پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یدز گفت: در جاده های یزد در هر دو و نیم روز یک نفر جان خود را از دست می‌دهد و علاوه بر این، تصادف در جاده‌های استان سالی ۹۰۰ مجروح بر جای می‌گذارد.

شعار سال: محسن صادقیان در جلسه‌ای با حضور رئیس ستاد اقامه نماز استان یزد با اشاره به اینکه تمام اقدامات نگهداری و حفاظت از جاده ها مربوط به راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است، اظهار داشت: تمام اقدامات نگهداری اعم از تابلوها، خط کشی ها، روکش آسفالت، حریم جاده، حل و فصل مشکلات مردم، که به هر نوع قصد وصل شدن به جاده را دارند، احداث هر نوع سازه در کنار جاده و دسترسی های فرعی از جمله مورادی است که در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی، بحث کاهش تصادفات و تلفات جاده ای و حفظ جان مردم را یکی از مواردی دانست که اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد نسبت به آن اهتمام ویژه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد ادامه داد: همه در استان در تلاش هستند که تلفات جاده ای کاهش یابد اما درموضوع کشته های جاده ای باید به مباحث فرهنگ سازی و اجتماعی نیز بپردازیم تا بتوانیم سلامت مردم را در حد کامل در جاده‌ها تامین کنیم.

نگهداری از جاده‌ها و آسفالت از مصادیق حفظ بیت‌المال است

صادقیان با تاکید بر اینکه وجود اماکن رفاهی و خدماتی ویژه مسافران در بین راه ها نقش بسیار مهمی در افزایش شاخص های امنیتی راه ها به دنبال دارد، عنوان کرد: تعدادی مجتمع های بین راهی در جاده های مختلف استان یزد وجود دارد که ما ملزم به بازدید دوره ای از این مراکز و نظارت جدی روی آنها هستیم.

وی با بیان اینکه حیطه فعالیت این اداره کل در جاده های برون‌شهری است، بازدید از مساجد بین راهی و سرویس های بهداشتی بین راهی را نیز از دیگر اقداماتی دانست که در زمینه ارائه خدمات بین راهی به مسافران توسط این مرکز انجام می‌شود.

صادقیان، حفظ و نگهداری جاده ها و آسفالت را یکی از مصادیق اصلی حفظ بیت المال دانست و عنوان کرد: شاید بخشی از اینکه در زمینه نگهداری از آسفالت از سوی مردم توجهی نمی شود، عدم اطلاع رسانی درست به آنها است.

وی با اشاره به اینکه داخل استان یزد چهار هزار و ۵۵۰ کیلومتر راه وجود دارد، گفت: در صورتی که همه نیروهای خود را به صورت کامل بسیج کنیم هم نمی توانیم به طور کامل و همیشگی روی جاده های استان نظارت داشته باشیم و از تخریب آن جلوگیری کنیم به همین دلیل لازم است مردم خودشان نسبت به حفاظت از جاده‌ها اقدام کنند.

هر دو و نیم روز یک نفر جان خود را در جاده های یزد از دست می دهد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به اینکه حدود ۱۰ سال قبل تعداد کشته های جاده ها در استان یزد سالانه حدود ۴۰۰ نفر بود، عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته از جمله بهبود وضعیت جاده ها و نصب گاردریل ها و موارد مختلف دیگر، هر سال کشته های جاده ای کمتر شده و تا سال گذشته جزو استان اول کشور بودیم که تعداد کمترین کشته‌های جاده ای را داشتیم.

صادقیان با اشاره به اینکه باید از تمام امکانات و ظرفیت ها در زمینه پیشگیری از تصادف و به دنبال آن تلفات جاده ای استفاده کرد، اظهار داشت: در سال ۹۴ تعداد کشته های جاده ای استان یزد ۱۴۰ نفر بوده و هر دو و نیم روز در استان یزد یک نفر در اثر تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهد که این امر واقعا دلخراش و ناگوار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد خاطرنشان کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد این افراد هم شامل موتورسیکلت سواران هستند که به دلایلی از جمله نداشتن کلاه ایمنی، در تصادفات جان خود را از دست داده اند.

صادقیان با تاکید بر اینکه ایمنی به هیچ عنوان اتفاق نمی افتد مگر با کمک مردم، عنوان کرد: باید مشارکت مردم را در افزایش ایمنی راه های استان را جلب کنیم و به گونه ای اقدام کنیم که با فرهنگ سازی در جامعه، مردم نسبت به رعایت مسائل ایمنی گام بردارند.

وی با بیان اینکه اکنون باید بحث آموزش و فرهنگ‌سازی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در دستور کار ادارات و نهادها قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از اصلی ترین دلایلی که در اروپا تعداد تصادفات و تلفات رانندگی بسیار کم است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است که به عنوان یک اصل در جامعه پذیرفته و رعایت می شود.

ائمه جمعه و جماعات در بحث فرهنگ سازی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ورود کنند

صادقیان عنوان کرد: بحث فرهنگ سازی در ارتباط با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی باید توسط ائمه جمعه و جماعات در منابر و مناسبت‌ها نیز مطرح شود چرا که جان مردم از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و باید رعایت قوانین و راهنمایی و رانندگی را به حدی برسانیم که حتی یک کشته هم در جاده ها و معابر نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر بحث تعداد کشته ها، سال گذشته ۹۰۰ زخمی نیز در تصادفات راهنمایی و رانندگی استان یزد داشتیم که هر یک از این مجروحیت ها می تواند منجر به مشکلات بسیاری از جمله از کار افتادگی و معلولیت های دائمی شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار نفر در کشور جان خود را در اثر تصادفات جاده ای از دست داده اند، عنوان کرد: این آمار مساوی روزانه ۴۵ نفر می شود و هر روز در کشور این تعداد از هموطنانمان جان خود را از دست می دهند.

صادقیان بیان کرد: زمانی که یک حادثه طبیعی در جامعه رخ می دهد و سه نفر مفقود می شوند، همه نگاه ها به سمت این حادثه جلب می شود و تمام امکانات برای یافتن آنها بسیج می شود، ولی متاسفانه در تصادفات رانندگی برون شهری که روزانه ۴۵ نفر در کشور جان خود را از دست می دهند، این حساسیت در جامعه وجود ندارد.

اغلب حوادث جاده‌ای یزد مربوط به واژگونی خودرو است

وی تصریح کرد: اکنون عمده تصادف های برون شهری که در جاده های یزد رخ می دهد به ویژه در بین رانندگان غیر یزدی، مربوط به واژگونی ها است و وقتی که علت آن را بررسی می کنیم متوجه می شویم که همه آن مربوط به خواب آلودگی است.

صادقیان تصریح کرد: رانندگان از مسیرهای دور برای حمل بار حرکت می کنند و بدون استراحت تمام مسیر را طی می کنند و پس از چند ساعت حرکت به دلیل خستگی و خواب آلودگی، کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده و دچار واژگونی خودرو می شوند.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با بیان اینکه توسعه مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی نقش بسیار مهمی در کاهش این خستگی ها دارد، گفت

برنامه ریزی های گسترده ای در ارتباط با این مجتمع ها در حال انجام است که انشاالله بتوانیم با افزایش تعداد مجتمع ها و گسترش خدمات آنها، زمینه کاهش تلفات و تصادفات را پی ریزی نماییم.

ساخت مجتمع بین راهی سه میلیارد تومان هزینه دارد

وی به هزینه بسیار سنگینی که برای ساخت مجتمع های بین راهی نیاز است اشاره کرد و گفت: برای ساخت یک مجتمع بین راهی کوچک حداقل به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز است و مجتمع های بین راهی بسیار بزرگ و عظیم که در برخی جاده های کشور احداث شده اند، با اعتبارات بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان احداث شده است.

صادقیان تصریح کرد: در این زمینه با سازمان مرکزی در حال رایزنی هستیم که استراحتگاه‌ها و توقفگاه‌های بین راهی که هزینه نسبتا کمتری دارند را در جاده ها ایجاد کنیم.

وی افزود: در صورتی که بتوانیم به سمت این مراکز برویم و بخش خصوصی و خیرین را برای این مجتمع‌ها و مساجد کنار آن جذب کنیم امکان ارائه خدمات بسیار گسترده در سطح جاده های استان و به تبع آن کاهش تلفات و تصادفات فراهم می شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد یکی از راهکارهای ترویج فرهنگ اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت در بین رانندگان و مسافران را ایجاد مساجد و نمازخانه های بین راهی دانست و خاطرنشان کرد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد، هزینه بسیار بالای ساخت این مساجد است.

صادقیان عنوان کرد: در صورتی که بتوان از ظرفیت خیران در این زمینه بهره گرفت، هم می توان اقدام به فرهنگ سازی در زمینه اقامه نماز اول وقت و هم افزایش امکان استراحت و رفع خستگی رانندگان در طول مسیر کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 31 مرداد 96، کد مطلب: 4066068:www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین