پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۴۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
سید عمار حکیم رئیس ائتلاف ملی فراگیرترین مجموعه سیاسی عراق که هم اکنون دولت و بزرگترین فراکسیون را در پارلمان عراق در اختیار دارد، گفت : رابطه عراق با ایران یک رابطه عمیق و راهبردی است.

شعارسال: درمراسم ضیافت افطاری شب گذشته که سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد هرساله برگزار می کند، رهبران برجسته ائتلاف ملی عراق از جمله سید عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی، نوری المالکی معاون رئیس جمهوری و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی ، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق، فالح الفیاض مشاور نخست وزیر در امور امنیتی و رئیس تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی وحاکم الزاملی رئیس فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان و عضو برجسته جریان صدر حضور داشتند.

'عبدالحسین الموسوی' دبیرکل حزب فضیلت اسلامی و همچنین اغلب نمایندگان فراکسیون ائتلاف ملی در پارلمان عراق به علاوه تعدادی از صاحب منصبان این مجموعه فراگیر سیاسی در پست های مهم دولتی عراق نیز در این مراسم حضور داشتند.

جمعی از زنان عضو ائتلاف ملی در پارلمان و خانم 'عدیله حمود' وزیر بهداشت عراق، رییس و جمعی از اعضای فراکسیون ترکمنان در پارلمان این کشور به رهبری 'شیخ تقی المولا' نیز از دیگر حاضران در ضیافت افطاری یکشنبه شب گذشته بودند.

اعضای ائتلاف ملی بعد از ادای نماز جماعت مغرب و عشاء و صرف افطاری در نشستی صمیمانه از سنت حسنه ای که سفارت ایران در عراق در طول چند سال اخیر در برپایی ضیافت های افطار در بغداد متولی آن شده است، تقدیر کردند.

سید عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی عراق در این نشست تاکید کرد که رابطه بین دو کشور و ملت عراق و ایران یک رابطه محکم و راهبردی است که ریشه در عمیق تاریخ دارد.

رهبر ائتلاف ملی گفت که نمی توان مناسبات دو کشور را فقط در مسائل سیاسی یا اقتصادی و یا همجواری جغرافیایی و حوزه های دیگر محدود کرد هرچند رابطه در این بخش ها مهم است، بلکه رابطه بین دو کشور فراتر از این امور است.

سید عمار حکیم افزود: ما در عراق در طول روند سیاسی این کشور، همواره به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک تکیه گاه نگاه کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد که عراق بعد از مرحله پیروزی بر گروه تروریستی داعش با چالش های بزرگی مواجه خواهد شد که یکی از راه های مقابله با این چالش ها، وجود یک توافق تاریخی در حوزه های مختلف برای حل مشکلات پیش رو است.

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق نیز در این نشست صمیمی ضمن تقدیر از اقدام سفارت ایران در برپایی این ضیافت و حضور تمامی اعضای ائتلاف در آن گفت: با پیروزی های بزرگی که عراق در میدان جنگ بر تروریسم تحقق بخشیده، باعث شده تا جهان با احترام به سخنان مقامات عراقی در مجامع بین المللی گوش دهد.

وی وحدت صفوف همه عراقی ها را یکی از عوامل مهم در تقویت روز افزون جایگاه عراق در صحنه جهانی ذکر کرد.

الجعفری خاطرنشان کرد که ایران و عراق دو همسایه با دارا بودن مرزهای طولانی بیش از 1400 کیلومتر هستند و این همجواری و همسایگی، ارزش ها و اصولی دارد که عراق به آن پایبند است.

حاکم الزاملی عضو برجسته صدری ها و رییس فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در این نشست از نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به عراق در مراحل مختلف روند سیاسی به ویژه در برهه یورش داعش به عراق در سال 2014 تقدیر کرد.

عبدالحسین الموسوی دبیر کل حزب فضیلت اسلامی عراق نیز به انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مشارکت بالای مردمی در این انتخابات اشاره کرد و گفت: این انتخابات، پیام روشنی از همبستگی بین ملت و رهبری در جمهوری اسلامی ایران بود.

خانم عدیله حمود وزیر بهداشت عراق نیز از کمک های جمهوری اسلامی ایران به بخش بهداشت و درمان عراق تقدیر کرد و گفت: همواره در شرایط سخت، ایران از هیچ گونه کمکی به عراق دریغ نکرده و تنها با یک تماس تلفنی، ایرانیان را در کنار خود دیده ایم.

'سمیره الموسوی' عضو کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز گفت: برخی بر ما خورده می گیرند که چرا از ایران دفاع می کنید و ما به آنها می گوییم که ایران یک قدرت منطقه ای است و نیازی به دفاع ما ندارد، اما ما از مواضع مثبت ایران در قبال عراق نمی توانیم چشم پوشی کنیم و از آن تقدیر نکنیم.

شیخ تقی المولا رییس فراکسیون ترکمانان در پارلمان عراق نیز ضمن تقدیر از ضیافت افطاری سفارت ایران، بر ضرورت تسریع در آزادی شهر تلعفر تاکید کرد و گفت که هرچه آزادی تلعفر به تعویق بیفتد، رنج های آوارگان تلعفر بیشتر خواهد شد.

سفیر کشورمان در عراق نیز در سخنانی در این نشست صمیمی، خواستار گسترش بیش از پیش مناسبات بین دو کشور شد و گفت: ضمانت امنیت، استقلال و پیشرفت دو کشور ایران و عراق در گرو همکاری بین آنها است.

'ایرج مسجدی' از دو کشور و دو ملت ایران و عراق به عنوان دو روح در یک جسد یاد کرد و گفت که امنیت و قدرت در عراق به طور مثبتی بر جمهوری اسلامی ایران منعکس می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی نیروهای مسلح عراق و الحشد الشعبی در این کشور بر گروه تروریستی داعش پیروز شده و آرامش و پیشرفت به عراق بازگردد.

سفیر کشورمان با اشاره به مشترکات متعدد بین دو ملت ایران و عراق تاکید کرد: تا تاریخ هست، دو ملت ایران و عراق به همدیگر نیاز دارند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق علاوه بر ضیافت افطاری برای اعضای ائتلاف ملی، هرشب تا هیجدم رمضان، ضیافت های افطاری برای اقشار مختلف جامعه عراق برگزار می کند.

این مراسم حسنه، به تجمعی برای همه جریان های سیاسی، اجتماعی و مذهبی و نخبگان علمی و سران عشایر عراق تبدیل شده تا به صراحت دیدگاه های خود را در این نشست صمیمی که معمولا بعد از ضیافت افطاری برگزار می شود، پیرامون کشور خود و رابطه با ایران مطرح کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 8خرداد1396، کدخبر: 82548270: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
0
0
یک درصد فکر کن غیر این باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین