پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۸۳۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
جذب سرمایه های خرد برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی در طول سال های گذشته به عنوان راهکار مهم برای باز کردن قفل اشتغال مطرح شده است.

شعار سال: یکی از گام های مهم اجرای سیاست ها برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی پیروی از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر شعار امسال 'اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال'، راه اندازی کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی است.
این فعالیت اقتصادی به عنوان فرصت مناسبی برای رفع بیکاری مطرح است، زیرا علاوه بر نقش بالای آنها در رشد و توسعه اقتصادی، زمینه توسعه اجتماعی و فرهنگی را نیز باعث می شود.
مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک متنوع و در بخش های صنایع دستی، تولید و خدمات کشاورزی، دامپروری و شیلات، فعالیت های تولیدی و صنعتی، کسب و کارهای با گرایش فناوری اطلاعات و سایر خدمات دسته بندی می شود و روز به روز حتی در دورافتاده ترین نقاط روستایی نیز در حال افزایش است.
به استناد اصول 28 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با توجه به سند چشم انداز 20 ساله، قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال 1389 تصویب شده است و براساس این قانون، ستادی متشکل از نه وزارتخانه و 11 سازمان و نهاد دیگر متولی امر ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در کشور شدند.
مطابق آخرین گزارش های اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نرخ بیکاری در این استان در سال گذشته 20 درصد و در حدود 42 هزار متقاضی و جویای کار در این استان وجود دارد.
با توجه به اینکه در مناطق کوچک و کمتر توسعه یافته برای انجام فعالیت های اقتصادی تصمیم گیری های کارشناسی و متوازن انجام نمی شود، می توان گفت تشکل های مردم نهاد بستر مناسبی برای ایجاد سرمایه گذاری، اشتغال و فعالیت های اقتصادی محسوب می شود.
در طول حداقل 10 سال گذشته برنامه ریزی کارشناسی و هدفگذاری مدونی برای ایجاد اشتغال در چهارمحال و بختیاری صورت نگرفته و هر چند سال در این استان ایجاد اشتغال در بخش های کشاورزی، صنعتی و گردشگری به عنوان محور اصلی مطرح و در این راستا اقدام می شد.
به اعتقاد کارشناسان فعال در بخش های اقتصادی چهارمحال و بختیاری، مطالبات بسیاری در راستای ایجاد اشتغال و راه اندازی کسب و کارهای خرد در بین جوامع محلی در این استان وجود دارد، ولی بدلیل کم بودن اطلاعات عمومی و آگاهی از فعالیت های اقتصادی و کسب و کار، این موضوع تنها در حرف باقی می ماند و در موقع عمل حرکت لاک پشتی و گاه اصلا بدون اقدام است.
تشکل های مردم نهاد استان معتقدند: باید از سوی دولت ها بستر و محیط مناسبی برای کارآفرینی و راه اندازی اشتغال های خرد با هدف تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در مناطق کوچک و کمتر توسعه یافته فراهم شود.
به اعتقاد این تشکل ها و برخی از کارشناسان فعال حوزه اقتصادی در چهارمحال و بختیاری، انسجام سازمانی در این استان وجود ندارد و ساختارهای ادارات به سمت و سوی کارآفرینی نیست تا جایی که بوروکراسی اداری و دریافت مجوزها برای کارآفرین، این افراد را در نیمه راه از انجام فعالیت اقتصادی باز می دارد.
ارگان هایی نظیر کمیته امداد امام خمینی (ره)، آموزش فنی و حرفه ای، طرح های اشتغالزایی نظیر 'منارید و جایکا' از سوی منابع طبیعی و برخی موسسات مالی و اعتباری نظیر کارآفرینی امید در طول سال های گذشته در چهارمحال و بختیاری فعالیت های گسترده ای در راستای راه اندازی مشاغل خانگی و توانمندکردن روستاها انجام داده اند.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی استان چهارمحال و بختیاری؛ شناسایی فرصت ها، داشتن مهارت لازم برای بهره برداری از فرصت ها و پذیرش خطر و پشتیبانی فرهنگی از ارکان اصلی گرایش به کارآفرینی است که فقر و بیکاری در مناطق کوچک و حتی در شهرها باعث شده تا ارکان اصلی گرایش به کارآفرینی خود به عنوان مهم ترین مشکلات راه اندازی کارآفرینی تبدیل شوند.
کارشناسان اقتصادی می گویند: در بسیاری مواقع کارآفرینی و کسب و کارهای خرد از سوی تشکل ها و کارآفرینان راه اندازی می شود، ولی بدلیل اینکه تولیدات آنان تقاضا محور نبوده و براساس نیاز مشتری تولید نشده است برای فروش و بازاریابی دچار مشکلات متعدد می شوند.
تشکل های مردم نهاد اعتقاد دارند: محصولات تولید شده از سوی کسب و کارهای کوچک برای بازاریابی و فروش نیازمند برند است که بوروکراسی اداری برای ثبت برند گاه این کارآفرینان کوچک و حتی متوسط را با مشکلاتی روبه رو می کنند.
در کارگاه آموزشی 'کارآفرینی، تئوری ها و اصول نوین' از سوی دفتر جذب و سرمایه گذاری امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری، حدود یکصد نفر از فعالان تشکل های مردم نهاد و کسب و کارهای کوچک چهارمحال و بختیاری در این کارگاه آموزشی یکروزه شرکت کردند.
هم اینک 500 تشکل مردم نهاد در هشت گروه فرهنگی - اجتماعی، گردشگری، ورزش و جوانان، زنان و خیریه، بهداشت و سلامت علمی و پژوهشی در چهارمحال و بختیاری فعال است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار 1 خرداد 96، کد مطلب: 82540503: www.irna.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین