پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
هندبال ایران بدون تردید یکی از پرحاشیه ترین رشته های ورزشی در سال گذشته بود اتفاقات تلخ این رشته زبانزد همه شد و شکست های آن در تاریخ ثبت گردید.

شعارسال: سال ۱۳۹۵ بر سر هندبال ایران چه آمد؟ پاسخ به این سوال بسیار سخت است چرا که وقتی به لایه های زیرین هر اتفاقی در این رشته ورزشی ورود می کنیم مسائل پیچیده تر و بغرنج تر شده و به نظر می آید مقصر در تمام مشکلات این رشته توپی با ارزش مسئولین ورزش کشور و بالخصوص خانواده هندبال هستند که در این سال تیشه بر ریشه خود زدند.

در حسرت ریو و جام جهانی فرانسه

مسابقات قهرمانی هندبال آسیا در سال ۲۰۱۶ در حالی برگزار گردید که از سوی کنفدراسیون هندبال آسیا اعلام شده بود که در این رقابتها چهار تیم به جز قطر سهمیه حضور در رقابتهای جهانی فرانسه را دریافت می کنند. تیم ملی هندبال ایران در شرایطی که خود را برای حضور در مسابقات انتخابی المپیک آماده می کرد با امید به این سهمیه بندی در این رقابتها پنجم شد. پنجمی ایران در حالی بدست آمد که شیرازه تیم ملی در این رقابتها از هم پاشید. لژیونرهای ملی پوش برابر سرمربی خارجی تیم قد علم کرده و به نوعی به مخالفت با وی پرداختند و در زمانی به تیم ملی پیوستند که حضورشان در تیم تنها نوش دارویی پس از مرگ سهراب بود!

در اینجا بود که کسب عنوان پنجمی ایران و عدم دریافت سهمیه رقابتهای قهرمانی جهانی به دلیل اعلام جواز ورود چهار تیم آسیایی و تغییر آن به سه تیم تبدیل به جنجال بزرگی شد و این جنجال تا پایان سال گریبان خانواده هندبال را گرفت و هر کسی این مسئله را به گردن دیگری می انداخت و حتی خانواده هندبال در فضای مجازی نه تنها یکدیگر را متهم کردند حتی رسانه ها را نیز از بابت عدم پیگیری حقایق بازخواست می کردند.

تیم ملی هندبال ایران در آخرین شانس حضورش در مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۱۶ در کشور سوئد نیز کاری از پیش نبرد و با قبول سه شکست برابر رقبایش رویای حضور در ریو را از دست داد تا پس از آن شاهد تعطیلی یک ساله تیم ملی باشیم. تنها تدبیر فدراسیون برای تعطیل نشدن درهای تیم ملی حضور نصفه و نیمه تیم در یک اردو و مسابقه تدارکاتی با قطری ها برای حضورشان در المپیک بود اما عملا تیم ملی هندبال بزرگسالان ایران با داشتن ستاره های بی نظیرش در سال ۹۵ تعطیل بود.

رویاپردازی ها برای حضور در مسابقات جهانی فرانسه نیز تا آنجا پیش رفت که مهدوی با حسن مصطفی رئیس مصری فدراسیون جهانی هندبال مذاکره کرد اما این لابی ها راه به جایی نبرد و در نهایت تنها وایلد کارت رقابتهای جهانی به نروژ رسید. نروژی که با کسب مقام سوم جهان شگفتی ساز سال ۲۰۱۶ در هندبال نام گرفت.

سوت داوران ایران در جهان طنین انداز شد

رقابتهای المپیک ریو نه تنها از نظر تعداد حضور تیم های ورزشی برای ایران رکورد شکسته بود بلکه حضور داوران رشته های مختلف نیز نقطه عطفی برای کشورمان بود. در این بین حضور داوران هندبال ایران نیز در میان ۱۶ کوبل مطرح جهان برای قضاوت مسابقات هندبال قابل تقدیر بود. عملکرد خوب مجید کلاهدوزان و موسویان از ایران در چند سال گذشته منجر به انتخاب این کوبل برای قضاوت مسابقات ریو ۲۰۱۶ شد . از آن سو این کوبل شانس سوت زدن در مسابقات قهرمانی جهان فرانسه را نیز بدست آوردند تا به این ترتیب جای خالی ایران پر شود.

جوانانی که دریبل بلند نبودند!

تیم ملی هندبال جوانان ایران در مسابقات قهرمانی هندبال آسیای اردن در رده هفتم ایستادند رده هفتمی که در قبال تلاش یکساله فدراسیون و اردوهای تدارکاتی داخلی و خارجی بدست آمد شکست بزرگ دیگری بود که بر پیکره این رشته وارد گردید. این شکست باعث شد تا کیوان صادقی سرمربی این تیم از عملکرد تیمش در یک نشست خبری انتقاد کند و با بیان اینکه بازیکنان تکنیک های اولیه را نمی دانند بگوید: « هندبال پایه ما مشکل دارد. با یک سال اردو نمی توانیم جوان ۲۰ ساله را تغییر دهیم. بازیکنان ضعیف بودند شوت و دریبل بلند نبودند ما در پایه ضعف داریم من مربی هم مقصرم باید دیدمان را نسبت به آموزش هندبال تغییر دهیم.»

لغو سفر پای پرواز، محرومیت، استعفا و کام تلخ هندبال

چشم امیدها این بار به سوی تیم نوجوانان بود. نوجوانان قرار بود با حضور در مسابقات قهرمانی هندبال آسیای بحرین بتوانند شکست های فدراسیون را جبران کنند اما چند ساعت قبل از پرواز سرنوشت این تیم با یک دستور سیاه و تار شد. طبق اعلام مهدوی رئیس فدراسیون وقت فدراسیون هندبال به دلیل مسائل امنیتی و مشکلات کشور بحرین تصمیم نهادهای عالی رتبه ورزش کشور بر این بود تا این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت نکند. این لغو سفر پای پرواز ایران را متحمل هزینه سنگینی کرد. جریمه ۲۰ هزاردلاری، جریمه سه هزار دلاری ثبت نام، پرداخت غرامت رزرو هتل و از همه بدتر محرومیت تیم های هندبال زنان و مردان نوجوان ایران از حضور در مسابقات قهرمانی آسیای دو سال بعد .

تغییر مدیریت در تکمیل روزهای سیاه هندبال

لغو سفر تیم نوجوانان به بحرین هم زمان شده بود با مرخصی استعلاجی و استعفای مهدوی رئیس فدراسیون وقت هندبال و درست چند روز پس از آن وزارت ورزش با استعفای وی روزهای سیاه هندبال را تکمیل کرد. عباسعلی اکبری سرپرست فدراسیون که خود مسئول سامبوی کشور مسئولیت این رشته را برعهده گرفت اما حضور وی در این مدت با انتقادات فراوان و هجمه های بسیاری همراه بود. اکبری پس از حضور شش ماهه خود در این فدراسیون گفت : « بخشیدن محرومیت تیم هندبال نوجوانان پسر و دختر شیرین ترین اتفاق برای من بود اما تلخ ترین اتفاق عدم حضور ایران در مسابقات قهرمانی جهان فرانسه بود که واقعا جای تیم ایران را خالی دیدم. »

لغو محرومیت به نامه چه کسی ثبت شد ؟

اکبری پس از قبول مسئولیت سرپرستی فدراسیون هندبال در حاشیه سفرش به عنوان سرپرست سامبوی ایران به بازیهای ساحلی تایلند با مسئولین آسیایی هندبال برای حل مشکل محرومیت دو تیم نوجوانان دختر و پسر مذاکره کرد. لغو محرومیت تیم نوجوانان اتفاق خوشایند و شانس بزرگی بود که برای ایران بدست آمد هرچند که ابهاماتی در رفع این محرومیت نیز وجود داشت. سرپرست فدراسیون این اتفاق را به نام خود ثبت می کرد اما شنیده ها حکایت از این داشت که این مسئله دستاورد خود وزارت ورزش بوده چرا که این مشکل به دلیل دستور لغو سفر تیم از سوی این وزارتخانه پیش آمد و خود نیز در راستای حل آن تلاش کرده بود اما هرگز مشخص نشد چه مسئولی سرنوشت این محرومیت را تغییر داده است!

آنچه مهم بود لغو محرومیت تیم بود. مهدی رهبری سرمربی تیم نوجوانان در این خصوص خاطرنشان کرد: « خبر لغو محرومیت تیم نوجوانان یادآور روزهای تلخی است. اشک ها و حسرت شاگرداننم برای از دست دادن یک فرصت طلایی تاسف بار بود. هندبال ما در سالهای آینده ضعیف تر خواهد شد اما لغو محرومیت امید تازه ای بود و باعث خوشحالی من شد. »

اولین حضور زنان در جام باشگاه های آسیا

باشگاه شهرداری سنندج به عنوان اولین باشگاه ایرانی نام خود را در اولین دوره رقابتهای جام باشگاه های زنان آسیا ثبت کرد. نماینده کشورمان در رقابتهای قزاقستان در میان رقبای قدرتمند خود پنجم شد. اما این پنجمی با انصراف این تیم از حضور در لیگ برتر کام هندبال استان کردستان را تلخ کرد. نماینده کرمانشاه در لیگ برتر پس از یک دهه تیم داری در این رشته و در شرایطی از حضور در مسابقات انصراف داد که ۱۷۰ میلیون تومان هزینه اعزام تیم شهرداری سنندج به قزاقستان شده بود. دلایل کناره گیری این تیم به وضوح نه از فدراسیون ونه از سوی شهرداری و مسئولین اعلام نشد!

در این سال تیم جوان نفت و گاز گچساران نیز راهی نوزدهمین دوره رقابتهای قهرمانی باشگاه های آسیا در اردن شد. تیم تازه نفس نفت در دیدار رده بندی برابر لخویا قطر شکست خورد و چهارم شد اما عملکرد تحسین برانگیزی را برجای گذاشت.

لیگی نصفه و نیمه و پردردسر

بیست و هشتمین دوره رقابتهای لیگ برتر هندبال باشگاه های کشور در بخش مردان خردادماه سال جاری و با تاخیر به اتمام رسید. تیم منیزیوم فردوس در حالی قهرمان لیگ شد که در عین ناباوری با اعلام مسئولین باشگاهش در فصل جدید رقابتهای لیگ برتر حضور نیافت. نام قهرمان دوره قبل در بین اسامی تیم های لیگ سال ۹۵ خالی بود و مسئولان هیچ پاسخی ندادند. تیم کفش ملی که در مسابقات دوره قبل سوم شده بود نیز از حضور در لیگ انصراف داد و مطالبات اعضا تیم را پرداخت نکرد.

درهمان ابتدای لیگ تیم استقلال که با قول افشارزاده قرار بود در لیگ حضور یابد از تصمیم خود پشیمان شد. در نهایت لیگ بیست ونهم با شرکت ده تیم آغاز و هفته پایانی سال ۹۵ با قهرمانی تیم شهرداری کاشان به پایان رسید. تیم نفت و گاز گچساران دوم و فولاد نیز سوم شد.

لیگ بیست و نهم نیز فراز و نشیب بسیار داشت. تیم ها با مشکلات مالی زیاد تلاش کردند تا در رقابتها حاضر شوند. تیم هپکوی اراک در نیمه راه خبر از انصرافش داد و در نهایت با نام نماینده اراک به کار خود در لیگ پایان داد. سرنوشت بازی فولاد و مردوشت نیز مشخص نشد و فدراسیون نیز برای تعیین تکلیف آن متوسل به استعلام از فدراسیون جهانی هندبال شد.

لیگ برتر هندبال بانوان نیز تنها با حضور هفت تیم پیگیری شد که در نهایت تیم شهید چمران لارستان قهرمان و تاسیسات دریایی دوم شد.

لژیونرهایی که جور ایران را کشیدند

می توان سال ۹۵ را سال درخشش لژیونر های ایران نامید. سجاد استکی در نیمه فصل رقابتهای لیگ باشگاه های هندبال اروپا به عنوان برترین گل زن مسابقات معرفی شد تا یک ایرانی در راس بهترین های مهد هندبال اروپا قرار بگیرد. این موفقیت برای استکی جوان افتخاری برای هندبال ایران محسوب می شد. در فصل گذشته از بین ملی پوشان ایرانی ۱۰ نفر به عنوان لژیونر در لیگ های اروپایی حاضر شدند و رکورد جدیدی را برای خود ثبت کردند. امین یوسف نژاد متالورگ مقدونیه، افشین صادقی گوساوو سوئیس، ایمان جمالی مشکاو برست بلاروس، محسن باباصفری گزتپه ترکیه، سجاد استکی و الله کرم استکی و سید علیرضا موسوی دینامو بخارست ، ساسان موسی خانی تیم ازکیر ترکیه، دانیل کومایش نژاد مالمو سوئد ، شاهو نصرتی استوا بخارست رومانی ده لژیونر ایران بودند.

۵۵ روز تمرین و هفتمی بانوان در آسیا

شانزدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا در کره جنوبی هم در ابتدای سال ۹۶ با هفتمی ایران به پایان رسید. هفتمی تیم بانوان کشورمان در شرایطی بدست آمد که تیم هندبال زنان ایران تنها ۵۵ روز اردوی داخلی را پشت سر گذاشته بود اما با این حال با حس جنگجویی و غیرت برابر رقبای قدرتمندی چون چین و کره ایستاد. مرضیه یوسف سرمربی تیم ملی هندبال ایران کسب مقام هفتمی تیم را در مسابقات آسیایی کره عالی ارزیابی کرد و گفت: « کارشناسان دنبال مقصر نگردند. مقصر هزینه نکردن برای تیم است. »

بازگشت مدیر به خانواده از هم گسیخته هندبال

سال پرفراز و نشیب هندبال با تمام مشکلات عجیبش در نهایت با احساس خوشایندی برای اهالی این رشته تمام شد . مجمع انتخاباتی فدراسیون ۱۷ اسفند ماه در حالی برگزار شد که علیرضا رحیمی با کسب ۳۴ رای از بین آراء ماخوذه موفق شد ب کرسی ریاست این فدراسیون رابار دیگر برعهده بگیرد. رحیمی در حالی این مسند را دوباره از آن خود کرد که چند سال پیش همین اهالی هندبال روبروی وی ایستادند و درخواست عذلش را کرده بودند اما این بار همین خانواده وی را ناجی خود می دانستند اما آیا در نهایت اهالی این رشته برر این باور خود می مانند!

رحیمی پس از قبول مسئولیت در فدراسیون هندبال گفت : « من ۳۸ سال کار اجرایی کرده ام هیچ مدیری نمی گوید اشتباه نکرده ام. قطعا من هم اشتباه داشته ام اما با تجربه ای که امروز دارم دیگر نمی توانم اشتباه کنم.»

فدراسیون هندبال سال ۹۶ را با امید به اینکه تنش ها کاهش یافته و مشکلات کم شود آغاز کردند. تمام نگاه ها از این پس به سمت رئیس جدید است تا با تدبیر خود هندبالی را که روزی بر سکوی بازیهای آسیایی قرار گرفته بود را دوباره به نقطه اوج خود برساند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9فروردین1396، کدخبر: 3936767: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین