پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۸۳۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
نزدیک به 193 ساعت از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی ۵۴ ساله و فرو ریختن این ساختمان و دفن تعدادی از آتش‌نشانان می‌گذرد و تلاش‌ها برای یافتن این افراد ادامه دارد.

شعارسال: ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران بود که قدمت 53 ساله داشت ولی صبح روز پنجشنبه 30 دی ماه دچار آتش سوزی گسترده شد.

از این ساختمان 17 طبقه به‌ عنوان اولین ساختمان مرتفع و مُدرن ایران یاد می‌شود.

در زیر آخرین روند اقدامات انجام شده را می‌خوانید:

17.20/با توجه به پایان آواربرداری جستجو برای یافتن سایر مفقود شدگان در محل ساختمان پلاسکو نیز به پایان رسیده است.

17.15/عملیات آواربرداری پس از 200 ساعت پایان یافت.

16.20/ خبرنگار مستقر در محل حادثه: سرانجام با دستور مقام قضایی حاضر در محل، عملیات دیوارکشی در مقابل خرابه‌های پلاسکو آغاز شد.

16.6/حضور سردار ساجدی نیا فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در محل حادثه پلاسکو.

16.00/ خبرنگار مستقر در محل حادثه: مذاکرات مسوولان حاضر در میدان برای آغاز عملیات دیوار کشی مقابل پلاسکو/ به گفته مسوولان این کار حدودا 5 ساعات زمان میبرد. همچنین بیش از 50 درصد از کف خرابه‌های پلاسکو به کلی تمیز شده است و تا ساعتی دیگر بقیه این محدود نیز پاکسازی خواهد شد.

15.46/قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران: از مجموع 19 پیکر تحویل شده به پزشکی قانونی که شامل 4 غیر آتش‌نشان و 15 آتش‌نشان بودند، تا این لحظه پیکر 3 غیر آتش نشان و 9 آتش‌نشان شناسایی و تععین هویت شده است.

15.44/خبرنگار مستقر در محل حادثه: ماموران شهرداری در حال پاکسازی و نظافت خیابان و آماده سازی آن برای بازگشایی و تردد مردم هستند.

15.40/رئیس سازمان آتش نشانی: آورابرداری به ساعات پایانی خودش رسیده و احتمالا در چند ساعت اینده خیابان برای عبور مرور مردم باز خواهد شد.

13:55/ مهدیان یکی از فرماندهان آتش نشانی: نمی‌دانیم چرا مردم در چنین وقایعی در صحنه حادثه می‌مانند؛ بنده چند صد نفر را در آن روز مشاهده کردم که در ساختمان حضور داشتند و این جای تأسف دارد.

اگر از خودگذشتگی آتش‌نشانان وجود نداشت و اطفاق حریق صورت نمی‌گرفت شاید ساختمان پلاسکو دو ساعت زودتر فرو می‌ریخت و صدها نفر در زیر آوار می‌ماندند.

13:45/ غرفه یادمان شهدای آتش‌نشان به مناسبت یادبود ایثارگری و دلاورمردی شهدای آتش‌نشان ساختمان پلاسکوی تهران، در حاشیه نمازجمعه امروز تهران راه‌اندازی شد.

13:30/ یزدانی معاون خدمات شهری: با روند کاری که در چند ساعت گذشته داشتیم احتمالا تا ساعت 17 آواربرداری به پایان خواهد رسید.

از ساعت 17 به بعد کار آماده سازی خیابان جمهوری انجام میشود/ تا پایان آواربرداری همچنان تیم های جستجو کار خود را انجام می دهند.

12:40/ قاضی شهریاری انجام آزمایشات مربوط به تشخیص هویت در پزشکی قانونی با سرعت در حال انجام است.

12:35/ یک منبع مطلع آواربرداری براساس مصوبه ستاد مدیریت بحران آنقدر ادامه خواهد یافت تا محل حادثه پاکسازی کامل شود و مطمعن شویم دیگر هیچ جسدی وجود ندارد.

این منبع ادامه داد: اصطلاحا حتی نمی‌گذاریم یک مشت خاک هم در اینجا بماند و آنقدر پایین می‌رویم که دیگر کسی نمانده باشد.

این فرد مطلع افزود: مردم به شایعاتی که در خصوص توقف آواربرداری در برخی از شبکه ها مطرح میشود توجه نکنند زیرا امدادگران مشغول فعالیت و تلاش هستند.

12:30/ سرعت کار در پلاسکو بالاتر رفته است/ هم اکنون پنج بیل میکانیکی مشغول آوار برداری هستند و آتش نشان ها هم با تعداد بیشتری نظارت می‌کنند

12:20/ به نظر می‌رسد همه در تلاشند تا از فردا رفت و آمد در خیابان جمهوری از سر گرفته شود

12:15/ نهمین روز حادثه پلاسکو در حالی به نیمه رسیده که حضور نیروهای ناجا نسبت به روزهای گذشته چشمگیرتر به نظر می رسد/ البته حضور پررنک عوامل و نیروهای انضباط شهری شهرداری تهران نیز ملموس است.

11:55/ سردار مهماندار درخصوص احتمال بازگشایی معبر جمهوری از روز شنبه گفت: هنوز به طور قطعی نمی‌توان در این خصوص نظر داد/ چند ساعت دیگر با توجه به شرایط تصمیم گیری خواهیم کرد.

11:45/ سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در محل حادثه حضور یافت/ به نظر می‌رسد مهماندار برای بررسی امکان بازگشایی معبر جمهوری از روز شنبه به این محل آمده است.

11:30/ هنوزم آتش در زیر خاکستر به چشم می‌خورد/ آتشنشانان با دقت آتش زیر آوار را خاموش می‌کنند

11:15/ آتش نشانان کانادایی به یاد آتش نشانان ایرانی شهید شده در حادثه پلاسکو

11:00/ آتش نشانان تقریبا به کف طبقه منفی دو رسیده‌اند/ همچنان تلاش برای پیدا کردن اجساد احتمال از شهروندان ادامه دارد.

10:50/ انتقال امدادگران به بخش‌های پایین آوار

10:42/ گفته می‌شود در حال حاضر دو آتش نشان به دلیل مصدومیت هنوز در بیمارستان بستری هستند

10:41/ آوار برداری به مراحل پایانی نزدیک شده است/ حضور مجدد سگ‌های جستجو

10:40/ براساس شواهد موجود گویا آتشنانان و امدادگران به مورد جدیدی برخورد کرده‌اند/ فعالیت دستگاه‌ها متوقف شده است.

10:40/ ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران: آوار برداری تا چند ساعت دیگر به اتمام می رسد و عملیات جستجو اجساد همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: اخیرا صفحاتی در فضای مجازی به نام بنده باز شده است که اعلام می کنم بنده در فضای مجازی هیچ گونه صفحه ندارم و در این بخش فعال نیستم.

10:30/ صف کامیون‌ها

10:20/ یکی از مسئولان اسکورت کامیون‌های حمل نخاله میگوید: آخرین یافته ما از میان نخاله‌هایی که تخلیه می شود یک استخوان پا بود که دیشب ساعت حدود یک کشف کردیم

10:15/ یزدانی، معاون شهردار تهران گفت: امروز تا غروب موضوع آواربرداری تمام می‌شود اما نمی‌توان ساعت دقیقی برای آن اعلام کرد.

وی افزود: دلیل این امر این است که در برخی از قسمت‌ها باید به صورت دستی کار انجام شود و نمی‌توان از ماشین آلات استفاده کرد.

10:10/ باوجود کم شدن دود، با هربار جابجایی آوارهای یک قسمت دود غلیط متصاعد شده و آتش‌نشانان به همان محل آب میپاشند.

10:05/ دود ناشی از سوختن نخاله‌ها علیرغم کم بودن چشم‌ها را می‌سوزاند

10:00/ گفته می شود حدود 70 کامیون از صبح امروز تا کنون نخاله جا به جا کرده‌اند.

09:55/ قرار گاه خاتم الأنبیاء امروز برای آواربرداری از سه بیل، یک بولدوزر و یک ساید بوم استفاده کرده است.

09:50/ مسئول ایمنی پروژه آواربرداری قرارگاه خاتم: ایمنی دستگاه ها و افراد را در هنگام آواربرداری لحظه به لحظه کنترل می‌کنیم

09:45/ شهردار منطقه 12: پیش بینی می شود امروز تا پایان وقت کار نخاله برداری به اتمام برسد/ این دودی که از نخاله های متصاعد می شود ناشی از باران و سوختن باقیمانده مواد داخل پلاسکو است.

09:40/ اسامی 10 جانباخته و شهید شناسایی شده تاکنون

1.علی مستوفی

2. حسین حسین زاده

3.محمد آقایی قادرلو

4.حسین سلطانی

5.بهنام میرزاخانی

6.علی امینی

7.فریدون علی تبار

8.حیدر پهلوانی

9.جواد حسینقلی زاده

10.محمود محسنی

09:35/ به نظر می‌رسد بارش مداوم باران در چند ساعت گذشته باعث شده تا قلب پلاسکو سردتر شود/ دود حاصل از سوختن پلاسکو کاهش یافته است.

09:00/ ملکی: هرچند که باران موجب کاهش سرعت آواربرداری شده اما احتمالا تا ظهر امروز آواربرداری به اتمام خواهد رسید.

08:45/ برخلاف تذکرات متعدد پلیس مبنی بر عدم تردد غیرضرور در اطراف پلاسکو هنوز هم برخی از هموطنان در این محل تردد کرده و گاها باعث ایجاد ترافیک در این محدوده می شوند که کار نیروهای امدادی را کند می‌کند.

08:30/ وزیر کشور: همه شواهد اولیه حکایت از آن دارد که آتش پلاسکو به دلیل اتصالی سیم‌های برق رخ داده است

08:00/ علیرغم بارش باران در تهران همچنان آتش نشانان و امدادگران در تلاشند تا پیکر احتمالی شهروندانی که گفته می شود زیر آوار گرفتار شده اند را کشف کنند.

01:15/ ملکی: بیرون آوردن یا کشف پنجمین پیکر شهروندان کذب است و این موضوع صحت ندارد

01:00/ برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که پیکر پنجمین شهروند نیز از داخل آوار کشف شده و بیرون کشیده شده است

00:01/ علیرغم مشکلات و سختی کار همچنان آتش نشانان در تلاش برای یافتن سایر اجساد هستند

---------------------------------------روز هشتم--------------------------------------------------

22:45/ توضیحات قاضی شهریاری سرپرست دادسرای جنایی درباره اجساد کشف‌شده در پلاسکو:

**در حال حاضر 16 کاور به آتش‌نشانی منتقل شده ولی معلوم نیست که داخل هر کاور، تنها یک جسد باشد یا خیر. احیاناً ممکن است قطعاتی از یک بدن داخل هر یک از کاورها باشد و این امر به تلاش‌های بعدی آتش‌نشانان بستگی دارد که این اجزای بدن مربوط به اجساد الحاقی باشد یا اجساد دیگر.

**ما چهار پیکر غیر آتشنشان را از زیر آوار بیرون آوردیم و هویت هر چهار جسد نیز تعیین شده و سه تن از این اجساد امروز صبح تحویل گرفته شده و یک تن دیگر نیز تا فردا تحویل خواهد شد.

**تعداد کمی در حدود سه یا چهار تن مفقودی اعلام شده و ما در حال آنالیز و بررسی این مسأله هستیم و همچنان به جست‌و‌جو ادامه می‌دهیم و در مورد صحت و سقم این مسأله هم در حال بررسی هستیم.

22:05/ ملکی سخنگوی بحران ساختمان پلاسکو: تلاش برای یافتن اجساد شهروندان گرفتار زیر آوار همچنان ادامه دارد

21:45/ پیکر آخرین آتش نشان شهید از زیر آوار پیدا شد. به این ترتیب شمار آتش نشانان شهید(با احتساب آتش نشانی که در بیمارستان به شهادت رسید) به 16 تن رسید.

19:00/ ملکی: اجساد پیدا شده حتما باید مورد بررسی قرار گیرند/ اینکه از این 14 مورد جسد کشف شده چند مورد از شهدا باشند بعد از آزمایشها مشخص می شود.

تا دو ساعت قبل حدود 20 هزار تن نخاله را جا به جا کرده ایم که بیش از 90 درصد آوار این مجموعه است

تلاش ما این است که هر چه زودتر به پیکر شهدا برسیم.

18:50/ یکی از سگ‌های جستجوگر به میان آوارها برده شد/ به نظر می رسد امدادگران به بخشی از آوار مشکوک شده و احتمال وجود کسی را می‌دهند

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 8 بهمن 1395، کدمطلب: 13951108000073 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
0
0
خدا رحمت کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین