پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۷۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶
مردمان خطه کویر پس از تحمل ۱۸ سال خشکسالی طاقت فرسا این روزها با نزول رحمت الهی خوشحالند و سجده شکر به جا می‌آورند.
شعارسال: استان خراسان جنوبی که مردمانش از خشکسالی 18 ساله رنج می‌برند این روزها در اغلب نقاط استان شاهد نزول رحمت الهی بودند و عکس سلفی و عکس‌های دسته‌جمعی و خانوادگی در کنار رودخانه‌ها و سدهای آبگیر استان داغ است.

بارش باران علاوه بر شادی مردم برای برخی هم جلوه‌های نگران‌کننده‌ای داشت به طوری که برخی از مردم شاهد آبگرفتگی منازلشان و برخی شاهد ریزش سقف منازل خود بودند. برخی هم در میان سیلاب گیر کردند و برخی هم نگران مسافران در راه‌مانده خود بودند.

* آبگرفتگی برخی واحدهای مسکونی استان

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی با بیان اینکه با بارندگی‌های 24 ساعته گذشته در استان تعدادی واحد مسکونی دچار آبگرفتگی شدند گفت: مردم برای حفظ جان و مال خود به توصیه‌های ایمنی توجه کنند.

سید ابوالحسن میرجلیلی اظهار داشت: با توجه به اینکه رسانه‌ها و سازمان مدیریت بحران یک هفته است که اطلاع‌رسانی لازم را در مورد بارندگی‌ها داشته‌اند خوشبختانه خسارت جانی تاکنون در استان نداشته‌ایم و خسارت مالی نیز بسیار اندک بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی افزود: بارندگی‌های خوبی که در استان داشته‌ایم موجب پر شدن آبخیزها و آبخوان‌ها شده است.

* سد نهرین طبس یک متر آبگیری شد

میرجلیلی با بیان اینکه سد نهرین طبس حدود یک متر آبگیری شده ادامه داد: همچنان روان‌آب‌ها به این سد که یکی از شریان‌های اصلی این شهرستان بوده ادامه دارد.

وی از آبگرفتگی پنج واحد مسکونی در استان به دلیل بارندگی‌های 24 ساعت گذشته خبر داد و افزود: آبگرفتگی این واحدهای مسکونی در همان ساعات اولیه با همکاری گروه‌های امدادی برطرف شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی گفت: برخی از راه‌های استان نیز مسدود شدند. از مردم تقاضا می‌شود در هنگام بارندگی شدید در بستر و حریم روان‌ آب‌ها تردد نکنند زیرا احتمال آسیب‌دیدگی وجود دارد.

* جاده‌های استان لغزنده است

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی نیز از وقوع 13 فقره تصادف در 24 ساعت گذشته در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.

حسین رضایی بیان کرد: شش فقره از تصادفات 24 ساعت گذشته جرحی بوده که بر اثر آن 10 نفر مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به لغزندگی جاده‌های خراسان جنوبی گفت: در 24 ساعت آینده این لغزندگی‌ها بیشتر خواهد شد.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: از رانندگان خواستاریم نکات ایمنی را رعایت کرده تا شاهد بروز تصادفات ناگوار نباشیم.

* ثبت 61 میلی‌متر باران در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی نیز از کاهش 8 تا 13 درجه ای دمای هوای استان در 24 ساعت آینده خبر داد.

علیرضا خندان‌رو اظهار داشت: بارش باران تا اواخر امشب در نیمه شرقی استان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی همچنین از بارش برف در شهرستان‌های خضری، قاین، زهان، درمیان، حاجی آباد و سربیشه خبر داد.

وی با اشاره به میزان بارندگی‌ها گفت: بیشترین میزان بارندگی طی 24 ساعت گذشته در محمدآباد قاین با 61 میلی متر گزارش شده است.

* تمامی راهداران استان آماده باش هستند

مشاور مدیرکل حمل و نقل جاده‌ای و راهداری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به شدت بارندگی در اکثر نقاط استان تمامی راهداران خراسان جنوبی در آماده‌باش هستند.

اسدالله جلال‌زاده اظهار داشت: بارندگی در حال حاضر به شدت در تمامی محورهای استان به جز محور سربیشه زاهدان که شدت آن کم است وجود دارد.

وی تصریح کرد: تمامی راهداران از زمان بارندگی در سطح استان تا ادامه آن آماده‌باش هستند.

* فعالیت 20 اکیپ راهداری در استان

سرپرست مرکز مدیریت راه‌های خراسان جنوبی نیز تعداد شهرستان‌های دارای بارش را در استان در 24 ساعت گذشته 10 شهرستان عنوان کرد و گفت: همچنین تعداد اکیپ‌های فعال راهداری نیز 20 اکیپ هستند.

امید کاووسی تعداد تردد ثبت شده در راه‌های استان را در 24 ساعت گذشته 82 هزار و 280 مورد عنوان کرد و افزود: این میزان تردد با 52 دستگاه تردد شمار فعال در سطح استان محاسبه شده است.

وی تعداد تلفات جاده‌ای در 24 ساعت گذشته را 6 تصادف و 10 مجروح دانست و افزود: تا اطلاع ثانوی محور دیهوک، راور- محور خوسف، عرب آباد- محور مختاران، دیهوک و گردنه شورچاه مسدود خواهد بود.

سرپرست مرکز مدیریت راه‌های خراسان جنوبی تعداد خودروهای کمک رسانی شده در 24 ساعت گذشته را 179 خودرو دانست و یادآور شد: همچنین در این مدت 222 مسافر اسکان داده شدند.

کاووسی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 33 مقطع در استان ریزش‌برداری شده است اظهار داشت: در حال حاضر کل راهداران برای بازگشایی محورها در حال فعالیت هستند.

* تاخیر در انجام پروازها به دلیل کاهش دید افقی

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان جنوبی نیز گفت: به دلیل کاهش دید افقی در بیرجند، پروازهای صبح این فرودگاه با تاخیر انجام می‌شود.

هادی سلامی بیان کرد: پرواز تهران بیرجند، نخستین پرواز بوده که باید ساعت 6:30 صبح از تهران انجام می‌شد که به دلیل کاهش دید افقی در بیرجند، هواپیما هنوز از تهران پرواز نکرده و به محض مطلوب شدن هوا، پرواز انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورت نامساعد بود هوا و شرایط پیش رو، پروازها لغو خواهد شد.

وی با بیان اینکه دید افقی مناسب برای انجام پروازها باید سه هزار و 800 متر باشد گفت: این در حالی است که در حال حاضر دید افقی در بیرجند هزار و 500 متر است.

* قطع برق 28 روستای استان در پی بارش باران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی نیز از قطع برق 28 روستای استان به دنبال بارندگی و سیل خبر داد.

محمد ابراهیم شرکا اظهار داشت: خراشاد، سورگ، بهدان، بهلگرد و حدود 15 روستا در جنوب بیرجند از جمله این روستاها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی همچنین از قطع برق شش روستای شهرستان قاین خبر داد و گفت: این روستاها شامل علی آباد، خنجوک، چدان، کلاته سعید و شاخنات می‌شوند.

وی ادامه داد: در شهرستان نهبندان برق روستای حیدرآباد و در شهرستان سربیشه نیز روستای مختاران قطع شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکیپ‌های شرکت برق در حال برق رسانی به این روستاها هستند، گفت: در برخی از روستاها به دلیل طغیان رودخانه‌ها و سیل امکان برق رسانی وجود ندارد.

* امداد رسانی به 1000 حادثه دیده

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز از امدادرسانی هلال احمر خراسان جنوبی به یک هزار حادثه دیده از روز گذشته تاکنون خبر داد.

جواد خامسان از وقوع 25 حادثه طی این مدت خبر داد و گفت: در این مدت 191 نیروی عملیاتی و آنکال هلال احمر استان برای امدادرسانی به این حوادث اعزام شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد شش مورد حوادث جاده‌ای و 21 مورد نیز مربوط به سیل، آبگرفتگی و اسکان اضطراری بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی همچنین به اسکان اضطراری مسافران 15 اتوبوس در راه مانده در شهرستان فردوس اشاره کرد و گفت: این مسافران در امامزادگان موسی ابن جعفر و ابراهیم و دو هیئت سادات و موسی ابن جعفر اسکان داده شده‌اند.

* هشدار مدیریت بحران بیرجند درباره احتمال طغیان رودخانه‌ها

مدیریت بحران بیرجند نیز نسبت به احتمال طغیان رودخانه‌ها در بیرجند هشدار داد و اعلام کرد از ورود خودروها به بندهای حاشیه شهر جلوگیری می‌شود.

وی از مردم به خصوص روستائیان خواست از قرار گرفتن در کنار رودخانه‌ها و بندهای خاکی اجتناب کرده و مردم شهرها نیز سفرهای غیرضروری خود به روستاها را به زمان دیگر موکول کنند.

امید است این بارش‌ها با عافیت همراه بوده و خوشحالی مردم کویر را افزون کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کدخبر: 1331775 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین