پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۴۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: این استان با 28.3 درصد گونه بومی در میلیون هکتار، بالاترین درصد گونه بومی کشور را دارد.

شعار سال: شهرام احمدی به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی افزود: این استان با داشتن یک درصد مساحت کل کشور، بیش از یکهزار و 200 گونه گیاهی و 294 گونه جانوری شناسایی شده دارد.

به گفته وی، استان چهارمحال وبختیاری بدلیل قرار داشتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، بگونه ای که 12.5 درصد مساحت این استان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

احمدی اظهار کرد: هم اینک با احتساب ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه نیمی از مساحت استان چهارمحال و بختیاری جزو مناطق حفاظت شده و ثبت ملی و جهانی است که منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، اثر طبیعی ملی لاله واژگون از مناطق تحت مدیریت اداره کل محیط زیست استان چهارمحال وبختیاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری از اجرای طرح ها و اقدامات زیست محیطی سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: احیای زیستگاه ها، افزایش حفاظت فیزیکی، تلاش جهت تامین حقآبه زیست محیطی، اشتفاده از امکانات نوین حفاظتی و آموزش جوامع محلی از مهمترین برنامه هایی است که موجب تقویت حفاظت از محیط زیست شده است.

احمدی اظهار کرد: تدوین مدیریت زیست بوم در مناطق تحت مدیریت، ثبت ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد - سبزکوه، ارتقای مناطق تحت مدیریت محیط زیست و افزایش میزان مشارکت مردم در حفاظت و حراست از محیط زیست از دیگر اقدامات سال گذشته این اداره کل است که با اجرای این اقدامات تاثیرات زیادی در زمینه افزایش تنوع زیستی گیاهی و جانوری و پرندگان مهاجر داشته است.

به گفته وی، سال گذشته 5 گونه پرنده جدید در تالاب های استان شناسایی شد که از این تعداد سه گونه در چک لیست پرندگان تالابهای ثبت و مراحل ثبت 2 گونه دیگر نیز در حال انجام است.

وی گونه های ثبت شده را با عناوین «سلیم طلایی»، «آبچلیک خالدار» و «سسک ابرو سفید» اعلام کرد و گفت: این سه گونه در تالاب گندمان شناسایی شده است.

احمدی از ثبت و تصویرداری یک گونه گربه سان «سیاه گوش» (Lynx Lynx) برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا در سال گذشته خبر داد و گفت: وضعیت حفاظتی این گونه بر اساس قوانین شکار و صید جزو 'گونه‌های حمایت شده' و براساس سایتیس (CITES) جزو گونه‌های در معرض نابودی است.

احمدی اظهار کرد: پیش از این گزارشی در مورد وجود این گونه در استان تایید نشده و مشکوک بود، ولی از این پس با قطعیت می‌توان از وجودش در استان سخن گفت.

وی از مشاهده 19 گونه پرنده برای نخستین بار سال گذشته در تالاب گندمان خبر داد و گفت: امسال نیز اردک سرسفید پس از 25 سال در تالاب بین المللی چغاخور و قوی کوچک نیز برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شد.

احمدی اظهار کرد: سال گذشته گونه نادر گیاهی «آلاله سفید تالابی» نیز پس از 85 سال در تالاب بین المللی گندمان رویش داشت.

وی گفت: گونه گیاهی آلاله سفید با نام علمی Parnassia palustris که یک گیاه تالابی محسوب می شود، آخرین بار 85 سال پیش در کشور مشاهده و گزارش شده بود.

چهارمحال و بختیاری یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت 155هزار و 844 هکتار و 2 منطقه شکار ممنوع به مساحت 51 هزار و 724 هکتار دارد.

اول خردادماه به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 8 خرداد 1396، کد مطلب: 668652:www. khabaronline. ir


اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین