پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
از فردای پس از انتخابات ریاست جمهوری تقریباً‌ روزی نبوده که در فضای مجازی لیستی از اسامی اعضای کابینه دولت دوازدهم منتشر نشود.
شعارسال: از فردای پس از انتخابات ریاست جمهوری تقریباً‌ روزی نبوده که در فضای مجازی لیستی از اسامی اعضای کابینه دولت دوازدهم منتشر نشود. نکته جالب و مشترک در این لیست ها هم اینست که اغلب با عنوان «گزینه های پیشنهادی به رئیس جمهور برای تصدی امور در دولت آینده » و عناوینی مشابه آن متتشر می شوند. در این میان شاید عبارتی که بیشتر جلب توجه می کند، کلمه « پیشنهاد » است و از سوی دیگر در میان این گزینه های به اصطلاح پیشنهادی گاهی آنچنان طیف گسترده ای به لحاظ خط مشی فکری و سیاسی دیده می شود که آدمی حیران می ماند که منشأء انتشار چنین لیست هایی کجاست و چنین افرادی را کدام حزب یا گروه سیاسی به رئیس جمهور «پیشنهاد» داده اند؟

اینکه در اغلب این لیست ها نهایتاً ، هویت حقیقی یا حقوقی منبع انتشار مشخص شده و هویت گروه یا مرجع اصلی انتشار لیست دقیقاً مشخص نیست، موضوعی است که ضمن ایجاد گمانه های دیگر، بر جعلی بودن بسیاری از این لیست ها نیز صحه می گذارد که این معضل نیز به نوبه ی خود ، نوعی ازهم گسیختگی در ذهن و زبانِ جامعه را تداعی می کند و سوال بی پاسخی که : « نحوه انتخاب اعضای کابینه توسط شخص رئیس جمهور و در ساختار سیاسی کشور ما چگونه است؟» آیا انتخاب اعضای کابینه طی یک فرآیند سیستمی و دموکراتیک که مثلاً حاصل اجماع و برآیند تشخیص احزاب و گروههای مختلف سیاسی و صنفی است، انجام می شود؟ قطعاً پاسخ به این سوال منفی است چرا که در جامعه ما که در حال گذار به یک جامعه مدنی و توسعه یافته است و فرآیند تحزب و تشکل یابی نیروهای اجتماعی هنوز به صورت فراگیر در آن تحقق پیدا نکرده است، اساساً چنین توقعی معقول و منطقی به نظر نمی رسد و با این حساب باید گفت انتخاب وزیر توسط رئیس جمهور بیش از آنکه در فرآیندی از پائین به بالا شکل بگیرد، تحت تأثیر لابی با نهادها و منابع رسمی قدرت سیاسی و در جهت تأمین نظر آنها شکل می گیرد. اما در این میان تلاشهایی هم از سطوح پائین جامعه برای اثرگذاری بر این فرآیند صورت می گیرد که البته فارغ از اینکه چنین فعالیت هایی با رویکرد کسب قدرت و یا اثرگذاری بر آن انجام شود، به شرط آنکه کنشی شفاف ، جریان دار و مستمر و با رعایت قواعد اخلاقی باشد نه تنها مذموم نیست بلکه لازمه شکل گیری گفتمانی مدنی در نیل به توسعه ‌سیاسی و دموکراسی خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال اخبار فرهنگیان، تاریخ انتشار: 1396، کدخبر: - ، www.l1l.ir/xtk

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین