پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۸۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
تغییرات اقلیمی باعث بدتر شدن خشکسالی‌ها و تهدید محصولات کشاورزی شده است. یکی از راه‌های بالقوه برای حفاظت از محصولات، اسپری کردن ترکیباتی روی آنهاست که باعث می‌شود گیاهان در برابر خشکسالی مقاوم شوند.

شعار سال: محققان اعلام کردند که درحال حاضر، با شناسایی کلید مکانیسم مولکولی که گیاه را قادر می‌سازد تا از دست دادن آب را به حداقل برساند، یک گام به هدف نزدیک تر شده‌اند.

در مواجه با شرایط خشک، گیاهان می‌توانند یک سپر دفاعی طبیعی داشته باشند. آنها هورمون‌هایی را به نام اسید آبسزیک و یا ABA تولید می‌کنند که به پروتئینی به نام گیرنده PYL متصل است و یک سری از واکنش‌ها در گیاه به‌وجود می‌آورد که در انتها باعث بسته شدن منافذ روی برگ گیاهان می‌شود.

شوکلا، دانشجوی دانشگاه ایلینوی از تیم تحقیقاتی عنوان می‌کند که "این هورمون باعث از دست دادن بسیار کم آب و یا حتی از دست ندادن آب در گیاه می‌شود و به همین روش گیاه می‌تواند منابع آب را برای مدت طولانی‌تری در خود حفظ کند". به گفته وی کلید این راه حل هورمون ABA است. به دلیل پایداری و پیچیدگی مولکول، این هورمون نمی‌تواند مستقیما برای اسپری کردن به کار گرفته شود. محققان امیدوار هستند که بتوانند مولکولی را مانند هورمون ABA بسازند که پایدار بوده و با محیط زیست نیز سازگار باشد، تا کشاورزان بتوانند از آن برای مقاوم سازی محصولات خود در برابر خشکسالی استفاده کنند.

شبیه سازی دینامیک مولکولی، برای اولین بار جزئیات مولکولی را در مورد چگونگی اتصال هورمون ABA با پروتئین گیرنده PYL نشان داد. با این شبیه‌سازی همه مراحل فعالیت هورمون ABA تا بسته شدن منافذ برگ‌های گیاه نشان داده شد و محققان توانسته‌اند دو نوع خاص از گیرنده‌های PYL را در گیاه کوچکی به نام شاهی گوش موشی (A. thaliana) پیدا کنند.

تیم تحقیقاتی معتقد است که نتایج مطالعه نشان می‌دهد که به‌دلیل ساختار گیرنده پروتئین PYL که در بسیاری از گونه‌های گیاهی شبیه است، امکان اجرای این طرح و ساخت ماده شبیه سازی شده امکان‌پذیر است و امیدوار هستند با ادامه مطالعات به هدف برسند./

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 30 بهمن 1395، کدخبر:40892 ، www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
0
0
در عمل و بشکل فراگیر چه جوابی میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین