پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی توافق هسته‌ای ایران را برای جهان بسیار مهم برشمرد و نوشت، برجام خطر بزرگ ایران مجهز به بمب اتمی را خنثی است.

شعار سال: وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی که به مناسبت دومین سالگرد توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده ، مدعی شده است که ایران تنها چند ماه یا هفته با ساخت بمب اتمی فاصله داشته است.

در بخشی از این یادداشت آمده است: «تصور کنید در راس بحران سوریه، جنگ داخلی در یمن و اذیت و آزار داعش در عراق ما در حال مواجهه با ایران در آستانه کسب سلاح هسته‌ای بودیم. واقعیت این است که بدون توافق هسته‌ای که دو سال پیش امضا شد، این سناریو اتفاق می افتاد و بحرانی دیگر بر خاورمیانه در حال انفجار افزوده می‌شد . تا کنون که برجام در حال اجرا است و ما بر این باوریم که این توافق بهترین گزینه برای جامعه بین‌الملل است.»

وی مدعی شد که ایران قبل از توافق تاسیسات هسته‌‌ای زیر زمینی با حدود تقریبی بیست هزار سانتریفیوژ و بیش از هشت تن اورانیوم غنی شده با غلظت پایین داشت. با کمک برجام ایران دو سوم سانتریفیوژها و 95 درصد اورانیوم ذخیره شده خود را واگذار کرد.

وزیر خارجه انگلیس در ادامه این یادداشت با تاکید بر موفق بودن بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران آورده است: «اگر این توافق سقوط کند، چه عواقبی در برخواهد داشت؟ واقعیت این است که ایران و نه آمریکا یا انگلیس، دوباره آزادی عمل بیشتری به دست آورده و سران این کشور بدون محدودیت در برنامه‌های هسته‌ای، سانتریفیوژها را بازگردانده و ذخایر اورانیوم را جایگزین می‌سازند.»

وی در ادامه با ذکر خطر لغو برجام به ویژه از جانب ایران نوشته است: «در فرضیه، ما می‌توانیم تحریم‌ها را ارزیابی مجدد نماییم اما در ضمن با ایرانی مواجه می‌شویم که خطر بازسازی مجدد برنامه هسته‌ای را دارد و زمان ساخت بمب اتمی را به ماه یا هفته می‌رساند. البته این توافق به اندازه کافی هرگز همه مشکلات ما با این کشور را رفع نکرده است. مداخلات ایران در کشورهای آسیب دیده چون یمن و سوریه باعث اختلاف می‌شود. من با حس آمریکا بابت نقش مخرب ایران در منطقه به شدت هم نظر هستم. شما مطمئن باشید که انگلیس در کنار آمریکا برابر مداخله ایران (در منطقه) ایستاده است.»

جانسون در خاتمه یادآور شد که در مجموع در سایه برجام خطر بزرگ ایران مجهز به بمب اتمی خنثی شده و یک تهدید نگران کننده کمتر شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 23 تیر 96، کدمطلب:13960423000096، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین