پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی تاکید کردند: اجرای سند ۲۰۳۰ دسترسی غربی‌ها را به اطلاعات آموزشی کشور مهیا می‌کند.

شعار سال: حجت‌الاسلام خلعتبری در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه علامه‌طباطبایی که با موضوع نقد و بررسی سند توسعه و آموزش 2030 توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه برگزار شد، با تاکید بر اینکه نباید فریب مارهای خوش خط و خال را بخوریم، گفت: روشنفکرانی در بومی‌سازی سند آموزش 2030 نقش داشته‌اند که حتی ما در موضوع وحی نیز با آنها مشکل داریم.

وی با بیان اینکه سند 1404 ما چه ایرادی دارد که از آن غافل شده‌ایم، تصریح کرد: با استفاده از سند آموزش 2030 می‌خواهند فرهنگ سکولار و تفکرات پراگماتیستی را در جامعه ما اشاعه دهند و البته کار خود را از جای خوبی یعنی مدارس شروع کرده‌اند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با تاکید بر اینکه ما یک دیدگاه تمدنی داریم و هدف ما تحقق تمدن نوین اسلامی است، تصریح کرد: این نکته را به دولتمردان متذکر می‌شویم که غربی‌ها چه دستاوردی برای ما داشته‌اند که حالا می‌خواهیم از سند آموزش 2030 نتیجه‌ای بگیریم.

وی با اشاره به اینکه تمام مشکلات عالم نتیجه سیاست غربی‌هاست و آنها می‌گویند دزد را بگیرید و ما هم آب به آسیاب آنها می‌ریزیم، تصریح کرد: سند آموزش 2030 درست در مقابل راهبرد بومی‌سازی علم در کشورمان قرار دارد واقعیت این است که ما باید علم را براساس مبانی خود بنویسیم نه براساس مبانی کسانی که طبل رسوایی آنها با انتخاب ترامپ به صدا در آمده است.

حبیبی دیگر عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه شواهد حاکی از آن است که سند 2030 اجرایی شده است، گفت: حذف درس واقعه طبس و درس تسخیر لانه جاسوسی از کتب درسی از نشانه‌های اجرایی شدن سند آموزش 2030 در کشورمان است. همچنین یکی دیگر از نشانه‌های اجرایی شدن این سند در کتاب ریاضی کلاس اول ابتدایی وجود دارد، به گونه‌ای که در بخشی از این کتاب برای انجام عملیات جمع ارتباط بین دختر و پسر از طریق آدمک‌هایی که در این کتاب ترسیم شده آموزش داده می‌شود.

حبیبی با بیان اینکه سند 2030 سندی برای آموزش و پرورش نیست، بلکه سندی برای حکومت‌‌هاست، افزود: ممکن است در آینده با استناد به این سند بگویند که چرا مدارس معارف در کشورمان فعال هستند و فعالیت این مدارس با سند هم‌خوانی ندارد و یا اینکه می‌توانند ادعا کنند که چرا حوزه‌های علمیه در مساجد به ارائه آموزش‌های دینی می‌پردازند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان اینکه مسئله اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است اما براساس سند آموزش 2030 زمینه برای ارائه اطلاعات مربوط به نظام آموزشی کشورمان به غربی‌ها فراهم می‌شود، تصریح کرد: کشوری موفق است که از بیشترین و به روزترین اطلاعات برخوردار باشد اما براساس سند آموزش 2030 ما اطلاعات کشورمان را به دست دیگر کشورها می‌دهیم در واقع با این کار زمینه نفوذ فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات نظام آموزشی کشورمان می‌تواند این فرصت را برای غربی‌ها فراهم کند تا براساس ذائقه نوجوانان کشورمان اقدام به برنامه‌ریزی کنند.

واحدی دیگر عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به این که ما سندی مظلوم‌تر از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان نداریم، گفت: بعد از گذشت 5 سال تنها دو ذی سند از 6 ذی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شده و واقعیت این است که اعتقاد جدی به این سند در کشورمان وجود ندارد و اگر این‌گونه نبود حداقل باید معلمین و مدیران ما نسبت به آن توجیح می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان دو رویکرد را درباره سند آموزش 2030 مطرح کرد، افزود: یک رویکرد این است که این سند یک سند بین‌المللی است و با این حال می‌توانیم این موضوع را مطرح کنیم که ما چه زمانی با این سندهای بین المللی چالش نداشته‌ایم که اکنون بخواهیم با سند 2030 چالش نداشته باشیم.

واحدی با بیان اینکه یک رویکرد دیگر در خصوص سند آموزش 2030 این است که آن را از حیث محتوایی تحلیل کنیم، افزود: مقایسه سند 2030 با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک مقایسه مع الفارق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه عده‌ای با اندیشه‌ای خاص و متفاوت از رویکرد ما سند 2030 را نوشته‌اند، گفت: مشخص است که این سند با نقشه جامع علمی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کشورمان هم‌خوانی ندارد.


وی با اشاره به یکی از بندهای سند آموزش 2030 تصریح کرد: در این بند به موضوع صلح، برابری جنسیت و شهروند جهانی در چارچوب عمل ملی پرداخته شده اما اصلا توضیحی در خصوص آنها نیامده و علت آن هم این است که اگر می خواستند که توضیح دهند تمام چالش‌ها و تضادهای این سند با ارزش‌های ما نمایان می‌شد.

حجت الاسلام بهشتی یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه نقدهای جدی به سند آموزش 2030 داریم،گفت: این سند در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعملاتی نسبت به آن دارد.

وی با بیان اینکه برای ما ملاک نیست که چه اشخاص شناخته شده‌ای در بومی سازی سند آموزش 2030 نقش داشته‌اند بلکه ملاک ما حق و باطل است، گفت: برخی از کسانی که در این سند نقش داشته‌اند اصلا مبانی را قبول ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: برابری جنسیتی که در غرب مطرح می‌شود بنیادهای لیبرالیستی دارد و شاهدیم که در سند آموزش 2030 نیز از برابری جنسیتی حرف به میان آمده است و با این حال باید بگوییم آیا پیش فرض‌های ما در چارچوب دین مبین اسلام با پیش فرض‌های غربی‌ها در خصوص برابری جنسیتی یکی است؟ در هر حال ما طرز فکر و اعتقاداتی داریم که نمی‌توانیم از آنها غافل شویم.

شیوندی دیگر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه در سند آموزش 2030 هم تناقض و هم نقص وجود دارد،گفت: این بیانیه گویای این است که مطالب تصویب شده در آن هم الزام آور است و دولت مکلف به انجام تعهدات می‌کند.


وی با اشاره به اینکه مسئله آموزش با مسائل اخلاقی و امنیتی ما عجین است، تصریح کرد: این که بخواهیم براساس سند آموزش 2030 اطلاعات نظام آموزشی خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم با فرهنگ و دین ما سنخیتی ندارد و قطعا این مسئله مشکل ساز می‌شود.

شیوندی با اشاره به اینکه در اوایل انقلاب عده‌ای غرب زده تلاش می‌کردند واژه پرورش را از نظام آموزش و پرورش ما جدا کنند، تصریح کرد: در سند آموزش 2030 زیراب پرورش در نظام تعلیم و تربیت ما زده شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهدافی را جداگانه و به صورت پیوسته هم برای آموزش دهنده و هم آموزش گیرنده در نظر گرفته‌اند، اضافه کرد: مبارزه با استکبار جهانی از جمله امریکا و اسرایل، دفاع از حقوق مستضعفین جهان از جمله فلسطین، تقوای الهی و کرامت انسانی، مبارزه با کفر و دوستی با مسلمانان جهان از جمله مسایلی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح شده است و با این حال میتوانیم بگوییم سند آموزش 2030 به این مسائل اشاره نکرده است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی با اشاره به اینکه در 10 صفحه سند آموزش 2030 و 15 بار واژه زنان و نوجوان اشاره شده است، افزود: نوجوانی دوره کسب هویت است و در واقع در این دوره فرد باید درک درستی نسبت به این که کیست و در چه جایگاهی در این عالم هستی قرار دارد پیدا کند و با این حال حرف ما این است که چگونه می‌توانیم نوجوانان خود را در چارچوب سند آموزش 2030 تحت پوشش قرار دهیم.

این استاد با اشاره به اینکه در سند آموزش 2030 در حالی به موضوع برابری جنسیتی پرداخته شده که شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال‌ها پیش بحث راه‌اندازی دانشگاه‌های بومی متناسب با شرایط هر منطقه ویژه زنان را مصوب کرده است، تصریح کرد: ما اجرایی شدن این مصوبه را رها کرده‌ایم، اما از مسائلی که درباره زنان در سند آموزشی 2030 آمده استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر تهیه سند وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، پس چرا وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت رفاه سند آموزش 2030 را امضا کرده‌اند؟ تصریح کرد: این گلایه را هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که چرا این وزارتخانه‌ها باید سند 2030 را امضا کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 3 اسفند 95، کد مطلب: 1334635: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین