پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
شیوه غلط اپراتور دوم تلفن همراه در رزرو بسته اینترنت و پیش خور کردن آن مصداق علنی تضییع حقوق مشترکان است که علیرغم طرح عمومی موضوع در سایه سکوت نهاد ناظر رگولاتوری همچنان سرپوشیده مانده است.

شعار سال: در مرداد ماه در گزارشی از شیوه کار عجیب اپراتور دوم تلفن همراه در رزرو بسته اینترنتی خبر داده شد که مصداق علنی تضییع حقوق مشترکان این اپراتور است.

در این گزارش اعلام شد که در ایرانسل اندکی مانده به پایان بسته اینترنتی، بدون درخواست مشترک یا اطلاع‌رسانی به او، بسته رزرو انتخاب و البته فعال می‌شود.

اما اشکال اصلی اینجاست که، زمانی که هنوز مگابایت‌هایی از بسته اصلی باقی مانده، بسته دوم هم‌زمان فعال است و مهلت زمانی آن حساب می‌شود که در این صورت اگر حتی مشترک به هر دلیل استفاده از بسته اول را متوقف کند و بسته اول هیچ‌گاه به پایان نرسد، بسته دوم با گذشت زمان بدون استفاده منقضی و پول آن به حساب کاربر منظور می‌شود. در اغلب مواقع وقتی مشترکاستفاده از بسته رزرو را آغاز می‌کند بسته کمتر از میزان اعلام شده مهلت زمانی مصرف دارد. برایمثال به جای اینکه 30 روز مهلت داشته باشد 25 روز مهلت دارد.

در حالی که در دو اپراتور دیگر روال کار به شکل منطقی و صحیح انجام می شود، به این صورت که نزدیک به پایان بسته اینترنتی در پیامکی به مشترک اطلاع داده می شود که حجم بسته اینترنتی در حال اتمام است یا بسته رزرو انتخاب کنید یا بسته فعلی به طور خودکار تمدید می شود یا فعال شدن خودکار بسته مجدد را لغو کنید و پس از پایان بسته اینترنتی نیز بسته رزرو برای مشترک فعال می‌شود.

موضوع از شرکت ایرانسل پیگیری شد که پاسخ اپراتور در راستای ابهام مطرح شده نبود و در نتیجه ایرانسل برای اینکه چرا بسته رزرو قبل از پایان بسته اول فعال می شود پاسخی نداشت. جز اینکه اپراتور پاسخگوی مرکز تماس ایرانسل در پاسخ به کاربران، اعلام می‌کند که در قانون ایرانسل روش اجرای به این شکل است.

پاسخ اپراتور از این آدرس در دسترس است.

این موضوع را از نهاد ناظر بر فعالیت اپراتورهای تلفن همراه نیز پیگیری کرد.

علی اصغر عمیدیان رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در واکنش به شیوه رزرو بسته اینترنتی در ایرانسل، گفت: شروع بسته رزرو اینترنت موبایل قبل از اتمام بسته اول قانونی نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که یکی از اپراتورهای موبایل بسته رزرو بسته‌های ماهانه اینترنت را پیش از اتمام بسته اول فعال و مهلت آن را نیز از زمان رزرو محاسبه می‌کند، آیا این کار قانونی است، گفت: «بسته رزرو بسته اینترنتی موبایل، زمانی فعال می‌شود که بسته اول تمام شده باشد، بنابراین زمانی که هنوز بسته رزرو فعال نشده امکان کسر زمان یا حجم از آن وجود ندارد.باید حجمی از آن مصرف شود تا به معنی استفاده از بسته باشد. هیچ اپراتوری نمی‌تواند اعلام کند که بسته استفاده نشده و پول آن را از کاربر گرفته است

وی در واکنش به اینکه اپراتور مربوطه به کاربران اعلام می‌کند که طبق قانون جاری آن اپراتور بسته رزرو از تاریخ رزرو شدن فعال و محاسبهمی‌شود، گفت: «حساب شدن بسته رزرو بدون مصرف شدن آن قانونی نیست و چنین قانونی نداریم

اما علیرغم غیرمنطقی بودن مسلم روش فعلی، اعتراض کاربران، تاکید معاون وزیر ارتباطات بر غیرقانونی بودن و تضییعملموس حقوق مشترکان، اپراتور دوم تلفن همراه تاکنون تغییری در شیوه رزرو بسته اینترنتی اعمال نکرده و به نظر می رسد تا جایی که تحت فشار نهاد نظارتی ناگزیر نباشد روش غلط خود را اصلاح نمی کند.

پیش از این نیز تجربه اشتباه رویهو در نتیجه متضرر شدن مشترکان در اپراتور دوم وجود داشت. در گذشته ایرانسل پایان بسته اینترنتی را به مشترکان اطلاع رسانی نمی کرد و پس از پایان بسته، مصرف مشترکان با تعرفه گران مصرف آزاد اینترنت محاسبه می شود که باعث اتمام شارژ اعتباری یا صدور قبض های نجومی برای مشترکان می شد.

آن زمان پاسخ ایرانسل این بود که در زمان فعال سازی بسته زمان پایان بسته اعلام می شود و مشترک باید آن را به خاطر بسپارد یا در نرم افزار مدیریت حساب ببیند که این پاسخ هرگز منطقی به نظر نمی رسید و مورد قبول واقع نشد. در نتیجه پس از تضییع حقوق بسیاری از مشترکان با اجبار دستور مقام نظارتی، ایرانسل ناگزیر به پذیرش اطلاع رسانی پیامکی به محض پایان بسته اینترنتی شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 3 شهریور 96، کد مطلب: 13960601000643:www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین