پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
«روشن شدن نخستین کوره بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس» خبری بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد.

شعار سال: «روشن شدن نخستین کوره بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس» خبری بود که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران روز گذشته در جمع خبرنگاران اعلام کرد. عباس کاظمی با تاکید بر اینکه «پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، موانع توسعه طرح‌های پالایشی برداشته شد و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه میعانات گازی کشور نیز شتاب گرفت»، گفت: تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان اعمال تحریم‌ها توقیف شده بود اما پس از اجرای برجام روند واردات این تجهیزات به کشور آزاد شد به‌گونه‌ای که در مهرماه امسال بخشی از تجهیزات مهم این پالایشگاه وارد کشور شد. کاظمی ابراز امیدواری کرد که از اوایل سال آینده، با عرضه بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، از واردات بنزین بی‌نیاز و حتی به صادر‌کننده بنزین تبدیل شویم. با بهره‌برداری از فاز نخست تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال و همچنین بهرهبرداری از طرح جدید پالایشگاه بندرعباس، تولید بنزین یورو ٤ از ٣٥ درصد کنونی به دو برابر خواهد رسید.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، نخستین کوره واحد بنزین‌سازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در روز سه‌شنبه این هفته و همزمان با آغاز دهه فجر وارد مدار شد. کاظمی با اشاره به راه‌اندازی واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که اخیرا انجام شد، گفت: هم اکنون نفتا در این واحد تولید میشود و نخستین محموله آن نیز صادر شده است. وی افزود: هم‌اکنون ٦١ میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می‌شود که با امتزاج به ٦٣ میلیون لیتر در روز میرسد.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در هشت کلان‌شهر کشور بنزین یورو 4 توزیع می‌شود، گفت: با راه‌اندازی واحد جدید بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس تولید بنزین یورو 4 این پالایشگاه به 11 میلیون افزایش می‌یابد. به گفته کاظمی در حال حاضر 35 درصد مصرف بنزین کشور (معادل حدود 24 میلیون لیتر) مربوط به بنزین یورو 4 است که با راه‌اندازی طرح‌های جدید سهم بنزین یورو 4 از مجموع بنزین مصرفی به 63 درصد خواهد رسید. معاون وزیر نفت با بیان اینکه در 10 ماه نخست امسال، میزان مصرف بنزین در کشور پنج درصد افزایش داشته است، افزود: میزان مصرف در مناطق مرزی که از آن مناطق، قاچاق بنزین انجام می‌شود، کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش قاچاق بنزین است.

‎‎*اصلاح پالایشگاه‌های موجود در حال پیگیری

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه الگوی پالایشگاههای کشور قدیمی است، یادآوری کرد: میزان تولید مازوت در پالایشگاه‌ها بالاست که قرار است اصلاح شود. به گفته وی، طرحهای عمده‌ای برای پنج پالایشگاه آبادان، تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس به ارزش کلی ١٤ میلیارد دلار تعریف شده که از این میان اقدامهای جذب سرمایه و گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) برای فاز یک پالایشگاه آبادان کلید خورده است. کاظمی در همین زمینه ابراز امیدواری کرد که «ماه آینده با حضور مقامهای ایران و چین پروژه توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به طور رسمی راه‌اندازی شود.» او ارزش طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این رقم 3/ 1 میلیارد دلار ال سی باز شده است که امیدواریم تا پایان بهمن‌ماه رقم این ال سی به 7/ 1 میلیارد دلار برسد. معاون وزیر نفت افزود: قرار است از طریق نوسازی این پالایشگاه، میزان تولید مازوت کاهش یافته و در مقابل بنزین یورو 5 تولید شود. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه در سه پالایشگاه تهران، تبریز و بندرعباس مطالعات برای اجرای طرح انجام شده است، گفت: به منظور اجرای طرح‌های اصلاحی در پالایشگاه اصفهان نیز قراردادهایی به امضا رسیده است. در حال حاضر میزان تولید مازوت در کشور 24 درصد است که به گفته کاظمی، بر اساس قانون ٥٩ اصلاح مصرف انرژی، دولت مکلف شده میزان تولید مازوت در کشور را به زیر ١٠ درصد برساند. قرار است در مجموع 14 میلیارد دلار برای نوسازی و بهسازی پالایشگاه‌های کشور، هزینه شود.

*ضرورت برند‌سازی جایگاههای سوخت

کاظمی با اشاره به طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در کشور گفت: مالک اصلی فرآوردهها ما هستیم اما عاملیت توزیع و فروش صاحبان جایگاههای عرضه سوخت هستند، بنابراین برندهای حقوقی می‌توانند فرآورده را از ما تحویل بگیرند (از نخستین مرحله که شامل حمل و نقل می‌شود تا آخر) و خودشان نسبت به عرضه آن اقدام کنند. در این میان سازمان تعزیرات و موسسه استاندارد نیز وظیفه نظارت بر برندها را بر عهده خواهد داشت. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوالی درباره امکان واردات نفت خام از خارج از سوی پالایشگاه‌های کشور نیز گفت: در این زمینه محدودیت قانونی وجود ندارد، اما مزیت‌های فراوانی در تامین نفت خام از داخل وجود دارد.

وی افزود: به سبب تخفیف پنج درصدی برای نفت خام تولید داخل و تحویل درب پالایشگاه، برای پالایشگاه‌های داخلی صرفه اقتصادی دارد که نفت خام مورد نیاز خود را از داخل تامین کنند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره مذاکره برخی پالایشگاه‌ها برای وارد کردن نفت خام از سایر کشورها، بیان کرد: اگر بخواهند نفت خام را وارد کنند، قدرت رقابت با نفت خام تولید داخل را نخواهند داشت. کاظمی ادامه داد: پالایشگاه‌های کشور، نفت خام را به صورت نسیه از ما خریداری می‌کنند درحالی که برای واردات، چنین امکانی ندارند. کاظمی در انتها با اشاره به راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید گفت: زیرساختهای طرح فراگیر پالایشی سیراف متشکل از هشت پالایشگاه هر یک با ظرفیت پالایش روزانه ٦٠ هزار بشکه در روز و مجموع روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی هم اکنون آماده است و مذاکرات با یک شرکت ژاپنی برای تامین دانش فنی (لیسانس) آن انجام شده که هر پروژه ٤٠٠ میلیون یورو هزینه دارد و با توجه به روند کار انتظار داریم تا سه سال آینده این واحدها تکمیل و به بهره‌برداری برسد. وی از پالایشگاه بهمن گنو و آناهیتا نیز به عنوان دیگر طرحهای پالایشی جدید در کشور نام برد و افزود: برای جذب سرمایه مذاکراتی انجام دادهایم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 3974، تاریخ انتشار 14 بهمن 95، کد مطلب: 1089616: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
0
0
می خواستم یه چیزهایی بگم، می بینم که به صلاح نیست. فقط این نکته رو داشته باشید که بنزین یورو یک تا چهار ، اکتشاف و اختراع نیستند، فقط درصد برخی از مواد در آن فرق دارد. همچنین اصطلاح گلاب دو آتشه را شنیده اید که. اینجا هم تقطیرهای چندباره و چند مرحله ای مطرح است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین