پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
در سال جاری تا پایان چهارماهه اول عمده واردات کشور مربوط به برنج و ذرت دامی بوده که ذرت دامی از نظر وزنی در صدر جدول واردات قرار می‌گیرد و برنج از نظر ارزش بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

شعار سال: مروری بر آمار واردات طی دهه گذشته گویای آن است که حداقل عمده کالاهایی که در سال ۱۳۸۶ ارز کشور را به خود اختصاص داده‌اند این روزها سهمی از واردات نداشته یا رقم واردات آن ها به مراتب کمتر شده است. از دیگر تفاوت‌هایی که در این زمینه وجود دارد می‌توان به جنس کالاهای وارداتی و تغییراتی که در آن صورت گرفته اشاره کرد. طبق مستندات موجود، در سال ۱۳۸۶ بخش قابل توجهی از واردات را بنزین تشکیل داده و به عبارت دیگر بنزین در صدر کالاهای وارداتی قرار داشته است. بدین ترتیب نزدیک پنج‌میلیون تن بنزین وارد شده که این میزان حدود ۱۲‌درصد از وزن کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و رقمی معادل سه‌میلیارد و ۴۱۲‌میلیون دلار ارز را از کشور خارج کرده است. اما در سال جاری تا پایان چهارماهه اول عمده واردات کشور مربوط به برنج و ذرت دامی بوده که ذرت دامی از نظر وزنی در صدر جدول واردات قرار می‌گیرد و برنج از نظر ارزش بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص می‌دهد. این در حالی است که در سال ۱۳۸۶ برنج در رده ششم واردات وزنی کشور قرار داشت و بالغ بر یک‌میلیون و ۶۶‌هزار تن از آن وارد کشور شده بود که ارزش آن حدود ۴۲۹‌میلیون دلار محاسبه شده است. از نظر وزنی این محصول ۵۶/۲‌درصد از واردات و از نظر ارزش نیز 0/89 درصد واردات را به خود اختصاص داده بود، درحالی که در سال جاری واردات برنج در صدر جدول قرار گرفته و طی چهارماهه امسال بالغ بر ۶۴۴‌هزار و ۸۰۰ تن برنج با ارزشی بالغ بر ۶۰۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان وارد شده است که این حجم ۵.۷۱ ‌درصد از وزن واردات و ۳.۸۱ درصد از ارزش آن را در بر می‌گیرد. برنج وارداتی ۵.۷۱ از وزن مجموع واردات را به خود اختصاص داده است و از نظر ارزش ۳.۸۱ درصد از ارزش وارداتی کل کالاها مربوط به برنج می‌شود. این در حالی است که ارزش بنزین وارد شده در سال ۱۳۸۶ نیز ۷.۴ درصد از واردات کل کالاها را در بر می‌گرفته است.

واردات ذرت و سویا همچنان ادامه دارد

اما در سال ۱۳۸۶ دانه‌های ذرت در رده سوم جدول واردات قرار داشتند که همچنان این محصول، وارداتی قابل توجه داشته و در رده دوم جدول واردات امسال هم قرار دارد. بدین ترتیب در سال ۱۳۸۶ حدود دومیلیون و ۱۳۴‌هزار و ۵۰۰ تن ذرت به ارزش ۵۱۵‌میلیون و ۴۱۷‌هزار دلار وارد شد که این رقم در چهار ماه اول سال جاری به دومیلیون و ۱۸۹‌هزار تن و با ارزش ۴۸۳‌میلیون و ۵۷۴‌هزار دلار رسیده است. بدین ترتیب در سال جاری از مجموع واردات وزنی ۱۹.۳۷ درصد از واردات به این کالا مربوط می‌شود، در حالی که این رقم در سال ۱۳۸۶ تنها ۵.۱۲ درصد از کل واردات کشور را در بر می‌گرفت. سویا نیز از دیگر محصولاتی است که واردات آن در سال ۱۳۸۶ از نظر وزنی در رتبه چهارم جدول قرار داشت. بدین ترتیب در طول سال ۱۳۸۶ نزدیک به یک‌میلیون و ۲۶۹‌هزار تن سویا به ارزش ۴۸۴‌میلیون و ۳۸۸‌هزار دلار وارد کشور شده که این رقم در سال جاری به ۷۰۴‌هزار تن رسیده و ارزشی بالغ بر ۳۳۷‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دلار داشته است. بدین ترتیب در سال جاری ۶.۲۳ درصد از وزن واردات کشور مربوط به سویا بوده که حجم واردات این کالا در سال ۱۳۸۶ تنها ۳.۴ درصد از کل واردات را در بر می‌گرفته است.

افزایش قابل توجه واردات قطعات خودرو

قطعات منفصله خودرو طی این سال‌ها همواره از اقلام وارداتی قابل توجه بوده، در سال جاری میزان واردات این بخش در چهارماهه بالغ بر ۳۶‌هزار و ۸۹۸ تن بوده و ارزشی بیش از ۳۱۰‌میلیارد و ۶۹۶‌هزار دلار را به خود اختصاص داده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نحلیلی قدس آنلاین، تاریخ انتشار 28 مرداد 96، کدمطلب: -:www. qudsonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین