پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۶۷۲۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
بررسی اسناد قاچاق ۹ کانتینر دوربین مداربسته نشان می‌دهد قاچاقچیان ضمن استفاده از کارت بازرگانی یک‌بارمصرف، دوربین مداربسته را در سامانه گمرک، اجزا و قطعات با مأخذ ۵درصد اظهار کرده‌اند.

شعارسال: روز گذشته فرمانده انتظامی استان هرمزگان از کشف محموله 9کانتینری قاچاق دوربینهای مداربسته خبر داده بود. وی ضمن اشاره به اینکه تنها دو کانتینر از محموله مذکور به ارزش توقیف شده است، از خروج 7 کانتینر دوربین مداربسته از گمرک شهید رجایی خبر داد. در تحقیقات فنی انجام‌شده مشخص شد که قاچاقچیان 9 دستگاه کانتینر را از استان خارج کرده که دو دستگاه کانتینر حاوی 70 هزار دوربین مداربسته به‌ارزش 130 میلیارد ریال از سوی مأموران کشف و مابقی به‌عنوان کالای از دست رفته محسوب می‌شود. بر اساس گزارش گمرک شهید رجایی جریمه کالای قاچاق مذکور در حدود 160 میلیارد تومان بوده است.

بر اساس اظهارنامه شرکت مذکور، کالا قالب پلاستیکی و فلزی دوربین مداربسته با مأخذ 5 درصد اظهار شده است. از طرفی وقتی به‌جای دوربین قالب پلاستیکی اظهار می‌شود علاوه بر مأخذ بسیار ناچیز، ارزش کالا نیز به‌صورت چشمگیر کاهش یافته و از این طریق علاوه بر پرداخت بابت مأخذ پایین‌تر، با توجه به ارزش صوری و ناچیز کالا عملاً حقوق و عوارض نهایی پرداختی به رقم بسیار اندک تبدیل می‌شود. البته در مورد مذکور صاحب کالا توانسته ضمن استفاده از امکانات مسیر سبز با 17 میلیون تومان محموله 2000بسته‌ای دوربین را از گمرک شهید رجایی ترخیص کند.

نکته جالب آنکه اسناد منشأ محموله مذکور نیز صوری بوده است، همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، در بارنامه نوع کالا، اجزا و قطعاتِ دوربین ذکر شده است. گفتنی است بارنامه به‌منزله سند قرارداد حمل، رسید دریافت کالا و سند مالکیت آن است و همچنین سندی است که زمان ادعای خسارت از شرکت بیمه می‌تواند به‌عنوان پشتوانه مورد استفاده واقع شود. جزئیات مندرج در بارنامه باید شامل موارد زیر باشد:

شرح کالا ــ علائم و یا شماره‌های تجاری ــ نام کشتی حامل ــ ذکر عبارتی که حاکی از وجود کالا در کشتی باشد ــ بنادر بارگیری و تخلیه ــ نام حمل‌کننده کالا ــ نام گیرنده کالا ــ نام و نشانی شخصی که ورود اجناس به اطلاع او می‌رسد ــ هزینه حمل پرداخت‌شده یا قابل پرداخت در مقصد می‌باشد ــ تعداد نسخه‌های بارنامه که به‌صورت اصل صادر شده است ــ تاریخ صدور.

ذکر این نکته ضروری است که گمرک ایران از سال گذشته موضوع اجرایی شدن بارنامه الکترونیک را پیگیری کرده و از آن زمان قفل اظهارنامه و بارنامه الکترونیک به‌عنوان یکی از تله‌های کشف کالای قاچاق مطرح شد. هرچند در روزهای گذشته این موضوع با ابهام‌هایی مواجه شده است.

در این بین بر اساس حکم سازمان تعزیرات حکومتی دو تن از صاحبان شرکت اظهار کننده کالا به پرداخت جریمه نقدی 164 میلیارد تومانی و یکی از مدیران به دو سال حبس محکوم می‌گردد. گفتنی است بر اساس اعلام تعزیرات حکومتی آستارا، متهمین اصلی مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند. همین موضوع یک‌بار مصرف بودن کارت بازرگانی مورد نظر را تأیید می‌کند. برخی اطلاعات اولیه از وجود 8 شرکت، مشابه شرکت کاویان ــ ت ــ ه ــ خ خبر می‌دهند.

البته در آخرین اظهار نظر فرمانده انتظامی استان هرمزگان، سرشبکه اصلی این پرونده به‌همراه یک نفر از عاملان شناسایی که متهم اول در بندرعباس و دیگری با همکاری سروان فرزانه در پلیس آگاهی استان گیلان طی یک اقدام ضربتی دستگیر شدند. متهم اصلی با قرار وثیقه هزار و 600 میلیارد ریالی روانه زندان شد. همچنین دو تن از افراد مرتبط با حمل دوربینهای قاچاق نیز به پرداخت جریمه نقدی 13 میلیارد تومانی محکوم شده‌اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 29خرداد1396، کدخبر: 1439914: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
چرا اینقدر فساد در گمرک وجود داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
گمرگ و ضعف مقررات نظارتی اون، یکی از گردنه های بزرگ فساد اقتصادی در کشور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین