق مختلف استان را رقم بزنیم.

سنجری GDP را یکی از مقیاس‌های اقتصادی دانست و گفت: تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

وی تصریح کرد: بنابراین سهم صادرات غیرنفتی یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری GDP است که اگر افزایش یافته باشد یعنی موفق بوده‌ایم، اگر در این بخش با کاهش روبرو بوده‌ایم باید ارزیابی کنیم که آیا تولید دچار مشکل بوده یا در صادرات به مشکل برخورده‌ایم.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان به‌علل کاهش صادرات پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه در گذشته پول کالای صادراتی بازگشت داده نشده و از همین‌رو کانال‌های صادراتی نیاز به تغییر دارند ضمن آن‌که نداشتن شناخت بازار هدف و صادرات نوین از جمله علل کاهش صادرات هستند که اگر روی آن‌ها کار کنیم، در بحث صادرات موفق خواهیم بود که اکنون معین‌های اقتصادی از مشاوران قوی در زمینه مطالعه بازارهای خارجی در راستای شناسایی بازارهای جهانی و سلیقه مشتریان، استفاده می‌کنند.

رکورد شکنی مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان در کشور

وی از انعقاد 1300 تفاهمنامه استانی و شهرستانی در قالب مثلث توسعه اقتصادی خبر داد و گفت: از 75 هزار میلیارد تومان تفاهمنامه منعقد شده در این طرح، بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آن محقق شده است، به‌طوریکه علی‌رغم همه محدودیت‌ها 40 درصد تفاهمنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان در چهار سال محقق شده که می‌توان مدعی بود که یک رکورد در کشور است.

این مقام مسئول ثمرات طرح مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان پرداخت و افزود: تاکنون 500 طرح مثلث توسعه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است که میزان سرمایه‌گذاری آنها بالغ بر 17 هزار میلیارد تومان بوده، هم‌چنین 24 هزار اشتغال مستقیم از محل اجرای طرح‌های مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان رقم خورده است.

وی اصلی‌ترین علت موفقیت مثلث توسعه اقتصادی استان را هم‌افزایی میان همه ارکان استان دانست و گفت: دغدغه همه ارکان استان کرمان توسعه و پویایی اقتصادی استان شده است.

رزم‌حسینی دعواهای سیاسی که مردم کرمان را له کرده بود را به وفاق تبدیل کرد

سنجری با تأکید بر آن‌که اقتصاد و امنیت مکمل یکدیگر هستند، به ایسنا گفت: دستاوردهای مثلث توسعه اقتصادی از منظر فیزیکی همه آن‌ها مشخص است و از بعد دیگر باعث ترغیب مسئولین در جهت جذب سرمایه‌گذار و تحقق اهداف توسعه‌ای شده است و آنچه که قابل تأمل است این است که سیاست‌زدگی و سیاسی‌گری‌ها که در گذشته در استان کرمان به وفور مشاهده می‌کردیم اکنون به وفاق تبدیل شده است.

وی از تعجب‌زدگی مدیران ارشد کشوری از همدلی بین همه ارکان استان سخن گفت و اظهار کرد: این نیز جای تعجب دارد، به این دلیل که استانی که به میزان زیادی سیاست‌زدگی داشت، در چهار سال اخیر از آرامش سیاسی برخوردار شده است و امروز دیگر سلایق سیاسی در استان به اقدامات اقتصادی صدمه‌ای وارد نمی‌کند.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان به دستاوردهای حضور سفرا و هیئت‌های تجاری در استان کرمان، پرداخت و مطرح کرد: سفرای کشورهای مختلف به استان سفر می‌کنند هم‌چنین میزهای تجاری با کشورهای دیگر در اتاق بازرگانی کرمان برگزار می‌شود و اتاق بازرگانی بستری همکاری تجار ایرانی با تاجران خارجی را فراهم کرده است.

رکوردشکنی ابلاغ اعتبارات رونق اشتغال در سال جاری

وی از اتفاقات خوبی در بحث اعتبارات خوداشتغالی خبر داد و گفت: امسال تسهیلات خوداشتغالی بیش از سه برابر سال گذشته شده ضمن آن‌که در بحث رونق تولید و افزایش واحدهای فعال در سال گذشته 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که امسال این رقم به 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، هم‌چنین به کارگروه اشتغال ظرفیت استفاده از منابع بانکی امسال داده شده است و به طور کلی سال جاری، سال خوبی از نظر ابلاغ منابع اعتباری است.

سنجری با بیان این مطلب که فرهنگ خوداشتغالی در استان نهادینه نشده است، تصریح کرد: متأسفانه هنوز مردم به‌دنبال استخدام در دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های بزرگ هستند تا بدون دغدغه ماهانه حقوق دریافت کنند که باید این نگاه تغییر یابد.

وی به ایسنا گفت: واحدهای تولیدی که می‌خواهند شکل بگیرند اگر ما آن‌ها را درگیر بوروکراسی و زمان‌بری برای دادن زیرساخت و تسهیلات کنیم، طرح ممکن است زمانی به بهره‌برداری برسد که دیگر مقرون به‌صرفه نباشد، از این‌رو کاهش صدور مجوزها بسیار مهم است.

مدیرکل هماهنگی اقتصادی و امور بین‌المللی استانداری کرمان مطرح کرد: در سال گذشته باید 20 درصد واحدهای راکد در استان را فعال می‌کردیم اما با همه گرفتاری‌های 40 درصد واحدهای راکد فعال شدند، که امیدواریم امسال رکورد سال گذشته را بشکنیم.

وی به لزوم نگاه تخصصی و کارشناسی به مقوله سرمایه‌گذاری تأکید و خاطرنشان کرد: کاهش حداقل زمان سرمایه‌گذاری از عوامل توسعه می‌باشند.

گفت‌وگو از «سارا سلطانی» خبرنگار ایسنای منطقه کویر

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 25 شهریور 96، کدمطلب:96062513793، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین