پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۵۹۰۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
معاون تعاون وزیر کار با اشاره به اینکه تعاون چشمه جوشان برای اشتغالزایی است گفت: در بودجه ۹۶ رقمی معادل ۳۴۰ میلیارد تومان به صورت وجوه اداره شده برای تعاونی‌ها برنامه‌ریزی شده که در صورت تحقق می‌تواند کمک بسزایی داشته باشد.

شعارسال: سیدحمید کلانتری، معاون تعاون وزیر کار، درباره تحقق شعار سال از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان بارها تأکید کرده اند که تعاون چشمه جوشان برای اشتغالزایی هستند. تعاون یک مدل اقتصادی است که عمدتاً شامل واحدهای خرد و کوچک و متوسط اقتصادی می شود. از طرف دیگر نگاهش به توانمندسازی افراد علاقه مند در حوزه تولید به ویژه در مناطق محروم است. در صورتی که تعاونی ها تقویت شوند می توانند نتیجه مثبتی در این بخش داشته باشند.

معاون تعاون وزیر کار ادامه داد: تلاش بر این است که از ظرفیت های موجود در جامعه و همچنین از تسهیلات موجود برای رونق تولید بهره مند شویم.تعاونی ها در قالب تشکل موجب تثبیت شغل می شوند. از این جهت برنامه های ما همکاری با شورای عالی اشتغال است.همکاری های دیگری بین بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید نیز وجود دارد. ستادی هم به ریاست وزیرکار تشکیل شده تا همکاری های لازم را در جهت تقویت طرح های اشتغالزا داشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه بانک توسعه تعاون مکلف است که حدود70 درصد منابع خود را به تعاونی ها اختصاص دهد افزود: عمده حساب تعاونی ها در بانک توسعه تعاون است. سال گذشته بالغ بر 2هزار میلیارد تومان از سوی بانک توسعه تعاون به تعاونی ها پرداخت شد. برای توسعه این بخش رقم بیشتری نیاز است.ضرورت دارد تا سرمایه بانک توسعه تعاون افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بخش تعاونی نسبت به بخش خصوصی کمتر متکی به منابع بانکی و بیشتر به منابع ارزان قیمت اعضا متکی است افزود: یکی از کارکردهای مهم تعاونی‌ها سازماندهی منابع خرد و کوچک مردم است و بعضاً با همین منابع و بدون دریافت تسهیلات، تعاونی‌های تولیدی با هدف اشتغالزایی راه اندازی شده است.

کلانتری ادامه داد: هزینه سرانه اشتغالزایی در بخش تعاون یک چهارم هزینه اشتغالزایی برای هر نفر در بخش غیر تعاونی به ویژه اشتغالزایی در صنایع بزرگ است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته به ازای ایجاد اشتغال برای هر نفر در صنایع بزرگ 200میلیون تومان اعتبار نیاز است در حالی که در بخش تعاون هزینه سرانه اشتغالزایی حدود 50 تا 60 میلیون تومان است؛ بنابراین به ازای هر شغل در بخش غیر تعاونی، برای 4 نفر در بخش تعاونی شغل ایجاد شود.

معاون تعاون وزیر کار بیان کرد: درجهت تقویت تعاونی های دانشجویی و فارغ التحصیلان کاری را از سال گذشته شروع کردیم و قصد داریم آن را توسعه دهیم که دانشجویانی که در دانشگاه ها کنار هم تحصیل می کنند متناسب با رشته تحصیلی کار گروهی را تمرین کنند. با تشکیل تعاونی های تولیدی زمینه ارائه خدمت برای دانشجویان فراهم شود و بعد از فارغ التحصیلی با یک مهارت در فضای کسب و کار وارد جامعه شوند. تعاونی های دانش بنیان باید تقویت و توسعه یابد. چرا که 70 درصد از برنامه اشتغالی که در برنامه ششم باید دنبال کنیم اشتغال فارغ التحصیلان است.

* یک میلیون و650 هزار نفری در تعاون شاغلند

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1میلیون و 650 هزار ظرفیت شغلی در تعاونی ها ایجاد شده است گفت: این تعداد شغل برای مجموعه 95 هزار تعاونی است که فعال هستند. به صورت طبیعی زمانی که 95 هزاربنگاه اقتصادی داریم. در صورتی که حتی 30درصد این واحدها بتوانند 5 نفر را جذب کنند،حدود 150هزار نفر می تواند شغل ایجاد کرد و کار آسانی است. به صورت جاری تعاونی ها سالیانه 50 تا 70 هزار نفر شغل ایجاد می کنند. این موضوع باید توسعه و تقویت شود.

کلانتری گفت: در مناطق محروم نیز با همکاری نهادهایی مانند کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان قصد داریم در جهت تقویت تعاونی های مرزی گام برداریم. به جای پرداخت پول نقد قصد داریم آنها را توانمند کنیم و ظرفیت شغلی ایجاد کنیم تا آنها بتواننند در قالب تعاونی های خرد و کوچک بتوانند کسب درآمد کنند .

وی اضافه کرد:برای توسعه بخش یک بودجه جاری وجود دارد که کمتر از 6میلیارد تومان است.در بودجه 96 رقمی معادل 340 میلیارد تومان به صورت وجوه اداره شده برای تعاونی ها برنامه ریزی شده که در صورت تحقق می تواند کمک به سزایی به رونق بخش داشته باشد. در2 و 3سال گذشته به دلیل محدودیت منابع محقق نشده است. امیدواریم امسال عملیاتی شود .

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25فروردین1396، کدخبر: 1377777: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین