پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان گفت: حملات رسانه‌ای و سیاسی دشمنان در طول سال‌های اخیر نشانه توفیق شورای نگهبان در انجام رسالت قانونی خویش است.

شعار سال: علی‌اکبر وحیدی صبح امروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران ضمن گرامی‌داشت روز تأسیس شورای نگهبان با بیان اینکهنظارت، بخشی از حق‌الناس است، اظهار داشت: شورای نگهبان که در 26 دی ماه سال 1359 تشکیل شد در اصل از اولین بخش‌هایی بود که بعد از تصویب قانون اساسی و رأی ملت ایران به آن از سوی امام خمینی(ره) فقهای آن انتخاب شدند و شکل‌گیری این نهاد انقلابی از اولین گام‌های اجرای قانون اساسی کشورمان بشمار می‌رود.

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 21 اصل در ارتباط مستقیم با شورای نگهبان است و تقریبا هیچ نهاد دیگری در کشورمان تا این اندازه در قانون اساسی از آن نام برده نشده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان در ادامه عنوان کرد: در باب وظایف شورای نگهبان نیز باید گفت؛ که قانون اساسی به‌طور مشخص وظایف شورای نگهبان را مشخص کرده و نظارت بر قانون‌گذاری، تفسیر قانون اساسی، نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و مجلس خبرگان رهبری از عمده‌ترین وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی کشورمان است.

وحیدی اضافه کرد: دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها با مأموریت اصلی نظارت بر فرآیند برگزاری انتخابات در هر استان از سال 1379 شکل گرفتند و تا قبل از آن فرآیند نظارت شورای نگهبان ساز و کار ثابتی در استان‌ها نداشت و در جریان برگزاری انتخابات، مجموعه نیروهایی این فرآیند را انجام می‌دادند و از سال 1379 و با توصیه مقام معظم رهبری ساز و کار ثابتی در استان‌ها ایجاد شد که دفاتر استانی شورای نگهبان نام گرفت.

وی ادامه داد: اعضای هیأت‌های نظارت استانی که در قالب مجموعه شورای نگهبان در فرآیند برگزاری انتخابات‌های مختلف حضور دارند بدون حقوق و دستمزد فعالیت می‌کنند و در تمامی شهرستان‌های استان رده‌هایی از شبکه نظارت شکل گرفته است که بیشتر متمرکز بر نظارت بر انتخابات‌های مختلف هستند و دیگر وظایف شورای نگهبان به‌طور متمرکز در مرکز کشور اعمال می‌شود.

رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان تصریح کرد: دشمن هربار به بهانه هر انتخاباتی فضای تخریبی علیه شورای نگهبان را دامن می‌زند تا در اصل فضای بی‌اعتمادی را تقویت کند و از این ناحیه به انقلاب اسلامی ضربه وارد کند.

وحیدی اضافه کرد: یکی از دلایل این هجمه وسیع علیه شورای نگهبان اثرگذاری و نقش کم‌نظیر این نهاد در کشورمان است. نظارت بر انتخابات از یک سو و تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی با قانون اسلامی و اسلام دو کارکرد ویژه شورای نگهبان است که مورد هجمه سنگین دشمنان در هر دوره از برگزاری انتخابات قرار می‌گیرد تا به نوعی شورای نگهبان را به انفعال بکشانند.

وی افزود: البته به لطف حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران و با اتکای به رهنمودهای امام خمینی (ره)، شورای نگهبان با قدرت وظیفه قانونی خویش را ادامه می‌دهد و کمترین تأثیری از ناحیه فشارهای دشمنان را نمی‌پذیرد.

این مسؤول گفت: امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول 37 ساله بعد از انقلاب اسلامی بیشترین تجلیل را در میان نهادها و دستگاه‌های کشورمان از شورای نگهبان به‌عمل آورده‌اند و به هر اندازه‌ای که دشمنان به جایگاه قانونی شورای نگهبان هجمه کرده‌اند، رهبری معظم انقلاب در این سال‌ها از جایگاه شورای نگهبان حمایت کرده‌اند و این روند را با جدیت ادامه داده‌اند.

رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان در ادامه عنوان داشت: دشمنان انقلاب اسلامی از هر دستگاهی که نقش مقتدرانه‌تری در دفاع از کیان انقلاب اسلامی و صیانت از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حقوق ملت ایران به عمل آورد، بیشتر حمله می‌کنند و حملات رسانه‌ای و سیاسی دشمنان در طول سال‌های اخیر نشانه توفیق شورای نگهبان در انجام رسالت قانونی خویش است.

وحیدی در خصوص برگزاری انتخابات اخیر در هرمزگان یادآور شد: بیش از 5329 نفر در انتخابات اخیر میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی در غرب هرمزگان و ریاست جمهوری در این استان نظارت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی سخت‌ترین و پیچیده‌ترین انتخابات تاکنون بوده است، افزود: برای جلوگیرى از تقلب و به‌دلیل تأکیدات مقام معظم رهبری(مدظه‌العالی) بر سلامت انتخابات، تعرفه‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که هرگونه تقلب امکان پذیر نباشد.

رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان عنوان داشت: هیچ‌گونه شکایتی در بحث انتخابات ریاست جمهوری در استان گزارش نشده است اما این عدم شکایت در هرمزگان دلیل بر نبود تخلفات نیست و یکی مهمترین تخلفات در حوزه تبلیغات ریاست جمهوری، استفاده از امکانات دولتی در استان بوده است.

وحیدی با بیان اینکه بخش عمده مشکلات انتخابات در قانون‌گذاری است و نیاز به بازنگری جدی دارد، گفت: در انتخابات اخیر 4.2 درصد افزایش مشارکت در هرمزگان بوده است که این افزایش از میانگین کشوری بالاتر است.

وی در پاسخ به سؤوال خبرنگاری در خصوص دلیل ابطال انتخابات دوره قبل مجلس در حوزه غرب هرمزگان بیان کرد: مستندات ارائه شده، غیر قابل خدشه بوده است و سند به جای فرد حرف می‌زد و این دلیل اصلی ابطال انتخابات دوره گذشته مجلس در حوزه غرب هرمزگان بوده است که بعضأ از رسانه‌ای کردن مستندات معذوریت داریم.

رئیس دفتر شورای نگهبان در هرمزگان تصریح کرد: هزینه‌های گزاف انتخاباتی در هرمزگان از اشکالات خاص این استان است و هزینه‌کرد انتخاباتی در هرمزگان برعکس تمام کشور است چراکه در استان هرمزگان میلیاردی هزینه انتخابات می‌شود و این آفت انتخابات است.

وحیدی ادامه داد: تنها راه رفع مشکلات انتخابات تجدید نظر در قانون‌گذاری است و باید روشن و شفاف در بحث هزینه‌ها ورود و در خصوص رفع شبهات اقدام شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری فارس (استان هرمزگان)، تاریخ انتشار 24 تیر 96 ، کد مطلب: 13960424000827:www.hormozgan.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین