شعار سال: آمارهای ترافیکی گویای آن است که به طور متوسط روزانه 78 هزار دستگاه خودرو در 2 مسیر شرق به غرب و همچنین غرب به شرق از پل بزرگراه طبقاتی صدر استفاده کرده و البته این میزان تردد غیر از خودروهایی است که از تراز صفر بزرگراه (زیر پل طبقاتی) عبور و مرور میکنند.
55 درصد وسایل نقلیهای که از روی پل تردد میکنند، در مسیر شرق به غرب حرکت کرده و 45 درصد در مسیر غرب به شرق، همچنین مقایسه اطلاعات به دست آمده در 2 سال اخیر ثابت میکند اوّلا میزان تخلفات رانندگی که بیشتر به عدم رعایت سرعت مجاز مربوط میشود، سال به سال کاهش یافته و مهمتر آنکه عملکرد ترکیبی تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، راندمان و بازدهی بهتری را در گذر زمان به همراه داشته است؛ این امر یعنی شهروندان با اطلاع یافتن از نقاط حادثهخیز و گلوگاههای ترافیکی، زمان سفرهای درونشهری خود از طریق تونل و بزرگراه را بهتر مدیریت کرده و برنامهریزی مناسبتری برای استفاده از این سازهها داشتهاند.
از سوی دیگر شاخصهای عملکردی شبکه معابر مناطق یک و 3 شهر تهران، به واسطه بهرهبرداری از تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدردر 2 سال و یک ماه گذشته، به شکلی محسوس بهبود یافته است. افزایش سرعت خودروها (البته در سقف سرعت مجاز) و کاهش زمان تأخیر بهکل زمان سفر در این معابر، با نتایج مطالعات و برآوردهای انجام شده در مدل جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران کاملا مطابقت دارد و این امر نشان میدهد مجموعه بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش توجیه ترافیکی مورد انتظار را برآورده ساخته است.
ناگفته پیدا است که کاهش 20 درصدی ترافیک معابر بزرگراهی در محدوده شمال، شرق و شمال شرق پایتخت، به معنای صرفهجویی در مصرف سوخت و تقلیل زمان سفر خودروها در این معابر بوده و فواید مادی آن طبق مدلهای متداول سنجش میزان منافع اقتصادی توسعه معابر درونشهری، سالانه حداقل 180 میلیارد تومان صرفهجویی در هزینهها را به همراه داشته است. تمام این توصیفها نشان میدهد که فکر اولیه طبقاتی کردن بزرگراه صدر و اتصال آن به بزرگراه نیایش از طریق تونل، درست بوده و توجیه اقتصادی و ترافیکی قابل قبولی داشته است.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ نشرخبر : 07 دی 1394 کد مطلب : 8808 www.mojnews.com