پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۸۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
در مراسمی با حضور استاندار قزوین 6 قرارداد همکاری دوجانبه بین سازمان انرژی اتمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور در خصوص طرح شتابگر ملی (چشمه نور ایران) امضا شد.

شعارسال: به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، در نشست مشترک علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی و فریدون همتی استاندار قزوین 6 قرارداد دانش محور پیرامون اجرای طرح شتابگر ملی امضا شدند.

این قراردادها با هدف تقویت همکاری های دو جانبه در طراحی، ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات در کشور، شتاب بخشیدن اجرای طرح چشمه نور ایران موسوم به ILSF با شرکت های تابعه سازمان انرژی اتمی پیرامون ساخت کاواک مسی 100 مگاهرتز، پمپ یونی و تجهیزات وابسته، الکترومغناطیس دو قطبی، مولد فرکانس رادیویی توان بالا و محفظه های خلا و لیزرهای پیکو ثانیه منعقد شدند.

علی اکبر صالحی در این نشست با تقدیر از متخصصان گمنام و بی ادعا در پروژه ملی چشمه نور ایران گفت: این پروژه از یک شتابدهنده سینکروترون الکترون با انرژی 3 گیگا الکترون ولت و بالغ بر 30 خط باریکه پر شدت تابش ایکس تشکیل خواهد شد و در علوم مختلف از جمله فیزیک، مواد، زیست شناسی، نانو و پزشکی کاربردهای گسترده دارد.

وی ضمن قدردانی از مسئولان این طرح افزود: این پروژه در توسعه علم در کشور و رشد علوم و فنون حائز اهمیت بوده و یک جهش علمی ویژه را در کشور و استان قزوین به دنبال خواهد داشت.

این مسئول افزود: قراردادهای منعقده در این مرحله به ارزش 90 میلیارد ریال بوده و باید تجهیزات و اجزای آن با بومی سازی و سرلوحه قراردادن اقتصاد مقاومتی طراحی و تولید شده و جهت استفاده در اختیار پژوهشگاه دانش های بنیادی قرار گیرد.

وی افزود: اجرای این طرح استان قزوین را در آینده به یک قطب علمی، فناوری و هسته ای تبدیل خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش های شبانه روزی دکتر صالحی و همکاران وی برای ثمر نشاندن سامانه پرتودهی قزوین با تکیه بر دانش بومی،گفت: مدت ها به دنبال ایده شتابگر ملی بودیم چون اثرات و برکات آن در عرصه علمی بسیار زیاد خواهد بود.

محمد جواد لاریجانی ادامه داد: قزوین با هماهنگی های به عمل آمده به قطب تحقیقات و فناوری و فضایی ایده آل برای محققان و پژوهشگران منطقه تبدیل خواهد شد و بخش زیادی از علوم و فنون کشور همراه با این پروژه رشد خواهند کرد.

وی در پایان گفت: این جهش را با همکاری سازمان انرژی اتمی محقق خواهیم ساخت.

فریدون همتی، استاندار قزوین نیز با اعلام پشتیبانی و حمایت همه جانبه از این پروژه، گفت: از اعتبارات استانی نیز کمک هایی به این پروژه ملی خواهیم کرد تا هر چه سریعتر شاهد راه اندازی و به کارگیری آن در استان قزوین باشیم.

در طرح چشمه نور ایران (شتابگر ملی)، تشعشعات مختلف هسته ای که دارای کاربردهای علمی متعدد هستند برای انجام طرح های تحقیقاتی، علمی و اکتشافات توسط دانشمندان و متخصصان در حوزه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

این طرح ملی با هدف رسیدن به پرتوهای نوری بسیار درخشنده (میلیاردها برابر درخشنده تر از نور خورشید) که راه را برای انجام آزمایش های دقیق در رشته های مختلف هموار می سازد، ساخته می شود.

این طرح که یک آزمایشگاه بزرگ علمی محسوب می شود، در حوزه های مختلف علمی از جمله پزشکی، فیزیک، شیمی، الکترونیک، داروسازی و کشاورزی دارای کاربرد خواهد بود.

برای ساخت این مرکز که یکی از بزرگترین طرح های علمی کشور و خاورمیانه محسوب می شود، 10 سال زمان پیش بینی شده است و به 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 4خرداد1396، کدخبر: 82544260: www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
چقدر خوبه که این قرارداد ها در استان بیشتر بشه تا شاید ما هم رنگ توسعه رو دیدیم
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین