پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۵۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
رشد ۷.۴ درصدی بیکاری کرمانشاه از سال ۹۲ تا کنون و رکورد بی سابقه بیکاری ۲۲ درصدی در پایان سال ۹۵، مردم را تشنه برون رفت از ناکارآمدی مدیریتی کرده است.
شعارسال: روز گذشته در حالی که استاندار کرمانشاه مشغول تکرار برخی ادعاها درباره توافق هسته ای موسوم به برجام بود و در جمع مجریان انتخابات این بار به جای ادعای بی طرفی از یک کاندیدای خاص ابراز حمایت صریح کرد؛ مرکز آمار ایران کارنامه مدیریت تدبیر و امید در کشور و البته کرمانشاه را در حوزه اشتغال منتشر کرد.

نمودار مرکز آمار ایران نشان می دهد در روزهایی که بوق های تبلیغاتی خارجی و وابستگان داخلی آنها مشغول سیاه نمایی های هدفمند برای زمینه سازی پذیرش برجام بودند (از سالهای ۸۹ تا ۹۲) نرخ بیکاری در ایران که رابطه مستقیمی با رشد اقتصادی دارد از بالای ۱۳ درصد به حدود ۱۰ درصد و به یک قدمی نرخ تک رقمی رسیده است.

همین آمار گویای این نکته است که از سال ۹۲ (روی کار آمدن دولت یازدهم) و در روزهای پسا برجام به دلیل آنچکه کارشناسان آن را مُهر و موم بسیاری از کارخانجات و اخراج کارگرانی که واردات پسابرجامی کالاهای غربی آنها را بیکار کرد دانسته اند، این نرخ به سرعت رشد کرده و دوباره به مرز ۱۳ درصد رسیده است.

طلایه دار این ناکارآمدی مدیریتی، استان کرمانشاه است. در حالی که مدیریت ارشد کرمانشاه از روزهای نخست انتصابش از سوی نشریات محلی به خاطر کم کاری ها و مرخصی های طولانی سرزنش شده است، اما نماینده دولت در کرمانشاه همیشه تلاش کرده، بیکاری را به سالهای گذشته مرتبط بداند.

یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد امور اقتصادی در این باره به خبرنگار مهر گفت: اینکه پایه بیکاری در کرمانشاه دلایل طولانی مدت دارد تا اندازه ای درست است اما نگاهی به اعداد و ارقام مرکز آمار ایران نشان می دهد بیکاری در استان کرمانشاه نسبت به چند سال گذشته رشدی غیر قابل توجیه دارد.

فرهاد جلیلیان گفت: در شرایطی که میانگین نرخ بیکاری در کرمانشاه در سال ۹۲ روند کاهشی داشته و به ۱۴.۶ رسیده است اما این عدد در سال ۹۳ به ۱۵.۷ و در سال ۹۴ به ۱۷.۶ افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که میانگین نرخ رشد بیکاری در کرمانشاه در پایان سال ۹۵ روز گذشته توسط مرکز آمار ایران اعلام شد که با رشد عجیب ۴.۴ درصدی نسبت به سال گذشته به ۲۲ درصد رسیده است.

این کارشناس اقتصادی نرخ بیکاری فصلی زمستان ۹۵ که ۲۴.۵ درصد اعلام شده است را یک رکورد برای کرمانشاه بعد از انقلاب توصیف کرد و گفت: این عدد در بهار ۹۵ برابر ۱۹.۲ درصد، در تابستان ۹۵ برابر ۲۰.۳ درصد و در پاییز هم برابر ۲۴.۵ درصد بوده است.

وی همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در کرمانشاه را رو به افول توصیف کرد و گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در پایان سال ۹۴ در کرمانشاه برابر ۳۹.۵ درصد بوده در حالی که در پایان سال ۹۵ به ۳۸.۵ درصد رسیده است. نگاهی به نرخ مشارکت فصلی طی فصول سال ۹۵ هم نشان از کاهش چشمگیر دارد که از عدد ۴۰.۶ درصد در بهار به ۳۷.۱ درصد در پایان زمستان رسیده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نگاهی به جداول مرکز آمار ایران که روز گذشته منتشر شد نشان می دهد علی رغم اعلام مدیران استانی در خصوص فعال کردن واحدهای صنعتی راکد، نرخ اشتغال صنعتی در کرمانشاه نیز از ابتدای سال تا کنون ۳.۷ کاهش داشته است. اشتعال در بخش صنعت در بهار ۲۴.۳، در تابستان ۲۳.۹، در پاییز ۱۹.۷ و در زمستان ۲۰.۶ بوده که اختلاف اول سال با انتهای سال 3.7 درصد است و این نشانه اشتغال کمتر در بخش صنعت است.

این اعداد و ارقام رسمی نشان می دهند علی رغم اینکه استاندار کرمانشاه در سال جاری وعده کاهش ۲ درصدی بیکاری را داده بود، بیکاری در کرمانشاه ۴.۴ درصد رشد داشته است و وعده ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید توسط معاون عمرانی استاندار، معکوس انجام شده است!

مقایسه نرخ بیکاری استان کرمانشاه با استانهای همجوار و کاهش چشم گیر بیکاری در آنها که شرایط مشابهی از ابعاد مختلف با استان کرمانشاه دارند نیز در نوع خود قابل توجه است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 24 اسفند 1395، کدخبر: 3932396 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین