پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵
شايد اين حادثه تلنگري باشد براي توجه به ساختمان‌هاي فرسوده در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه حوزه سلامت که در مواقع بحران، خود بايد خدمت‌رسان باشند!

شعارسال: حادثه پلاسکو، تلنگري بود براي وضعيت ايمني بيمارستان‌هاي فرسوده و قديمي؛ 570 بيمارستان دولتي که البته هزينه‌کردهاي وزارت بهداشت طي سه سال گذشته جهت بهسازي و ارتقاي هتلينگ‌شان، انتقاداتي را به دنبال داشت!

در واپسين روز دي ماه، ساختمان 54 ساله پلاسکو دچار حريق شد و پس از حدود 3 ساعت عمليات اطفاء، فرو ريخت؛ سازه 17 طبقه‌اي از آهن و شيشه که با پيش‌آگهي حريق تخليه شده بود، اما فروريختنش منجر به شهادت 16 آتش‌نشان و تعدادي از شهروندان شد و مصدوميت 235 نفر را رقم زد.

تعطيلي واحدهاي توليدي و کارگاهي و فضاي رواني ايجاد شده در پي جان‌باختن آتش‌نشانان زير آوار تنها بخشي از پيامدهاي ناگوار اقتصادي و اجتماعي اين حادثه دلخراش بود و 9 روز آواربرداري و فعاليت چند صد تن از آتش‌نشانان، امدادگران، پرسنل اورژانس و نيروهاي نظامي و انتظامي و هم بي‌ترديد هزينه‌هاي گزافي براي کشور داشت.

شايد اين حادثه تلنگري باشد براي توجه به ساختمان‌هاي فرسوده در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه حوزه سلامت که در مواقع بحران، خود بايد خدمت‌رسان باشند!

نگاهي به وضعيت بيمارستان‌هاي کشور بيانگر اين است که متوسط عمر 570 بيمارستان دولتي کشور، بالاي 35 سال است؛ بيمارستان‌هايي با سازه‌هايي ضعيف به لحاظ ايمني. اين در شرايطي است که 87 بيمارستان کشور قدمتي برابر يا بيش از پلاسکو دارند.

حساب کنيد اگر تنها يکي از اين بيمارستان‌ها دچار حريق شود، به دليل وجود کپسول‌هاي گاز اکسيژن، تجهيزات پزشکي، الکل و منابع سوختي، آتش‌سوزي تشديد خواهد شد. حالا تصور کنيد يک بيمارستان 4 طبقه را با متوسط 200 تخت، حداقل 170 بيمار، 30 پزشک، 250 پرستار، 600 کادر درماني و اداري، با 140 ميليارد تومان تجهيزات سبک، سنگين و متوسط؛ فقط يک لحظه است و بعد فاجعه‌اي انساني، اقتصادي و اجتماعي...

با اين حساب سرانگشتي اهميت نوسازي، استانداردسازي و ايمن‌سازي بيمارستان‌ها بيش از پيش نمايان است.

با شروع تحول نظام سلامت، يکي از برنامه‌ها بيش از ساير بسته‌هاي خدمتي اين طرح مورد انتقاد قرار گرفت و آن بسته‌ ارتقاي کيفيت خدمات هتلينگ در بيمارستان‌هاي وابسته به وزارت بهداشت بود.

انتقاد از هزينه‌کرد ميلياردي اعتبارات حوزه سلامت در اين راستا، سر و صداي زياد ساخت و ساز در محيط بستري بيمارستان، جابجايي بخش‌ها و سردرگمي بيماران و خرج قوري شکسته کردن، حرف‌هايي بود که عليه اين بسته خدمتي مطرح شد.

اکنون با توجه به حادثه اخير پلاسکو، شايد اهميت اين نوسازي‌ها بيشتر آشکار شود. هرچند وزارت بهداشت در اين سه سال تلاش خود براي احداث بيمارستان‌هاي ايمن را انجام داده، اما واقعيت اين است که کمبود اعتبارات، اتمام اين پروژه‌ها را به تأخير انداخته است؛ به طوري که بنابر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، 100 بيمارستان در کشور در حال ساخت است، به طور معمول ساخت هر بيمارستان حدود سه سال زمان نياز دارد؛ اين درحاليست که در کشورمان به دليل کمبود اعتبارات، ساخت هر بيمارستان بيش از 9 سال زمان مي‌برد.

از طرف ديگر بر اساس استاندارهاي جهاني، ايمني بيمارستان‌ها پس از 10 سال رو به کاهش مي‌رود. در حال حاضر 570 بيمارستان در کشور در حال فعاليت هستند که 486 بيمارستان قدمتي بالاي 10 سال و چند 10ساله دارند و در عين حال با کمبود 100 هزار تخت بيمارستاني و تقريبا 500 بيمارستان مواجهيم و کمبود اعتبار بسيار!

مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که در چنين شرايطي بهترين کار براي جبران فرسودگي‌ها و پيشگيري از وقوع حوادث، استانداردسازي و بهسازي بيمارستان‌هاي موجود بود و در اين راستا با اجراي برنامه ارتقاء کيفيت خدمات هتلينگ، بدون تعطيلي بخش يا بيمارستان، بيش از 2 ميليون و 500هزار مترمربع از فضاي اقامتي استاندارد، بهسازي و نوسازي شد.

روشن است که اگر پلاسکو از بسياري جهات ايمن، نوسازي يا حتي استانداردسازي شده بود، شايد ستون‌هاي آهني آن به اين شدت فرو نمي‌ريخت. بر همين اساس و به اذعان وزارت بهداشتي‌ها، توجه به هتلينگ بيمارستاني، جداي از جلب رضايت بيمار و همراهانش، تأکيد فراواني بر استانداردسازي يا ايمن‌سازي همان بيمارستان‌هايي است که قدمت پلاسکويي دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی پول نیوز، تاریخ انتشار: 12بهمن1395، کدخبر: 217128: www.poolnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین