پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
یک اندیشکده آمریکایی مدعی شده «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در صدد است «عادل الجبیر»، وزیر خارجه این کشور را اخراج و برادرش «خالد بن سلمان» را جانشین وی کند.

شعارسال: اندیشکده آمریکایی «استراتفور» نوشته «محمد بن سلمان»، ولیعهد و وزیر دفاع عربستان در تلاش است «عادل الجبیر»، وزیر خارجه این کشور را اخراج و برادرش «خالد بن سلمان» را جانشین وی کند. 

اندیشکده «استراتفور» این خبر را در مطلبی درباره ژست‌های آشتی‌جویانه اخیر مقام‌های کشورهای ایران و عربستان منتشر کرده است. 

«استراتفور» نوشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اخیراً در گفت‌وگو با خبرگزاری نیمه‌رسمی ایسنا از سفر متقابل دیپلمات‌های ایران و عربستان برای بررسی بازگشایی سفارت‌های دو کشور خبر داده است.

رسانه آمریکایی در ادامه به شایعاتی اشاره کرده که در روزهای اخیر برخی منابع خبری درباره احتمال جایگزینی «الجبیر» با «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد که در حال حاضر سفیر عربستان در واشنگتن است منتشر شده‌اند.

منابع استراتفور ضمن تأیید این شایعات گفته‌اند که محمد بن سلمان این اقدامش را با متهم کردن الجبیر به اتحاذ مواضع افراطی علیه ایران توجیه خواهد کرد.

مطابق این ادعا، چنین اقدامی به ولیعهد تازه منصوب‌شده که اخیراً پسر عمویش را به حاشیه رانده برای تحکیم قدرتش هم کمک خواهد کرد.

اندیشکده آمریکایی نوشته ولیعهد جوان عربستان احتمالاً با انجام اقداماتی از این دست در تلاش برای ایجاد موازنه بین اولویت‌های کشورش در خارج از مرزها و مدیریت مخالفت‌ها در داخل است.

یک توضیح احتمالی دیگر این است که عربستان ممکن است در تلاش باشد تنش‌ها با ایران را در سطح کلام کاهش داده و بیشتر با اقداماتش این کشور را تحریک کند.

ریاض در روزهای گذشته چندین اقدام در تأیید این فرضیه انجام داده است، از جمله بازگشایی چندین گذرگاه مرزی با عراق پس از چندین دهه و توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک با بغداد با هدف کاستن از نفوذ تهران در این کشور.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبرگزاری دفاع مقدس، تاریخ انتشار3شهریور 96، کدخبر: 254328، www.defapress.ir،


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین