پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۸۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۴
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به بازگشت کشورهای خارجی به ایران در پسابرجام، به تشریح جزئیات طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان پرداخت.

شعارسال: حمید شرف رازی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گفت: پالایشگاه آبادان یکی از قدیمی ترین پالایشگاه‌های دنیاست و قدمت برخی از واحدهای آن به ۸۰ سال می‌رسد. با توجه به همین امر و پایین بودن راندمان این پالایشگاه ضرورت نوسازی آن به شدت حس می‌شود. وی افزود: در حال حاضر پالایشگاه آبادان سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ضرر می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان اینکه تولید نفت کوره ۴۰ درصد تولیدات پالایشگاه آبادان را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: این امر بدین معناست که ما در حال تبدیل نفت خام به یک سوم قیمت آن هستیم. وی ادامه داد: با توجه به اینکه پالایشگاه آبادان اهمیت بسیاری برای شهر آبادان دارد و به نوعی نماد صنعت نفت ایران به شمار می‌رود، برنامه ای برای تعطیلی آن نداریم و در پی بازسازی این پالایشگاه هستیم. بر این اساس، آخرین واحد پالایشگاه آبادان با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز حفظ می‌شود و با نوسازی واحدهای جدید و افزودن ۲۱۰ هزار بشکه در روز، مجموع ظرفیت پالایشگاه آبادان به ۳۶۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

شرف رازی با بیان اینکه با اجرای برنامه توسعه، ظرفیت پالایشگاه ۴۰ درصد کاهش می‌یابد، گفت: البته با افزایش راندمان پالایشگاه، فرآورده‌ها افزایش می‌یابند. بنابراین با کاهش زیان، تولید نفت کوره را به ۲۵ درصد کاهش می‌دهیم و کیفیت محصولات پالایشگاه را مطابق با استاندارد یورو ۵ تنظیم می‌کنیم. وی ادامه داد: البته بنزین به دلیل مخلوط شدن با تولید واحدهای دیگر، مطابق با استاندارد یورو ۴ خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به مزایای زیست محیطی نوسازی پالایشگاه آبادان اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت تولید گوگرد پالایشگاه بالغ بر ۱۰۰ تن است که با اجرای طرح توسعه این میزان به ۷۰۰ تن افزایش می‌یابد. وی با اشاره به برجام و رفع محدودیت‌های سرمایه گذاری ناشی از آن گفت: کل مبلغ سرمایه گذاری طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان بالغ بر ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار است که فاینانس فاز اول آن در طی سال گذشته و صحبت با کنسرسیوم چینی و ایرانی به میزان ۱ میلیارد و ۲۰ میلیون دلار تامین شده و برای تامین مالی ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری فاز دوم مجوزها در داخل کشور اخذ شده و با اعلام موافقت یکی از بانک‌های چینی در مراحل نهایی کار هستیم.

شرف رازی با بیان اینکه کنسرسیوم پیمانکاری با شراکت ۵۰ درصدی چینی‌ها و شرکت طراحی و ساختمان نفت این طرح را انجام می‌دهند، گفت: عملیات اجرایی طرح از هفته گذشته آغاز شده است. وی ادامه داد: با اجرای این طرح تولید بنزین معمولی با ۱۶ درصد افزایش به ۸۱ هزار بشکه در روز می‌رسد. بنزین سوپر که تاکنون تولید نمی‌شده، به میزان ۲۰ هزار بشکه در روز تولید می‌شود. همچنین تولید نفت سفید با ۲۰۵ درصد افزایش به ۴۵ هزار بشکه در روز می‌رسد و گازوئیل نیز با ۷۰ درصد کاهش به دلیل کم شدن خوراک واحد به ۱۰۷ هزار بشکه در روز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان اینکه اجرای هر فاز ۵ سال به طول خواهد انجامید، ابراز امیداوری کرد که با نهایی شدن فاینانس خارجی کل پروژه در ۵ سال آینده به اتمام برسد. وی با تاکید بر استفاده حداکثری از توان داخلی تصریح کرد که توجه شرکت ملی مهندسی و ساختمان معطوف به بهره گیری از مشارکت هر چه بیشتر شرکت‌های داخلی است.

شرف رازی افزود: امیدواریم در فاز اول و دوم برای ۶ تا ۷ هزار نفر بطور مستقیم اشتغال زایی شود. همچنین در صورت نیاز برای آموزش نیروهای بومی منطقه برنامه ریزی کرده ایم. وی با بیان اینکه لایسنس تجهیزات از پیش اخذ شده است، گفت: شرکت‌هایی از فرانسه، دانمارک و ایتالیا لایسنس واحدها را ارائه داده اند.

شرف رازی در ادامه با رد رقابت شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با شرکت‌های خصوصی اظهار کرد: شرکت ما در واقع بازوی فنی شرکت ملی پالایش و پخش است. ما به عنوان کارگزار دولت وظیفه مان تعریف پروژه‌ها، تعیین استراتژی اجرا و مطالعات امکان سنجی است که پس از انجام این اقدامات با برگزاری مناقصه، پیمانکاران را مشخص می‌کنیم. بنابراین به لحاظ تفاوت حوزه‌های فعالیت، هیچ رقابتی بین بخش خصوصی و ما وجود ندارد. وی با بیان اینکه ما علاقمند به همکاری با شرکت‌های داخلی هستیم، گفت: شرکت‌های فعال در داخل کشور باید کیفیت خود را افزایش بدهند و به زمان متعهد باشند. آنچه اهمیت دارد تولید محصول با کیفیت در داخل است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان اینکه قرارداد ما با طرف چینی پیش از برجام امضا شده بود، اظهار کرد: به فاصله یک هفته از امضای برجام و با فراهم شدن شرایط، گفتگوها برای عملیاتی شدن طرح آغاز شد. وی با بیان اینکه بعد از برجام شرکت‌های خارجی به ایران بازگشته اند و پیشنهادات خود را ارائه داده اند، گفت: شرکت‌های ژاپنی و کره ای برای تبدیل مازوت‌ به فرآورده‌های با ارزشی مانند بنزین و گازوئیل در پالایشگاه‌های اصفهان، بندرعباس و تهران پیشنهاداتی را ارائه کرده اند. در پالایشگاه اصفهان تفاهم نامه ای با دایلم کره جنوبی امضا شده است و اکنون مسئولان پالایشگاه به دنبال نهایی کردن فاینانس پروژه هستند.

شرف رازی با بیان اینکه پالایشگاه اراک اکنون سودآورترین پالایشگاه کشور است، گفت: میزان تولید نفت کوره این پالایشگاه زیر ۱۰ درصد است. وی درباره رعایت نکات ایمنی با بیان اینکه HSE یک فرهنگ است که باید آن را در پیمانکاران ایجاد کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه این فرهنگ در شرکت ما جا افتاده است. قطعا با مشخص کردن و به کار بستن ضوابطی می‌توانیم مخاطرات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با رد تردید شرکت‌های خارجی برای حضور در صنعت نفت ایران گفت: شرکت‌های اروپایی می‌دانند که منفعت‌شان در پیروی از سیاست‌های آمریکا نیست. طرف‌های خارجی طرح‌های در دست ما نیز تا کنون هیچ اظهار نظر منفی ای نکرده اند و حتی برای آغاز فعالیتشان در ایران عجله دارند.

مجری طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان با بیان اینکه تاییدیه سازمان محیط زیست دریافت شده، اظهار کرد: با برچیده شدن واحدهای قدیمی و احداث واحدهای جدید استانداردهای محیط زیستی تا حد زیادی افزایش می‌یابد. فردین علمداری ادامه داد: کلیه محصولات بر اساس استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تولید خواهد شد. تجهیزات نیز با استانداردهای روز دنیا خریداری خواهند شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران ، تاریخ انتشار خبر 24 بهمن 1395، کدمطلب: 523309 ،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
برجام بخوره توی سر هرچه مدیر نالایق
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین