پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
یک عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه بسیاری از چالش‌ها و مشکلات وزارت علوم با تقسیم کار ملی و درون سازمانی رفع خواهد شد گفت: سرپرست وزارت علوم باید حل چالش‌های این وزارتخانه را با تقسیم بندی و سازماندهی در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهد.

شعار سال: دکتر تقی آزاد ارمکی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: دکتر ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم یکی از دانش آموختگان موفق علوم اجتماعی ایران است که اگر در پرونده تحصیلی او تامل کنیم خواهیم دید که نحوه ورود و خروج او از دانشگاه با موفقیت بوده است همچنین دکتر هاشمی در دوره استادی نیز همواره آموزش ، کلاس درس، دانشجو و پژوهش را امری بسیار جدی می‌دانست بنابراین شایستگی دارد که به عنوان شاخص‌ترین فرد در راس آموزش عالی کشور قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های دکتر هاشمی در دوره مسئولیت معاونت فرهنگی وزارت علوم این بودکه خدشه‌ای به وظایف استادی و آکادمیک او وارد نشود. بنابراین در این مدت توانست به خوبی از عهده هر دو نقش با موفقیت برآید و در هر دو حوزه موفق ظاهر شود.

استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هوش بالا را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی دکتر هاشمی عنوان کرد و گفت: دکتر ضیا هاشمی برخلاف بسیاری از افرادی که متوهم هوش بالا هستند واقعا از این ویژگی بهره‌مند بود. در واقع او هم از لحاظ هوش فنی (جنبه کاری و عملکردی) و هم از لحاظ هوش اجتماعی (برقراری ارتباط موثر و موفق با موافقان و مخالفان خود) واقعا دارای شاخص بود.

دکتر آزاد ارمکی مسئولیت در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها را یکی از سخت‌ترین و پر تنش‌ترین حوزه‌ها در وزارت علوم عنوان کرد و گفت: معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم همواره با چالش‌های لحظه‌ای مواجه است خوشبختانه دکتر هاشمی در دوره این مسئولیت مدیریت کم حادثه‌ای را پشت سر گذاشتند و این عملکرد مثبت بیانگر هوش اجتماعی بالای او است که توانست با موفقیت خود را با همه گروه‌ها وعقاید تطبق بدهد و در تصمیم گیری‌های خود افراد موافق و مخالف خود را یکسان ببیند به طوری که حتی منتقدان او نیز به این قدرت و توانایی دکتر هاشمی واقف هستند.

این جامعه شناس همچنین تاکید کرد: دکتر ضیا هاشمی بهترین گزینه برای سکان‌داری وزارت علوم درآینده به شمار میرود چرا که فردی که در کار قبلی موفق بوده مطمئنا در مسئولیت‌های بعدی نیز موفق ظاهر می‌شود.

ضمن اینکه او از لحاظ فنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مورد قبول مسئولان به شمار می‌رود. ضمن اینکه دکتر هاشمی به عنوان فردی که در ساختار وزارت علوم فعالیت نموده و تمامی جوانب حوزه‌های علمی و فرهنگی و دانشجویی را مطلع است واین طور نیست که فردی زیر نفوذ بیرون از ساختار این وزارت خانه به درون این سیستم وارد شود و بخواهد با کمک اطرفیان و معاونین خود تصمیم‌گیری کند.

وی به مهمترین چالش‌های وزارت علوم در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی و کم شدن مباحث سیاسی و سیاسی کشی در دانشگاه‌ها از جمله چالش‌های وزارت علوم به شمار می‌رود با توجه به اینکه دکتر هاشمی این حوزه را به خوبی می شناسد می‌تواند با کمترین هزینه آن را ساماندهی نماید.

به گفته دکتر آزاد ارمکی، جالش‌سازمانی از دیگر مشکلات وزارت علوم به شمار می‌رود در واقع این وزارت خانه سازمان بزرگ و چند محور است که استادان کارمندان و سایر گروه‌ها محور نیستند و نوعی عدم تمرکز درآن مطرح میشود با توجه به اینکه دکتر هاشمی متخصص سازمان ها و عرصه علوم اجتماعی است می تواند آن را بازسازی نماید و من معتقدم این مشکل تنها به دست فردی حل خواهد شد که فکر سازمانی داشته باشد و بتواند نوعی جابه جایی در عناصر سازمانی ایجاد کند و در این صورت مشکلات نظام آموزش عالی را رفع نماید که تولید انواع رشته‌ها، بازسازی رشته‌ها، مشکلات مالی، مسائل مربوط به ارتقاء اساتید و غیره نیازمند حضور فردی است که با فهم سازمانی این مسائل را سر و سامان دهد.

این استاد دانشگاه تهران همچنین چالش علم را از دیگر مشکلات فعلی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر علم به نوعی از دانشگاه خارج شده و در حاشیه قرار گرفته است و وزارت علوم نیز به آن کمترین اعتنا را نموده؛ که البته منظور از علم به معنای واقعی آموزش و پژوهش است که به صورت بروکراتیک و غیر سازمان یافته اداره شده . این درحالی است که پژوهش‌ها باید مشکلات کشور را حل کنند و آموزش‌های ما نیز در حوزه انسانی به تولید نظریه منجر شود در واقع آموزش و پژوهش با توجه به نیازهای جامعه پیش برود و لازم است سرپرست فعلی وزارت علوم به این مباحث توجه ویژه داشته باشد.

وی همچنین چالش هویت را از دیگر مشکلات وزارت علوم عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر اساتید و دانشجویان از نقش و جایگاه خود احساس هویت و کمال را ندارند و به نوعی به سمت کارمند شدن حرکت می‌کنند؛ لذا لازم است تغییر نگاه اتفاق بیفتد تا استادان دانشگاه فرصت برای ابراز وجود را پیدا کنند و هر فردی نتواند در جایگاه استادی یک دانشگاه قرار بگیرد.

استاد دانشگاه تهران، انفکاک و اتصال به حوزه سیاسی را از دیگر مشکلات دانشگاه های کشور دانست و گفت: با وجود این که نیروهای سازمان دهند نظیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و انقلابی حضور دارند و فعالیت می‌کنند اما هنوز نقش دانشگاه‌ها در حوزه سیاسی مشخص نشده و آن اتصالی که لازم است صورت نگرفته است و باید فکری وجود داشته باشد که انفکاک و اتصال در دانشگاه‌ها را سرو سامان دهد.

دکتر آزاد ارمکی توجه به توسعه و ارتقا علمی را از دیگر اولویت‌های اصلی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: متاسفانه هنوز آنچنان که باید به رشد و توسعه علمی دانشگاه ها توجه شود این اتفاق صورت نمی‌گیرد. بنابراین ما نمی‌توانیم فقط کارشناس و صاحب مدرک در دانشگاه‌ها تولید کنیم باید فردی در آموزش عالی تربیت شود که بتواند مشکلات کشور را حل کند و این امر زمانی محقق خواهد شد که هویت به استادان و دانشگاه‌ها برگردد.

این جامعه شناس در ادامه به راه‌کارهای اساسی حل چالش‌های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: تقسیم کار در سطح ملی یکی از مهم‌ترین این راه‌کارها به شمار می‌رود به این معنی که جای این وزارت خانه در تقسیم کار ملی مشخص شود و همچنین در درون وزارت خانه نیز نوعی تقسیم کار صورت بگیرد و بر اساس آن هر حوزه در جایگاه خود تصمیم بگیرد یعنی ما نیازمند شفافیت و تقسیم کار وزارت علوم هستیم در صورتی که این اتفاق بیفتد طی چند سال آینده گام بلندی در توسعه علمی کشور برداشته خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 10 شهریور 96، کدمطلب:96060905516، www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین