پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۸
سخنگوی شورای نگهبان درباه نظارت بر انتخابات شوراها گفت: شورای نگهبان در خصوص نظارت بر انتخابات شوراها، نه ادعایی دارد و نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد.

شعارسال: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خود در سال ۹۵ در خصوص اظهارات علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه عده ای از شورای نگهبان می ترسند و به همین دلیل برخی موضوعات را به گردن مجلس می اندازند گفت: شورای نگهبان ترسی ندارد، شما که اینجا هستید از ما می ترسید. هرچه دل تنگتان می خواهد بگویید.

کدخدایی تأکید کرد: صحبت های رئیس مجلس دلیل بر این است که کسی ازشورای نگهبان نمی ترسد.

وی همچنین در مورد اظهارات دبیر شورای نگهبان مبنی بر اینکه نظارت بر انتخابات شورا مصیبت بزرگی است گفت: شورای نگهبان در بحث انتخابات شوراها ورود نخواهد داشت، قانون اساسی چنین اختیاری به شورای نگهبان نداده است. فرمایشات دبیر شورای نگهبان با توجه به جایگاه ایشان در شورای نگهبان نبوده بلکه از جایگاه ریاست مجلس خبرگان بوده است.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان در خصوص نظارت بر انتخابات شوراها، نه ادعایی دارد، نه فرصت و نه امکانات لازم را در اختیار دارد.

*نیازمند قانون جامعی درباره تبلیغات انتخاباتی هستیم

کدخدایی در خصوص رصد فعالیت های زودهنگام تبلیغاتی در فضای مجازی گفت: تا جایی که امکانات شورای نگهبان اجازه می دهد، رصد می کنیم ما نیازمند قانون جامعی در مورد تبلیغات انتخاباتی هستیم که به روز باشد.

وی تصریح کرد: هر چه زودتر دوستان مجلس ما قانونی را در خصوص تبلیغات انتخاباتی ارائه دهند تا امکانات شورای نگهبان و اختیارات ما متناسب با شرایط جدید باشد، خوشحال می شویم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص صلاحیت نامزدهاییکه فعالیت های زودهنگام انتخاباتیشان را آغاز کرده اند، گفت: شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت ها نظر خود را در خصوص این افراد اعلام می کند.

کدخدایی در خصوص مصاحبه اخیرش پیرامون بررسی صلاحیت هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری افزود: من از این جهت گفتم که ای کاش این اتفاق نمی افتاد که اینقدر رسانه ها به آن نمی پرداختند.

وی تاکید کرد: برای بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری ما از همه مراجع طبق قانون استعلام می کنیم و باید نظرات آنها را بشنویم.

*شورای نگهبان به نامزدهای انتخاباتی پالس نمی دهد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای برخی نامزدهای انتخابات مبنی بر اینکه رد صلاحیت نخواهیم شد و نظر شورای نگهبان به ما اعلام شده است نیز گفت: شورای نگهبان اینقدر نسبت به صلاحیت این افراد مطمئن نیست. شما الان نمی توانید اظهارنظر کنید هر اظهارنظری قبل از اعلام نظر شورای نگهبان فاقد اعتبار قانونی است.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان نه پالس می دهد نه خبر و نه اظهار نظری می کند. اظهار نظر شورای نگهبان بعد از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مجادله اش با علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز تاکید کرد: ما مجادله ای نداشتیم. در مورد اتفاقاتی که در گذشته افتاده است اگر کسی نظری دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: صرف گفتن یک نفر مسئله ای حل نمی شود. روند قانون با گفتن یک نفر قابل تعلیق نخواهد بود.

کدخدایی ادامه داد: دوستان توجه کنند که تا جایی که قانون داریم به کسانی که قانون را نادیده می گیرند باید تذکر داده شود.

وی در خصوص بررسی طرح ها و لوایح در شورای نگهبان نیز گفت: لایحه احکام دائمی برنامه توسعه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. همچنین لایحه تصویب احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست و طرح ا صلاح بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و لایحه اساس نامه سازمان فرهنگی- هنری فارسی زبانان و لایحه موافقتنامه بین ایران و ترکیه در خصوص تامین اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: صرفه نظر از عدم تطابق سوال و پاسخ استفساریه اشکال سابق این شورا کماکان به قوت خود باقی است و مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی و نظریه تفسیری آن می باشد.

کدخدایی تاکید کرد: محدود کردن حق اظهارنظر شورای نگهبان در مورد صلاحیت نامزدها با فرض وصول مدارک جدید مغایر اختیارات شورای نگهبان است.

وی در خصوص بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نیز گفت: با عنایت به قانون برگزاری همزمان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و ریاست جمهوری، اطلاق آن نسبت به مواردی که ممکن است به دلیل اتمام دوره شورا قبل از برگزاری انتخابات دوره جدید و شروع به کار شورای بعدی کشور بدون شورا بماند، یا دوره فعالیت آن به بیش از ۴ سال تصریح شده در این قانون افزایش یابد، مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه در شورای نگهبان گفت: در خصوص ماده ۴، ماده ۱۶ و ماده ۱۸ ایرادات سابق شورا باقی است.

کدخدایی همچنین تاکید کرد: علی رغم اصلاح به عمل آمده، ایراد سابق این شورا در خصوص ماده ۳۸ کماکان به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: در ماده ۸۹ علی رغم اصلاح به عمل آمده ایراد شورا باقی است و باید حکم ماده به جبران محرومیت از کار در بخش خصوصی به واسطه عدم پرداخت حقوق مناسب مشروط شود.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود گزارشی از عملکرد شورای نگهبان در سال ۹۵ ارائه داد و گفت: از تاریخ ۹۵/۱/۱ تا ۹۵/۱۲/۲۱، ۹۳ مصوبه از سوی مجلس واصل شده که ۶۱ مورد لایحه و ۳۲ مورد طرح بوده است.

کدخدایی گفت: ۴۸ مورد در مرحله اول بررسی عدم مغایرتشان با شرع و قانون اساسی اعلام شده و در ۲۴ مورد ایراداتی وجود داشته که برطرف شده است. ۲۰ مورد هم هنوز در دست بررسی بین مجلس و شورای نگهبان است.

وی در خصوص لایحه بودجه نیز افزود: تلاش خواهیم کرد در هفته جاری نظر خود را در خصوص لایحه بودجه ارائه کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شش اساسنامه از سوی هیات وزیران به شورای نگهبان ارائه شد که سه مورد ایرادی نداشت و سه مورد دیگر مورد ایراد واقع شد.

کدخدایی همچنین از ارائه ۵۸ نامه از دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان در سال ۹۵ خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21اسفند1395، کدخبر: 3929089: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین