پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۰۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
در این میزگرد تخصصی نحوه حمایت شهرداری و شورای شهر ارومیه از ورزش همگانی و قهرمانی با حضور چهار تن از صاحب‌نظران و مسئولین حوزه مدیریت شهری و ورزشی مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت و نقش دولت و نهادهای عمومی در حمایت از رشته‌های مختلف ورزشی واکاوی شد.
شعار سال: میزگرد بررسی نحوه حمایت شهرداری و شورای شهر ارومیه از ورزش همگانی و قهرمانی در استان آذربایجان غربی برگزار شد.
در این نشست حسین پناهی و رسول اصغر‌زاده اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه در دوره چهارم و پنجم، احد یوسفی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه و یحیی بهاری مدیر تیم‌های پایه فوتبال شهرداری ارومیه حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
در این میزگرد زوایای جدیدی از چگونگی حمایت شهرداری و شورای اسلامی این شهر از ورزش مشخص شد که می‌تواند ابهامات افراد مختلف درباره نحوه حمایت شهرداری از تیم‌های ورزشی را از میان بردارد.
در این میزگرد اهداف و سیاست‌های کلان شورای اسلامی شهر ارومیه و شهرداری این شهر در موضوع ورزش در سال های گذشته مورد بحث و بررسی صورت قرار گرفت و برنامه‌های ورزشی سال 96 نیز اعلام شد.
عملکرد شورای شهر ارومیه تا به امروز در حمایت از ورزش این شهر چگونه بوده است؟
رسول اصغرزاده: باید عملکرد شورا و شهرداری را در یک راستا دید، خردادماه 90 که ضرورت استفاده نکردن از بودجه‌های دولتی در امر ورزش به تصویب رسید، دست شهر ارومیه از بودجه‌های دولتی نیز قطع شد و تنها مرجعی که برای حمایت از ورزش ارومیه باقی ماند، نهادهای عمومی غیردولتی مانند شهرداری ارومیه بود.



رسول اصغرزاده، عضو شورای شهر ارومیه


با توجه به اینکه بخش‌های اقتصادی خصوصی زیادی نداریم که از لحاظ مالی نیز قدرتمند نیستند، بنابراین شهرداری ارومیه در این میان به حمایت از ورزش شهر ارومیه اعلام آمادگی کرد.
چه مشکلاتی در تیم‌های پایه فوتبال آذربایجان غربی وجود دارد؟
یحیی بهاری: از سال 90 که باشگاه شهرداری تأسیسی شد، این باشگاه و شورای شهر با فوتبال بیگانه بودند که متاسفانه بازهم با فوتبال پایه بیگانه هستند و هیچ حرکتی انجام نگرفته است و در این سه سال که شاهد تیمداری باشگاه شهرداری در فوتبال هستیم فقط در سال 93 که با بحث مالی روبرو نبودند حمایت می‌کردند و در سال 94 نیز حمایت خاصی نداشتند و در سال 95 با حمایت از تیم پایه کمی شرایط تغییر کرد.
بودجه ورزشی ارومیه در سال 96 چقدر است و در چه زمینه‌ای در ورزش مصرف خواهد شد؟
حسین پناهی: امسال 12 میلیارد تومانی که برای ورزش ارومیه تخصیص‌ یافته است باید به صورت کارآمدتر از گذشته مدیریت شود تا همه هیئت‌های ورزشی از این بودجه استفاده کنند و قراردادی بسته نشود که در آخر 12 میلیارد تومان کفاف هزینه‌ها را نکند.



حسین پناهی، عضو شورای شهر ارومیه


نبود سیاست‌گذاری مدون بزرگ‌ترین مشکل ورزش شهرستان ارومیه است و سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای ورزش این شهر شده است و متأسفانه در بسیاری از کارها از برنامه و سیاست‌گذاری ثابت و مدون استفاده نمی‌شود و در چهار سال گذشته سیاست‌گذاری که در کل حوزه‌های ورزش در شهرداری ارومیه استفاده‌ شده است سیاست‌گذاری روزمره بوده است  که در راستای حرکت در قالب یک سیاست  اصولی و کلی نبوده و اگر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلی نباشد قطعاً نتیجه‌گیری نیز بهتر نخواهد بود.
بخش مهمی از بودجه سالانه شهرستان ارومیه در رابطه با فرهنگ و ورزش است که در سیاست‌گذاری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر ارومیه اتفاق می‌افتد و برای باشگاه‌ها برنامه کلی تعریف نمی‌شود، مگر اینکه خود باشگاه‌ها برنامه‌هایی را به‌ عنوان لایحه ارائه دهند و به مراحل اجرایی برسانند و ما تا به امروز در شهرداری ارومیه امروز به دنبال یک برنامه مدون ورزشی نبوده‌ایم تا در یک مسیر ثابت و با برنامه حرکت کنیم و تا زمانی که چنین رویکردی در ورزش وجود داشته باشد به نتایج خوبی دست نخواهیم یافت و همواره با مشکلات روبرو خواهیم بود.
سیاست‌گذاری شهرداری ارومیه سرمایه‌گذاری در تیم های پایه است یا بزرگسال؟
احد یوسفی: در سال 96 نگاه شهرداری به تیمداری کاملاً متفاوت است، نگاه شهرداری جوان‌گرایی، بومی‌گرایی و استفاده از جوانان این شهر برای بازی در مسابقات فوتبال و والیبال است و امسال یکی از استانداردترین چمن فوتبال در شهر ارومیه به بهره‌برداری می‌رسد و در کل هدف اصلی باشگاه شهرداری ارومیه جوان‌گرایی و بومی‌گرایی است.
باید جایگاه شهرداری ارومیه در حوزه ورزش را به خوبی تبیین بکنیم و 44 هیئت در این استان وجود دارد که هرکدام انتظار دارد که شهرداری تمامی هزینه‌های این هیئت‌ها را پرداخت کند و پاشنه آشیل ما رشته والیبال شده است که همیشه می‌گویند چرا به والیبال پول می‌دهید، اما به هیئت‌های دیگر پولی پرداخت نمی‌شود.
شهرداری ارومیه متولی ورزش شهر ارومیه یا استان آذربایجان غربی نیست، بلکه نشاط آور جامعه است و اگر از والیبال حمایت می‌کند به خاطر مهم بودن آن برای شهر است که به یک فرهنگ برای شهر تبدیل‌ شده است و از سال 93 که فوتبال در این شهر شروع به‌کار کرده است هیچ‌گونه زیرساختی برای این رشته در شهر ارومیه وجود ندارد و هم‌اکنون نیز باشگاه شهرداری به‌ تنهایی در رشته فوتبال عمل می‌کند.



احد یوسفی، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه


باشگاه شهرداری ارومیه در سال 1390 زیرمجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه تأسیس شد و از آن زمان تا به امروز به فعالیت و تیم داری در چندین رشته در شهر ارومیه ادامه داده است و این باشگاه از سال 1393 به‌ طور مستقل و جدا از مجموعه فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه به‌کار خود ادامه می‌دهد و از سال 93 تا به حال نیز به  تیمداری پرداخته است.
تا پایان سال 95 در شش رشته و 17 تیم در شهر ارومیه این باشگاه فعالیت دارد که در سال 90 صرفاً در رشته والیبال شروع به‌کار کرد و به‌ مرور زمان در سایر رشته‌ها فعالیت خود را افزایش داد و از سال 94 با شروع به کار فوتبال تعداد ورزشکاران در این 17 رشته ورزشی به 400 نفر افزایش یافت.
در سال  95 بودجه مصوب باشگاه شهرداری ارومیه 12 میلیارد تومان بود که بین 17 تیم و شش رشته ورزشی تقسیم‌ شده است و این باشگاه به هیئت‌هایی که نیاز به کمک مالی داشتند نیز کمک کرده است و در سال 1390 که این باشگاه تأسیس شد بودجه این باشگاه فقط دو میلیارد تومان بود که در سال‌های بعد به ترتیب چهار و پنج و هشت و 10 میلیارد تومان و در نهایت در سال 95 بودجه این باشگاه به 12 میلیارد تومان رسید که البته سهم تیم والیبال ارومیه در لیگ برتر بیشتر از بقیه تیم‌ها است چرا این رشته در تراز بالاتری و به صورت قهرمانی انجام می‌شود.
مشکل اصلی ورزش ارومیه نبود زیرساخت است، شورای اسلامی شهر در این راستا چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارد؟
اصغرزاده: اگر همه کمبودهای ورزش را از طرف باشگاه شهرداری نگاه کنیم نهایت کم‌لطفی است، با کدام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فوتبال در این رشته پیشرفت داشته باشیم، باشگاه شهرداری در هر رشته‌ای ورود کرد اولین هزینه‌هایی که پرداخت، برطرف کردن اختلاف بین صاحب‌نظران و متولیان آن رشته بود.
این دوستانی که متولی و صاحب‌نظر رشته‌های ورزشی در شهر ارومیه هستند اول باید اختلافات خود را برطرف کنند و پس‌ از آن از شهرداری ارومیه انتظار داشته باشند و شهرداری ارومیه با توجه به مطالباتی که از آن خواسته شد به ورزش ورود پیدا کرد و کسانی که باشگاه شهرداری را به عنوان یک سفره برای خود می‌بینند نه برای ورزش باید پاسخ‌گو باشند و قبل از ورود باشگاه شهرداری به ورزش ارومیه این افراد چه تحفه‌ای برای ورزش ارومیه آورده بودند.
بخش بودجه‌ای شهرداری زیرساخت‌ها را تشکیل می‌دهد و زیرساخت‌ها را باید دولت تأمین شود و وزارت راه و شهرسازی بهترین املاک خود را در اختیار حوضه ورزش قرار دهد و بعد از آن اداره ورزش و جوانان زیرساخت‌های لازم را فراهم کند و شهرداری نیز قسمتی از کار را بر عهده بگیرد.
 با قهرمانی تیم فوتبال پایه ارومیه در مسابقات کشوری و صعود به لیگ برتر نوجوانان، چه اقداماتی لازم است انجام شود تا این تیم به روند صعودی خود ادامه دهد؟
بهاری: در قبال موفقیت‌هایی که در سال 95 صورت گرفت، آقای پناهی، آقای اصغرزاده در سال 95 مربی‌های تیم تک ریالی از باشگاه شهرداری دریافت نکردند چراکه می‌خواهند کاری را که انجام داده‌اند به اتمام برسانند.



یحیی بهاری، مدیر تیم‌های پایه فوتبال شهرداری ارومیه


امروزه به ورزش به‌ عنوان یک صنعت در جهان نگاه می‌شود، برنامه شورای شهر برای صنعتی کردن ورزش در ارومیه چیست؟
پناهی: 10 میلیارد تومان برای ورزش در شهر ارومیه رقم کمی نیست و اگر متولیان با این ارقام وارد ورزش شوند هیچ‌گونه مشکلی در ورزش شهر ارومیه وجود نخواهد داشت.
باشگاه شهرداری ارومیه از تیم پایه فوتبال چه حمایت‌هایی کرده است و آیا تداوم خواهد داشت؟
یوسفی: نگاه آقای حضرت پور و سیاست‌های شورای شهر بحث تیم‌های پایه است، امسال هم انصراف خود را از تیمداری در لیگ دسته دوم اعلام کردیم که یک دلیل محکم داشت، باشگاه شهرداری تنها سیستم متولی فوتبال است و همه بدانند که ورود شهرداری به ورزش وظیفه نیست، بلکه محبت است و تنها به ورزش همگانی رسیدگی می‌کند و دوستان در کنار شهرداری باشند و کمک کنند نه اینکه شهرداری باید تیمداری کند و همه مشکلات را برطرف کند.
در کشور هیچ‌یک از شهرداری‌ها وظیفه تیمداری ندارند و اگر تیمداری هم بکنند وظیفه نیست و شهرداری وظیفه آماده کردن زیرساخت‌ها را دارد که متولیان از این زیرساخت‌ها بتوانند برای تیمداری استفاده کنند.
چگونه می‌توان از تیم‌هایی که به موفقیت می‌رسند حمایت کرد تا این تیم‌ها منحل نشوند؟
اصغرزاده: به دلیل نبود بودجه‌های دولتی، شهرداری به‌ ناچار وارد ورزش ارومیه شد و کسانی که از مدیریت رشته‌های ورزشی دستشان کوتاه شده است خواهان این هستند که باشگاه شهرداری به‌کل منحل شود که شورای شهر محکم پشت باشگاه ایستاده است و آقای بهاری در شورای شهر سه نفر تصمیم نمی‌گیرند بلکه هر 15 نفر باید تصمیم نهایی را بگیرند.
اسپانسر تیم پایه برای امسال مشخص است یا نه؟
بهاری: باشگاه شهرداری دو سال است که روی تیم امید سرمایه‌گذاری می‌کند و اگر امسال باشگاه شهرداری از تیمداری عقب بکشد هزینه‌هایی که در طی دو سال هزینه تیم شده است از بین می‌رود و معلوم نیست که سرنوشت این بازیکنان چه خواهد شد و امسال سالی است که در لیگ دسته دوم می‌توانیم بهترین نتیجه را بگیریم.
آقای یوسفی، آقای پناهی، آقای اصغرزاده ما باید از نهاد دیگر قطع امید کنیم، چراکه پولی ندارند بدهند و اگر هم داشته باشند نخواهند داد و آقای یوسفی شاهد بودند که ما بیشترین تحقیرها را از طرف این ارگان‌ها شنیدیم.
در حوزه تیم‌های پایه حمایت باشگاه شهرداری و شورای شهر را خواستار هستیم، چراکه الآن نیاز به حمایت دارد و در سال 95 تیم پایه فوتبال فقط با یک دست لباس قهرمان ایران شد، آیا شورای شهر یا باشگاه شهرداری توان این را نداشتند که با دادن یک شام یا یک تشکر خشک‌وخالی این بچه‌ها را دلگرم کنند؟
و سؤالی که پاسخ آن را نگرفته‌ام این است که دلیل تعلل شروع فعالیت تیم‌های پایه فوتبال در سال 96 چیست و آیا دلیل‌های تخصصی دارد یا اشخاصی تصمیم می‌گیرند که از 15 تیر به بعد شروع کنیم و تابه‌حال از من نیز نظرخواهی نشده است و از 15 تیرماه به بعد شروع فعالیت فایده‌ای ندارد.
نکات پایانی و جمع بندی شرکت کنندگان در میزگرد
پناهی: اگر حضور و استعدادیابی در فوتبال بعد از 15 تیر به درد نمی‌خورد الآن نیز به درد نخواهد خورد و شما به‌ عنوان بخش خصوصی باید یک فکری برای این موضوع می‌کردید.
یوسفی: به جز آقای عزیزی تابه‌حال درخواستی برای اسپانسر شدن تیم داده نشده است که با درخواست آقای عزیزی مخالفت شد نه با جذب اسپانسر.
آقای بهاری چون با شما در مورد تیم مشورت نمی‌شود می‌گویید کاری انجام نمی‌شود و چون شما در حوزه سیاست‌های باشگاه در مورد فوتبال نیستید می‌گویید تیم پایه تشکیل نمی‌شود، تیم پایه فوتبال حتماً تشکیل می‌شود، اما منهای شرایطی که در سال‌های قبل وجود داشت و نگاه ما کاملاً متفاوت است و به خاطر سیاست‌های سال قبل مدیون خیلی‌ها هستیم.
آقای بهاری می‌گویید در سال 95 ریالی پول نگرفتید، دستمزد مربیان در جریان تهاتر است و هم شما خواهید گرفت و هم مربیان و می‌گویید سال 96 پول نمی‌خواهید؛ قضیه این موضوع فرق می‌کند و باشگاه تصمیم می‌گیرد که چه کسانی در تیم خواهند بود و چه کسانی خواهند رفت.
در مورد لباس تیم که می‌گویید فقط یک دست لباس داشتند چرا هزینه‌های دیگر را نمی‌گویید مثلاً هزینه رفت‌وآمد، اقامت و خوراک بازیکنان و اگر در مورد یک مسئله انتقاد می‌کنید بهتر است همه موارد را بگویید و مورد لباس را که خود من هم قبول دارم به‌عنوان نقطه‌ضعف بگویید ولی همه جوانب را در نظر بگیرید.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 18 تیر 96 ، کد مطلب: 1458728:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین