پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
چهارمحال و بختیاری سرزمین بکرترین روستاهای کشور است و می توان در این استان بافت قدیمی روستاهای ایران را در کنار منظره های طبیعی از جمله رودخانه ها و تالاب ها مشاهده کرد.
شعارسال: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های کوچک کشور است که باوجود وسعت کم روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است.

این استان بیش از ۸۰۰ روستا دارد که دارای جمعیت‌های کم‌وزیاد هستند و هرکدام از این روستاها جذابیت‌های گردشگری خاص خود را دارند.

باوجوداینکه بسیاری از روستاهای کشور بکر بودن خود را ازدست‌داده‌اند و ساخت‌وسازهای شهری و مصالح ساختمانی جدید در روستاها ورود پیداکرده است اما هنوز در چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری یافت می‌شود که با گردش در آن‌ها تاریخ قدیم ایران را می‌توان نظاره کرد.

این روستاها که تعداد آن‌ها کم نیست در کنار زیبایی‌های طبیعی و گردشگری مناطق مختلف استان ازجمله آبشارها، جنگل‌های بلوط، رودخانه‌ها و... از چنان زیبایی‌هایی برخوردار هستند که کمتر روستاهایی در کشور پیدا می‌شوند که این ویژگی‌ها را داشته باشند.

کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری یکی از شهرستان های زیبا و پر جاذبه کشور است که روستاهای بسیار زیبا و تاریخی فراوانی دارد. در این منطقه هم می توان خانه های روستایی جنگلی و هم خانه هایی که در کنار برف با ارتفاع ۵۰ سانتی متر هستند را مشاهده کرد.

بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ در میان جنگل های انبوه بلوط زاگرس ساخته شده اند. خانه های روستایی که در میان درختان بلوط واقع شده است از زیباترین مناظر و جاذبه های گردشگری است که چشم هر بیینده ای را به خود خیره می کند.

در ارتفاعات کوهرنگ نیز روستاهایی وجود دارند که در کنار برف با ارتفاع ۵۰ سانتی متر واقع شده اند. خانه های این روستاها که از مصالح طبیعی مانند شاخ و برگ و سنگ ساخته شده است انباشته از برف است و زیبایی خاصی و شگفت انگیزی را ایجاد کرده است.

زیباترین روستای شهرستان کوهرنگ سرآقاسید است که به صورت پلکانی ساخته شده و به ماسوله دوم ایران شهرت پیدا کرده است.

شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری یکی از شهرستان های روستایی دیگر این استان است که روستاهای کوچک و بزرگ بسیاری دارد. روستاهای این شهرستان نیز به واسطه قرار گرفتن در باغات گسترده میوه وحاشیه زاینده رود از زیباترین روستاهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند.

* چهارمحال و بختیاری بکرترین روستاهای کشور را در دل خود جای داده است

کارشناس ارشد حوزه میراث فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری بکر ترین روستاهای کشور را در دل خود جای داده است.

علی موسوی با اشاره به اینکه این استان روستاهای بسیار زیبایی برای توسعه گردشگری دارد، عنوان کرد: شرایط اقلیم و توپوگرافی خاص زمینه را برای ایجاد انوع روستاها با جاذبه های گردشگری مختلف فراهم کرده است.

وی عنوان کرد:سبک زندگی متفاوت روستاها، متفاوت بودن پوشش لباس های محلی، متفاوت بودن شرایط طبیعی و جغرافیایی و... موجب شده است که هر روستا در این استان جاذبه گردشگری خاص و متفاوت با دیگر روستاهای این استان داشته باشد.

این محقق و پژوهشگری گفت: توسعه روستاگردی در چهارمحال و بختیاری می تواند زمینه توسعه بیشتر این استان را فراهم و از مهاجرت روستائیان جلوگیری کند.

وی عنوان کرد: توسعه روستاگردی موجب ایجاد اشتغال و درآمد می شود و باید تلاش کرد که روستائیان در مسیر جذب گردشگر به روستاهای خود تلاش کنند.

قرار گرفتن بافت تاریخی در کنار رودخانه زاینده رود از مهمترین ویژگی های گردشگری روستایی شهرستان سامان است

فرماندار سامان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روستاهای شهرستان سامان هر کدام جذابیت های گردشگری خاصی دارند، گفت: قرار گرفتن بافت تاریخی در کنار رودخانه زاینده رود از مهمترین ویژگی های گردشگری روستایی شهرستان سامان است.

سعید صالحی گفت: هم اکنون روستاهای هوره، یاسه چای، سوادجوان، چم چنگ، صادق آباد و... از زیباترین روستاهای منطقه به شمار می روند که هر ساله مورد بازدید گردشگران بسیاری قرار می گیرند.

وی اشاره به اینکه ۱۷ هزار هکتار باغ در شهرستان سامان وجود دارد، گفت: باغات شهرستان سامان یک سوم باغات استان را شامل می شود.

سعید صالحی با اشاره به اینکه شهرستان سامان قابلیت های گردشگری بالایی دارد، تصریح کرد: لازم است از ظرفیت های گردشگری این شهرستان به خوبی استفاده کرد.

وی اذعان داشت: پل های تاریخی و باغات زیبا در این شهرستان از دیگر ظرفیت های گردشگری منطقه است.

بخشدار مرکزی شهرستان کوهرنگ نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بالای گردشگری در بسیاری از روستاهای شهرستان کوهرنگ وجود دارد، عنوان کرد: بسیاری از روستاهای منطقه کوهرنگ بکر بودن و تاریخی بودن خود را حفظ کرده‌اند و زمینه برای توسعه گردشگری در این روستاها وجود دارد.

فرزاد حسینی ادامه داد: هرساله مسافران بسیاری وارد کوهرنگ می‌شوند که بیشتر در شهر چلگرد از مناطق گردشگری دیدن می‌کنند که می‌توان از این فرصت برای ورود مسافران و گردشگران به روستاهای دیگر شهرستان بهره گرفت و زمینه را برای توسعه بیشتر این مناطق فراهم کرد.

بسیاری از روستاهای منطقه کوهرنگ بکر بودن و تاریخی بودن خود را حفظ کرده‌اند و زمینه برای توسعه گردشگری در این روستاها وجود دارد

وی بیان کرد: سرآقاسید یکی از زیباترین روستاهای استان است که حالت پلکانی آن در کنار زیبایی‌های طبیعت و وجود یک امامزاده، آن را به‌عنوان پتانسیلی برای توسعه گردشگری استان مطرح می‌کند.

بخشدار مرکزی شهرستان کوهرنگ تاکید کرد: روستاهای بخش مرکزی کوهرنگ از جمله ۱۵ روستای دهستان موگویی از بکرترین روستاهای تاریخی کشور به شمار می روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وجود ظرفیت روستاگردی در چهارمحال و بختیاری، گفت: چهارمحال و بختیاری روستاهای بسیاری دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی و ظرفیت های خاص گردشگری دارد.

بهمن عسگری سوادجانی عنوان کرد: سازمان میراث فرهنگی اقدامات قابل‌توجهی در خصوص معرفی روستاها انجام داده و در بسیاری از روستاها نیز اقدامات متنوعی برای ورود مسافر و گردشگر انجام شده است.

وی ادامه داد: راه اندازی خانه های مسافر در این شهرستان نقش مهمی در جذب گردشگر و مسافر به روستاهای این شهرستان داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری گفت: مسافران و گردشگران می توانند زندگی چند روزه را در خانه های تاریخی روستاها را در این خانه های مسافر با امکانات کامل تجربه کنند.

وی بیان کرد: بیش از ۶۰ خانه مسافر در روستاهای استان راه اندازی شده که موجب افزایش ورود مسافر و گردشگر به استان شده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 3921376 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین