پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۲۹۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
54درصد از بیمارستانهای کشور فرسوده بوده و ارزش نوسازی ندارند و از سوی دیگر کمبود 100هزار تخت بیمارستانی سبب شده تا سرانه تخت های بیمارستانی ما از کشورهای منطقه نیز کمتر باشد.

شعارسال: یازده سال پیش دفتر مدیریت منابع فیزیکی وزارت بهداشت با انجام تحقیقی درباره میزان فرسودگی، مقاومت و پایداری ٥٤٥ بیمارستان کشور اعلام کرده بود که 88 درصد از بیمارستانها در برابر زلزله آسیب‌پذیرند. این تحقیق همچنان نشان می‌داد ٦٠‌درصد این بیمارستان‌ها از نظر مقاومت سازه‌ای فرسوده‌اند و حتی ارزش مقاوم‌سازی ندارند و بهتر است ساختمان‌های جدیدی جایگزین آنها شود.

در این باره دکتر ایرج حریرچی در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس، 54درصد از بیمارستانهای کشور را فاقد ارزش بهسازی لرزه ای اعلام کرده و می‌گوید: پیش از اجرای طرح تحول سلامت 67درصد ساختمانهای درمانی کشور ارزش مقاوم سازی نداشتند اما از سال گذشته تاکنون این آمار به 54درصد رسیده است.

او با بیان اینکه در تقسیم‌بندی جاری حوزه سلامت وزارت مسکن مجری ساخت بیمارستان و تامین تخت‌های بیمارستانی است می گوید : این کار از سوی پیمانکاران ذیصلاح انجام می شود.

او می گوید: براساس مواد ٣٢ و ٣٣ شرایط عمومی پیمانکاری، ساخت پروژه‌ها و مسئولیت مقاومت آن برعهده پیمانکار و مهندس مشاور است لذا مهندس مشاور تن‌ها مرجع فنی است که کیفیت کار ساختمان را تایید می‌کند و دستگاه‌های تخصصی مثل وزارت بهداشت، مسئولیت نظارت بر تمام مراحل ساخت یک ساختمان را ندارند.

حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر 40 هزار تخت جدید در حال احداث است توضیح می‌دهد: به دلایل متعدد، مقاوم‌سازی بیمارستان‌های کشور هزینه و زمان بیشتری نسبت به دوباره ساختن آنها می‌طلبد. به‌طور مثال اگر مقاوم‌سازی یک بیمارستان پنج‌سال طول بکشد ساخت همان بیمارستان سه‌سال طول می‌کشد. ضمن اینکه کیفیت محصولی که در نهایت به‌دست می‌آید در مقاوم‌سازی‌ ضریب اطمینان ساختمان نو را ندارد. از سوی دیگر بیمارستان‌های کشور شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌کنند و برخی از آنها تنها بیمارستان شهر هستند و امکان اینکه آن را تعطیل کنیم و یا بخشی از بیمارستان را تخلیه و مقاوم‌سازی کنیم مقدور نیست.

قائم مقام وزیر بهداشت، تامین اعتبارات عمرانی را مشکل عمده ساخت بیمارستان‌ در کشور دانست و به جی پلاس گفت: در حال حاضر تنها منبع مالی که برای نوسازی بیمارستانها در نظر گرفته شده همان یک درصد مالیات بر ارزش افزوده ای است که به فعالیت های عمرانی اختصاص یافته اما کفاف نیاز مالی این بخش را نمی دهد و مشکل دیگر نیز عدم‌تمرکز در تصمیم‌گیری است. اگر ما بتوانیم برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در ساخت‌و‌ساز بیمارستان‌ها را متمرکز کنیم، بسیاری از مشکلات موجود پیش نخواهد آمد.

دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه در حال حاضر سرانه تخت در کشور به ازای هر هزار نفر 1/7 است توضیح می دهد: از این لحاظ نسبت به کشورهای منطقه که سرانه تخت آنها به ازای هر 1000 نفر بالای 2/5 و در سایر کشورهای دنیا 3/5 است، وضعیت خوبی نداریم.

او با اشاره به پیر شدن جمعیت کشور افزود: ضروری است تا با تخصیص اعتبارات مناسب، سرانه تامین 100 هزار تخت های درمانی در کشور فراهم شود.

به گزارش جی پلاس؛ ماجرای بیمارستان‌های فرسوده، فقط مختص تهران نیست. این مشکل تقریبا در همه شهرهای کشور دیده می شود؛ طوری که حتی در کلانشهرها با وجود وفور امکانات بهداشتی و درمانی، بیشترین تعداد بیمارستان‌های فرسوده وجود دارد که در صورت بروز زلزله، معلوم نیست چند بیمار در زیر آوار آنها دفن می‌شود.

نوسازی مراکز فرسوده درمانی، نیازمند تامین اعتبار کافی است. جدای از سازه فیزیکی مراکز درمانی، بسیاری از تخت‌های بیمارستانی در سراسر کشور هم فرسوده هستند. به این ترتیب به نظر می رسد با توجه به سهم پایین نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی، اعتبارات دولتی نمی‌تواند به طور کامل جوابگوی ساخت بیمارستان‌های جدید و نوسازی تخت‌های بیمارستانی فرسوده باشد.

در همین رابطه اما بشیر خالقی- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در گفت‌وگو با جی پلاس، اظهار می کند: بودجه عمرانی کشور حدود 10 درصد است که با این بودجه‌های دولتی نمی‌توان به ساخت بیمارستان‌های جدید در سطح گسترده امیدوار بود.

او معتقد است: با اصلاح نظام پرداخت یارانه می‌توان بودجه‌های عمرانی کشور را افزایش داد تا از آن طریق به توان به ساخت بیمارستان‌های جدید امیدوار بود. همچنین در این بین باید از بخش خصوصی هم حمایت کرد تا با رغبت بیشتری به میدان نظام سلامت بیاید و فرآیند اصلاح بیمارستان‌های فرسوده شتاب بگیرد.

او با انتقاد از نظارت‌های ناکافی بر فرآیند ساخت بیمارستان‌ها، تاکید می‌کند: اینکه بیمارستان تازه افتتاح شده، با یک زلزله فرو بریزد، کاملا غیرمنطقی است و نشان می‌دهد نظارت کافی در مراحل ساخت بیمارستان‌ها وجود نداشته است. بنابراین ضرورت دارد جدای از تامین اعتبار برای ساخت بیمارستان‌های جدید، نظارت‌ جدی‌تری نیز در فرآیند ساخت بیمارستان‌ها اعمال شود تا مراکز درمانی در برابر زلزله مقاوم باشند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری جی پلاس ، تاریخ انتشار: 12 آذر 1396 ، کدخبر: 799796 ، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین