پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
مدیرکل شهری استانداری مرکزی گفت: توانمندسازی "مدیران شهری" در استان مرکزی با جدیت پیگیری می‌شود.

شعار سال: توسعه شهرها و فعالیت‌های شهری بیش از هر زمان دیگری توجه به "مدیریت شهری" را در جوامع و استان‌های کشور بیشتر ساخته است از این مصاحبه‌ای تفصیلی با "حسن قربانی" مدیرکل امور شهری استانداری مرکزی پیرامون مسائل و موضوعات شهری در استان مرکزی انجام شد.

بررسی وضعیت شهرهای مختلف استان مرکزی و شهرهای تازه تاسیس استان از جمله محورهای این مصاحبه تفصیلی بود که در آن ضمن بررسی برنامه‌های اجرا شده طرح‌های پیش رو به بحث و بررسی گذاشته شد.

مشروح گفت‌و‌گو با"حسن قربانی" مدیرکل امور شهری استانداری مرکزی در زیر می‌آید:

وضعیت شهری استان مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی: شهرهای استان مرکزی از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه‌های شهری و شهرداری برخوردار هستند و همین امر شاخصه‌ای برای پیشرفت شهری و به تبع آن پیشرفت استانی می‌شود. خوشبختانه اداره حوزه شهری به دست افراد توانمند و کارآمدی سپرده شده است و برنامه‌های تبیین شده به‌خوبی در حال پیشرفت هستند.

شهرستان خمین به‌عنوان شهری مهم و نماد استان مرکزی شناخته می‌شودوضعیت شهری خمین در چه رده‌ای قرار دارد؟

قربانی: شهرستان خمین به‌سبب اینکه زادگاه بنیان‌گذار انقلاب اسلامی است و هم سابقه تاریخی که دارد مهم‌ترین شهر استان مرکزی بوده که این شهرستان دارای وسعتی حدود دو هزار و 267 کیلومتر مربع است.

از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خمین می‌توانبه بیت تاریخی امام خمینی(ره)، تیمچه بازار، قلعه سالار محتشم و پل قدیمی جلماجرد اشاره کرد که مجموعه‌ شهرداری به‌نوعی در مسائل مرتبط با هرکدام دخیل است.

پسماند این شهرستان پس از جمع‌آوری به کمپوست تبدیلمی‌شود و همین امر سبب شده تا شهرستان خمین به شهر پاک ملقب شود، همچنین این شهر دارای 14.2سرانه فضای سبز است که در سطح استان مرکزی بیشترین میزان فضای سبز را به خود اختصاص داده است.

وجود سرانه فضای سبز بالا و پاکی مطلوب شهر سبب شده تا افرادی که به‌عنوان گردشگر به این منطقه تاریخی وارد می‌شوند تصویر مطلوبی از فضای شهری در خاطر خود از شهر خمین ثبت کنند.

با توجه به اینکه ساوه نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دارد چه اقداماتی برای ساماندهی فضای شهری انجام شده است؟

قربانی: شهرستان ساوه دارای مساحتی بیش از چهار هزار و 611 کیلومتر مربع است که از لحاظ صنعتی و جذب سرمایه‌گذاران در استان مرکزی از اهمیت بالایی برخوردار استاین شهرستان دارای دو بخش به‌نام‌های مرکزی و نوبرانسه شهر به نام‌های ساوه، غرق‌آباد و نوبران و دارای 106 روستا است.

در حال‌ حاضر سه شهر آوه، نوبران و غرق‌آباد و تعداد 106 روستای این شهرستان آمادگی انتقال پسماند خود به شهرستان ساوه را دارند که این ساماندهی پسماند نقش موثری در فضاسازی شهری دارد.

احداث پروژه‌هایی اعم از پل شهید چمران و زیرگذر شهید رجاییدو پروژه مهم انجام شده در این شهرستان محسوب می‌شوند که اجرای آنها می‌تواند رشد عمرانی شهر را برای دیگران به نمایش بگذارد.

با توجه به استقرار صنایع متعدد در شهرستان ساوه این منطقه از سرانه فضای سبز مطلوبی برخوردار است و یکی از مهم‌ترین دستاوردها این شهرستان کسب ارزش‌ افزوده‌ای به مبلغ 87 میلیارد تومان است.

وضعیت شهرستان مامونیه که به تازگی از شهر ساوه مستقل شده در چه رده‌ای قرار دارد؟

قربانی: شهرستان مامونیه دارای وسعتی به مساحت چهار هزار و 150 کیلومتر مربع است و اخیرا از شهرستان ساوه جدا و به شهری مستقل تبدیل شده است، شهرستان مامونیه سومین شهرستان از نظر وسعت در سطح استان مرکزی محسوب می‌شود.

این شهرستان دارای جمعیت جوانی است که به واسطه استقرار مراکز صنعتی در این منطقه به شهرستان مامونیه جذب و در این شهر ساکن شده‌اند که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

احداث دو کمربندی در محوطه پیرامونی شهر مامونیه و استقرار کارخانجات صنعتی در این منطقه سبب رشد این شهر شده است، همچنین انجام سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی در الویت کاری مسئولان این شهر قرار دارد.

با توجه به شهرت شهرستان محلات به پایتخت گل‌ و گیاه و مراجعه تعداد بالای مسافران به این منطقهوضعیت شهری محلات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی: شهرستان محلات به‌نام پایتخت گل‌ و گیاه ملقب شده و این شهر دارای مساحتی به متراژ هزار و 995 کیلومتر مربع است که در طول مدیریت شهرداری فعلی دستاوردهای خوبی داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توانبه احداث باغستان واقع در سرچشمه این شهر اشاره کرد.

احداث باغستان، ساماندهی پارک سرچشمه و محیط شهری محلات سبب رضایتمندی مردم ساکن در منطقه و مسافران فصلی این شهر شده و در مجموع می‌توان گفت که مدیریت شهری در این شهر جلوه مناسبی دارد، همچنین اجرای مدیریت یکپارچه شهر نیز در دستور کار مسئولان این منطقه قرار دارد.

شهرستان شازند دو صنعت مادر را در دل خود جای داده با این حال وضعیت شهری این منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی: مساحت شهرستان شازند بالغ بر دو هزار و 827 کیلومتر مربع است که صنایع مادر و نفتی استان مرکزی را در خود جای داده استمتاسفانه مناطق آستانه، هندودر، شازند، مهاجران و توره به سبب استقرار این صنایع در شهرستان شازند دچار آلودگی زیستی و محیطی شده‌اند که به جد پیگیر برطرف شدن آلودگی این مناطق و پرداخت حق‌آلودگی به ساکنان آن منطقه هستیم.

با توجه به استقرار دو مجموعه بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه در شهرستان شازند در سفر هیئت‌ دولت به استان مرکزی مصوب شد که اعتباری برای احداث یک واحد مجهز آتش‌نشانی در این شهرستان تخصیص داده شود تا در صورت وقوع حادثه در این دو مجموعه بزرگ صنعتی بدون فوت وقت نسبت به خدمت‌رسانی و مهار حادثه اقدام کنند.

سرانه فضای سبز این شهرستان مناسب است و باید گفت که شازند می‌تواند منطقه مناسبی برای سرریز جمعیت به‌منظور استفاده از تفریحات سالم باشد، پاک‌سازی دریاچه کوکبیه که در گذشته محل دفن زباله بوده پس از جابه‌جایی پسماند این شهر از دیگر اقدامات مفید انجام شده تلقی می‌شود.

شهرستان خنجین به تازگی از محیط روستایی به شهر تغییر ماهیت دادهاکنون وضعیت شهری در این منطقه چگونه است؟

قربانی: شهرستان خنجین در ابتدا روستایی بسیار بزرگ با جمعیت بالا بود که سپس به شهر تغیر ماهیت داد، ایجاد یک باغ گل‌محمدی در این منطقه از مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط شهرداری خنجین محسوب می‌شود زیرا ایجاد این باغ از دو بعد فضای سبز و ایجاد درآمد مفید است.

با توجه به اینکه شهرداری خنجین بسیار نوپا و تازه‌کار بود اما توانست به‌خوبی تمامی پروژه‌های خیابانی اعم از تعریض و اصلاح آسفالت معابر را به بهترین نحو انجام دهد، همچنین در ساماندهی فضای شهری نیز عملکرد مقبولی داشته است.

در این منطقه بیش از 90 درصد ساکنان موتورسوار هستند و به سبب وجود تیرهای چراغ‌برق به‌صورت غیراستاندارد در معابر شاهد وقوع حوادث بسیاری در این شهر بودیم اما شهرداری این منطقه با جابه‌جایی صحیح تیرهای چراغ برق توانست میزان حوادثاز این قبیل را به حد محسوسی کاهش دهد.

شهرداری خنجین تاکنون توانسته با صرف بیش از یک میلیارد تومان اعتبار یک مجموعه شهرداری به‌نسبت مجهز تاسیس کند، همچنین زباله‌های این منطقه به‌صورت مکانیزه جمع‌آوری و تفکیک می‌شود که برای منطقه نوپایی همچون خنجین دستاورد مطلوبی است.

وضعیت ساماندهی پسماند در سطح استان مرکزی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

قربانی: دولت در نظر دارد که تعداد سه هزار مرکز جمع‌آوری پسماند را به 500 و در نهایت به 100 مرکز در کل کشور کاهش دهد و به دنبال آن ما در سطح استان مرکزی پیش‌بینی کرده‌ایم که تعداد 2 تا 4 مرکز جمع‌آوری پسماند داشته باشیم.

استان مرکزی به میزان 990 تن تولید پسماند دارد که از این میزان حدود 65 درصد پسماند شهری و مابقیآن پسماند روستایی است، چهار منطقه به شرح ساوه، اراک، محلی برای کمیجان، خنجین، آشتیان و تفرش و محلی هم برای نراق، خمین، محلات و نیمور برای جمع‌آوری پسماندها در نظر گرفته شده است.

از تعداد 32 شهرداری سطح استان مرکزی تنها شهرداری خمین با معضلات زیست‌محیطی مواجه نشده که این دستاورد مطلوبی محسوب می‌شود، همچنین استان مرکزی در زمنیه عوارض‌ها نسبت به سایر استان‌های سطح کشور روند مناسبی را پیموده و اکنون در جایگاه مناسبی قرار دارد.

آیا مجموعه مدیریت شهری تاکنون از دولت تسهیلات و یا امکاناتی دریافت کرده است؟

قربانی: تاکنون دو مرتبه قیر رایگان از وزارت کشور دریافت و به شهرداری‌های سطح استان مرکزی تحویل داده شده تا معابر شهری را ترمیم و بازسازی کنند و در صورت نیاز از این سهمیه در سایر موارد هم استفاده کنند.

با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی شرکت‌های عوارض‌دهنده ما بهبود نیافته اما حدود 6 تا 7 درصد افزایش ارزش افزوده در سال 95 داشته‌ایم، به‌طور تقریبی تمامی شهرهای سطح استان مرکزی از خدمات آتش‌نشانی بهره‌مند شده‌اند اما هنوز تا مقدار ایده‌آل فاصله داریم.

سال 94 میزان دریافت اعتبار ما از وزارت کشور صفر بوده است اما در سال 95 میزان دریافتی‌های ما از وزارت کشور به مبلغ 20 میلیارد تومان رسیده که درحال پیگیری تخصیص و تقسیم آن هستیم، همچنین میزان جرائم رانندگی سطح استان مرکزی نیز درحال ساماندهی و تقسیم است.

برخی افراد و رسانه‌ها به انتشار شایعاتی در مورد وجود اختلاف در مجموعه شهری دامن زدندآیا این اظهار نظرها حقیقت داشت؟

قربانی: رابطه بسیار مطلوبی میان شهرداران و اعضای شوراهای سطح استان مرکزی با مدیریت امور شهری استانداری مرکزی ایجاد شده و تمامی شایعات منتشر شده بر مبنای اینکه اختلافات میان این افراد بالا گرفته و دچار اختلاف شده‌اند کذب است و هر فردی که در این مسئله شک و گمانی دارد می‌تواند به‌صورت مستقیم از هر یک از اعضا نظرخواهی کند و پاسخ قاطعانه بشنود.

اگر اختلاف و مشکلی میان شوراها و شهرداران سطح استان مرکزی با مدیریت ارشد امور شهری ایجاد شود باید پرونده اعتراض و اختلاف به شورای حل اختلاف استان مرکزی ارائه داده شود و اینکه تاکنون هیچ پرونده‌ای از بین شهرداران و شوراهای فعلی به این مرکز ارائه داده نشده بیانگر صلح و بهترین وجه اشتراک ممکن میان این مجموعه‌ها است و به صراحت می‌توانیم بگوییم بهترین تعامل میان شوراها و شهرداران با مدیریت ارشد امور شهری در استان مرکزی ایجاد شده است و باید گفت فعالیت ما بر بعد اجرائی قرار دارد و از هرگونه سیاسی‌بازی و جانب‌داری به دور هستیم.

وضعیت فعالیت کلی مجموعه شهری در سطح استان مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قربانی: خرسندیم که استان مرکزی دارای شهرداران و شوراهای شهر بسیار عادل و کارآمدی است، استان مرکزی در سال 95 به میزان سه‌هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار جاری و عمرانی در اختیار داشته که باتوجه به شرایط اقتصادی نامتعادل و خواسته دولت مبنی بر رشد پنج درصدی توانسته‌ایم در سال 95 رشد هشت درصدی داشته باشیم که این آمار دستاورد ارزشمندی برای مجموعه شهری محسوب می‌شود.

میزان انجام پروژه‌های جاری و عمرانی مجموعه‌های شهری در سطح استان مرکزی علی‌رغم کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی موجود بسیار مطلوب و قابل قبول است، همچنین مجموعه شهری توانست در بحث آموزش پیشرو باشد و با به‌کارگیری کتب آموزشی مناسب و کارشناسان معقول و مدبر الگویی برای سایر استان‌ها تلقی شود.

درحال حاضر استان مرکزی دارای چند نفر فعال در حوزه شهری است؟

قربانی: استان مرکزی دارای 193 عضو شورای شهر است که از این تعداد 22 نفر از قشر بانوان فعالیت دارند و این افتخاری بزرگ برای ما محسوب می‌شود که در دایره مدیریتی استانمان بانوان جامعه هم حضور دارند، باید گفت که شهرداران و اعضای شوراهای شهر سطح استان مرکزی از سطح علمی بالایی برخوردارند و همین امر سبب شده تا شهرداران و اعضای شورای شهر توانمندی را در مجموعه خود داشته باشیم.

استان مرکزی در دوره خدمت بنده بسیار مورد حمایت استاندار مرکزی، معاونت‌های مربوطه، دستگاه‌های اجرائی و سایر ارگان‌های مرتبط واقع شده است و عوامل اجرائی حوزه شهری هم از هیچ‌گونه خدماتی دریغ نکرده‌اند و امیدواریم که خدمات انجام شده تاکنون مورد قبول واقع شده باشند و توانسته باشیم گره‌ای از مشکلات مردم استان بگشاییم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ 21 فروردین 96، کد مطلب: 1375406: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین