پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه تا کنون آنفلوآنزای پرندگان در استان همدان رؤیت نشده است، گفت: نمونه‌برداری و پایش‌های لازم در این زمینه از پرندگان انجام گرفته است.
شعارسال: دکتر محمودرضا رسولی، منطقه همدان و تقدیر از این رسانه اظهار کرد: در راستای پیشگیری از بروز ویروس آنفلوآنزا، طی سالجاری بیش از 25 هزار مورد آزمایش درباره سویه‌های مختلف بیماری آنفلوآنزا انجام شده همچنین بیش از 15 هزار مورد مراقبت فعال از سطح مرغداری‌ها و تالاب‌ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: پایش درباره آنفلوآنزای پرندگان در سطح روستاها، مرغداری‌های صنعتی و بازارچه پرندگان انجام شده است که تا کنون شاهد هیچ موردی از ابتلا به این ویروس نبودیم.

رسولی ادامه داد: در اکثر استان‌ها منشأ ورود از طریق پرندگان آبزی و مهاجر بوده است بنابراین پایش تالاب‌ها، مرغداری‌های مجاور این تالاب و روستاهای اطراف از اهمیت ویژه‌ای در استان برخوردار بود.

وی از تشدید مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای در کشتارگاه‌های استان خبر داد و یادآور شد: حتی برخی از واحدها در راستای پیشگیری از بروز این بیماری پلمب شد.

رسولی خاطرنشان کرد: هر سه سال یک‌بار ویروس آنفلوآنزا دچار تغییرات جزئی و هر 30 سال یک‌بار دچار تغییرات کلی می‌شود و علائم آن همواره در حال تغییر است.

* تب مالت بیماری هزار چهره

وی در بخش دیگری از سخنانش از بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری هزار چهره یاد کرد و گفت: با توجه به خاصیت این بیماری کنترل آن نیز بسیار سخت است.

رسولی واکسیناسیون را یکی از مهمترین عوامل کنترل این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: در سالجاری برای نخستینبار واکسن این بیماری در بین دام‌های عشایر در سایر استان‌ها تزریق شد.

وی از کاهش شیب ابتلا به این بیماری در میان دام و انسان در سال‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد: بیماری تب مالت از حالت عمومی در حال خارج شدن بوده و در حال تبدیل به یک بیماری شغلی است.

رسولی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان به بررسی شمار نیروهای دامپزشکی که به این بیماری مبتلا هستند، می‌پردازد اما تا کنون آمار دقیقی به این اداره‌کل دامپزشکی ارائه نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه طرح سه ساله کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت با همکاری اداره‌کل دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی همدان ارائه شده است، افزود: متأسفانه تأمین نشدن اعتبارات اجرای این طرح مانع از اجرای آن تا کنون شده است.

وی درباره اینکه چرا بیشتر غرب کشور با بیماری تب مالت دست و پنجه نرم می‌کند؟ گفت: دقیق بودن سیستم گزارش‌دهی در استان و همچنین با توجه به اینکه همدان درگاه ورودی و خروجی دام به سایر استان‌ها به شمار می‌رود و حضور عشایر در این استان از عوامل بروز این بیماری در غرب کشور است.

* انجام 600 هزار نوبت سر واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب مالت

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از انجام واکسیناسیون نزدیک به 600 هزار نوبت سر دام سبک علیه بیماری تب مالت خبر داد و خاطرنشان کرد: طی سالجاری نیز نزدیک به 60 هزار نوبت سر دام سنگین علیه این بیماری واکسیناسیون انجام شده است.

وی تأکید کرد: واکسیناسیون تب مالت را نمی‌توان برای تمامی دام‌ها به کار برد چرا که دام باید از منظر فاکتورهای مختلف همچون سن بررسی شود سپس واکسیناسیون را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه واکسن به صورت رایگان برای دام‌های سبک و سنگین تزریق می‌شود، خاطرنشان کرد: در سالجاری تقریبا نزدیک به 100 هزار دُز واکسن تب مالت در دام‌های عشایری در مناطق قشلاقی تزریق شده است.

رسولی تأکید کرد: خوشبختانه در سالجاری مشکلی در زمینه تأمین اعتبار برای تهیه واکسن در دامپزشکی استان همدان مشهود نبوده است.

وی ادامه داد: به دور نگه‌داشتن دام‌های آلوده به تب مالت از دام‌های سالم از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز بیماری تب مالت بوده و با توجه به اینکه سقط جنین از مهمترین علائم بیماری تب مالت است بنابراین باید دامداران به محض دیدن این علائم، با دستکش و به صورت محتاطانه جنین و مادر را از محیط دور کنند تا خود و یا سایر دام‌ها به این بیماری آلوده نشوند.

رسولی عدم استفاده از شیر خام نجوشیده را از دیگر عوامل پیشگیری از این بیماری خواند و تصریح کرد: مردم تا جایی که امکان دارد، از شیر پاستوریزه باید استفاده کنند و در غیر این‌صورت باید حتما شیر را بجوشانند همچنین لبنیات نیز باید از شیر جوشیده تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: در راستای پیشگیری از بروز بیماری تب مالت، همکاری دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان عنوان کرد: با توجه به اینکه اثرات واکسن تب مالت دیربازده است بنابراین دامداران به علت آگاهی کم از این موضوع، همکاری زیادی با دامپزشکی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه دام سبک بیش از دام سنگین مستعد بیماری تب مالت است، یادآور شد: دامی که به بیماری تب مالت مبتلا باشد، حتی با تزریق واکسن نیز بهبودی در بیماری‌اش حاصل نمی‌شود اما سایر دام‌ها در برابر این بیماری مقاوم می‌شوند.

* نبود کانون خاصی برای بروز بیماری تب مالت در استان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر کانون خاصی برای بروز بیماری تب مالت در استان وجود ندارد، افزود: از مجموع 18 هزار 739 مورد آزمایش از دام‌های سنگین، فقط 2 رأس به بیماری تب مالت آلوده بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر کشتارگاه‌های استان به سیستم پیش سرد مجهز شده‌ است به طوریکه تقریبا بیش از 80 درصد گوشت استان پس از پیش سرد به بازار ارائه می‌شود.

رسولی با بیان اینکه در سطح روستا نیز به صورت دوره‌ای بازدیدهای لازم از چگونگی کشتار دام و همچنین عرضه آن انجام می‌شود، یادآور شد: خوشبختانه کشتار غیرمجاز دام در سطح شهرستان‌ها نیز با پیگیری‌های این اداره‌کل تقریبا به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اداره‌کل دامپزشکی استان همدان از زیرساختی‌ترین ادارات در زمینه بهداشت و اقتصاد است، اعلام کرد: این اداره‌کل با رصد بهداشت در جامعه، جایگاه ویژه‌ای در زمینه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی سلامت دارد.

* نر و ماده بودن گوشت‌ها در لیبل بهداشتی گوشت درج می‌شود

رسولی با بیان اینکه طی روزهای آینده نر و ماده بودن گوشت‌ها در لیبل بهداشتی گوشت درج می‌شود، تصریح کرد: این موضوع سبب خواهد شد که کشتار دام ماده پایین بیاید و ذخایر ژنتیکی استان حفظ شود.

* بیش از 90 درصد رستوران‌های استان مسئول فنی بهداشتی دارند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان اظهار کرد: بیش از 90 درصد رستوران‌های استان مسئول فنی بهداشتی دارند بنابراین نوع گوشت طبخ شده در این مراکز مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در دام سنگین جزء استان‌های واردکننده به شمار می‌آییم، اضافه کرد: صادرات دام سبک طی سال‌های گذشته مشهود بود و در حال حاضر به ضرر استان است بنابراین صادرات دام زنده ممنوع شده اما گوشت سفید به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

* 77 تن لاشه گوشت در کشتارگاه‌های استان همدان ضبط و معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه از بازرسی 7511 تن لاشه گوشت گاو، گوسفند و گوساله خبر داد و گفت: بر اساس این بازرسی‌ها، 77 تن از لاشه‌های موجود غیربهداشتی بود که ضبط و معدوم شد.

وی تصریح کرد: طی 10 ماهه سالجاری 23 هزار 573 تن از طیور موجود در کشتارگاه‌های صنعتی استان مورد بازدید قرار گرفت که از میزان طیور بازرسی شده فقط 98 تن غیربهداشتی بود که ضبط و معدوم شد.

رسولی درباره کنترل و بازرسی و نظارت بر موادخام دامی گفت: طی 10 ماهه سالجاری 71 هزار و 819 مورد از واحدهای توزیع، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید شد که بر اساس این بررسی‌ها 262 هزار و 13 کیلوگرم از فرآورده‌های موجود غیرقابل مصرف شناسایی و ضبط و 321 مورد نیز به مراجع قضائی ارجاع شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1395، کدخبر: 95112618486، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین