پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
تمامی بازارهای مصرفی نیازمند رقابتی سالم بوده و تولیدکنندگان حوزه نوشت‌افزار مخالف واردات نیستند بلکه با واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت، غیراستاندارد و البته غیربهداشتی مخالف‌اند.

شعار سال : دهه آخر شهریورماه فصل جنب‌وجوش و شلوغی بازار بزرگ تهران در بخش لوازم‌التحریر و اجناس مربوط به مدارس است، این شلوغی و ازدحام از پله‌های نوروزخان تا دالان‌های منتهی به چهارسوق و تمامی کوی و برزن‌های تحریرفروشان بیش از هر جای بازار به چشم می‌خورد.

اواخر شهریورماه بازار بزرگ، حس و حال مدارس را برای همه کسبه هم نو می‌کند، تمامی خانواده‌ها به دنبال تهیه بهترین و قشنگ‌ترین مداد، پاک‌کن‌، مدادتراش‌ها، کیف، کفش و جامدادی برای استفاده یک سال فرزندان خود هستند،البته این روزها دغدغه خانواده کمی رنگ روی متفائتی به خود گرقته است به طور مثال اگر در دهه 60 تا 70 کیفیت برای خانواده‌ها اهمیت داشت، امروز تنوع، زیبایی ،برند بودن و قیمت جای کیفیت را گرفته است.

با توجه به این گفته ها، بازار لوازم‌التحریر در مهرماه دیگر برای تولیدکنندگان بوی مدارس را ندارد بلکه بوی واردات محصولات چینی را دارد. محصولاتی که از هر رنگ و لعاب و طرح‌های انیمیشنی استفاده کرده است تا بازار و سلیقه مردم هر کشوری را به خود جذب کند.

بر پایه این گزارش و طبق آخرین آمار اعلام‌شده نسبت به سرانه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، حدود 12.5 میلیون نفر دانش‌آموز طی سال گذشته در مدارس ثبت‌نام کردند که اگر نیمی از این افراد خواهان خرید لوازم‌التحریر باشند،‌ رقم نهایی و سود بازار لوازم‌التحریر تنها در شهریور‌ماه سر به فلک می‌کشد؛ حال اگر جمع رقم نهایی با 9ماهه سال تحصیلی تجمیع شود،‌ قطعاً سود سرشاری را نصیب واردکنندگان بنجل و دسته چندم چینی می‌کند.

از سوی دیگر فروشندگان لوازم‌التحریر نیز با به نمایش گذاشتن کالاهای نوشت‌افزار ایرانی و خارجی سعی در جذب سلیقه مشتری دارد اما چند سالی است لوازم‌التحریر وارداتی بیشتر مورد توجه دانش‌آموزان قرارگرفته و جنس‌های نامرغوب چینی بازار لوازم‌التحریر را تسخیر کرده است.

توانایی تأمین 80درصدی بازار وجود دارد

در همین ارتباط موسی فرزانیان‌، رئیس اتحادیه نوشت‌افزار در خصوص وضعیت این بازار به خبرنگار آنا گفت: در بازار نوشت‌افزار کشور تنوع بالایی از محصولات ایرانی و خارجی برای فصل جدید مدارس وجود دارد و ازلحاظ تأمین نیاز نیز بازار هیچ مشکلی را پیش روی خود نمی‌بیند اما مسئله مهمی که در لابه‌لای خرید فصل جدید مدارس فراموش می‌شود بحث فرهنگ‌سازی برای خرید و حمایت از تولید نوشت‌افزار ایرانی است.

وی ادامه داد: متأسفانه ذهنیت منفی خانواده‌های ایرانی نسبت به تولیدات داخلی، باعث افزایش واردات به کشور شده اما باید به خانواده‌ها این اطمینان را داد که نوشت‌افزارهای داخلی از کیفیت 80درصدی نسبت به‌ برندهای معتبر اروپایی، برخوردار هستند.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار با انتقاد از اینکه بازار به سمت کپی از دیگر برندها در حال حرکت است، افزود: اغلب تولیدکنندگان ایرانی برای فروش کالای تولیدی خود به‌ناچار نام برندهای خارجی را روی محصولات خود چاپ می‌کنند تا با توجه به استقبال مشتریان داخلی، اجناس خود را به فروش برسانند.

متأسفانه ذهنیت منفی خانواده‌های ایرانی نسبت به تولیدات داخلی، باعث افزایش واردات در کشور شده اما باید اطمینان دهیم که نوشت‌افزارهای داخلی نیز به‌مراتب برندهای معتبر اروپایی از کیفیت 80درصدی نسبت به همین برندهای بهره می‌برد.

فرزانیان تأکید کرد: اما با توجه به حمایت‌هایی که از بازار نوشت‌افزار طی دو سال گذشته انجام‌شده،‌ ابتدا سهم تولیدات داخلی در بازار به 30درصد و در سال گذشته این سهم به 45درصد رسید و این آمار نشانگر آن است که اگر باکمی تبلیغ و شفاف‌سازی به سوی معرفی کالای ایرانی حرکت شود، میل و شوق استفاده از برندهای ایرانی بیشتر از کالاهای خارجی است؛ باید اشاره شود که در تولیداتی همچون مداد رنگی، مداد، خودکار، تراش و دیگر لوازم روزمره دانش‌آموزان سطح کیفیت تولیدات داخلی با سال‌های گذشته قابل‌مقایسه نیست.

این فعال حوزه نوشت‌افزار به میزان واردات کشور اشاره‌ای داشت و اظهار کرد: از 55درصد سهم تأمین بازار نوشت‌افزار ایران، بیش از 30درصد آن را چینی‌ها به خود اختصاص داده‌اند و کشورهایی همچون کره، اندونزی، مالزی، ویتنام نیز در دیگر رده‌های قرارگرفته‌اند، البته کشورهای اروپایی و ژاپن نیز به دلیل افزایش قیمت‌های این محصولات، از سهم کمتری در بازار برخوردار هستند.

وی درباره حمایت‌‌ها از تولیدات داخلی گفت: تولیدکنندگان ایرانی توانایی تأمین 80درصدی بازار نوشت‌افزار رادارند اما باید حمایت‌هایی که در دو سال گذشته انجام‌شده، ادامه‌دار باشد تا میزان ظرفیت تولید، به حداکثر آن برسد.

فرزانیان اضافه کرد:‌ در سال‌های گذشته نیز حمایت‌هایی از این صنف انجام شد اما به خاطر عدم پیگیری مسئولان، واردات بار دیگر جایگزین تولید شد.

چینی‌ها استاندارد محصولات پلاستیکی را رعایت نمی‌کنند

محمود صنعتکار رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت‌افزار نیز در گفت‌وگو با آنا در همین خصوص تأکید کرد: تمامی بازارهای مصرفی نیازمند رقابتی سالم بوده و تولیدکنندگان حوزه نوشت‌افزار نیز مخالف واردات نیستند بلکه با واردات بی‌رویه محصولات بی‌کیفیت، غیراستاندارد و البته غیربهداشتی مخالف‌اند.

وی ادامه داد: اغلب تولیدکنندگانی که ساز مخالفت با واردات را می‌زنند سلامت مردم و دانش‌آموزان برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه بسیاری از محصولات چینی در بازار کشور دارای استاندارد نیستند و تبعات بهداشتی آن بعدها گریبان گیر خانواده‌ها خواهد شد.

صنعتکار با اشاره به اینکه سازمان‌های متولی واردات نباید به اجناس بی‌کیفیت و غیربهداشتی مجوز واردات دهند، تأکید کرد: متأسفانه نظارت کاملی روی کالاهایی نوشت‌افزار وجود ندارد و سازمان استاندارد نظارت و بازرسی را بر عهده گمرک گذاشته که این روند نمی‌تواند تضمینی برای بهداشتی بودن اجناس وارداتی باشد؛ سازمان استاندارد باید طی چند مرحله از سیر ورود این اجناس به کشور از زمان واردات و حضور در گمرک تا حتی ویترین فروشگاهی، آزمایش‌های بهداشتی را بگیرد.

تمامی تولیدکنندگان داخلی و حتی واردکنندگان بر این موضوع واقف‌اند که مواد اولیه بسیاری از محصولات چینی در حوزه کالاهای پلاستیکی، از مواد بازیافتی و غیربهداشتی استفاده می‌شود.

این عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت‌افزار با اشاره به اینکه متأسفانه اجناس چینی، غیراستاندارد‌ هستند، گفت: برای مثال خط‌کش‌های ژله‌ای که امروز در بازار موجود است، عمدتا وارداتی از سوی چین است؛‌ تمامی تولیدکنندگان داخلی و حتی واردکنندگان بر این موضوع واقف‌اند که مواد اولیه بسیاری از محصولات چینی در حوزه کالاهای پلاستیکی، از مواد بازیافتی و غیربهداشتی استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ هزینه تولید همین کالا در کشور نسبت به محصول مشابه وارداتی شاید 20درصد گران‌تر باشد اما تا زمانی که فرهنگ‌سازی در بازار شکل نگیرد قیمت پایین‌تر برای مردم در اولویت قرار می‌گیرد.

صنعتکار در پایان درباره اینکه کانال‌های توزیع نوشت‌افزار باید با تولیدکنندگان همکاری داشته باشند نیز خاطرنشان کرد :تولیدکنندگان تمام توان و تمرکز خود را برای تأمین مواد اولیه و تولید گذاشته‌اند و از سوی دیگر برای کانال توزیع و فروش، نیاز به همکاری و همیاری دارند تا اطلاعاتی از این قبیل به اشتراک با مصرف‌کنندگان نیز گذاشته شود تا مصرف‌کننده نهایی با دید بازتری نسبت به محصولات موردنیاز خود، اقدام به خرید کالا کند.

واحدهای قانونی حوزه نوشت‌افزار، بدون تخلف هستند

در همین رابطه محمدعلی قاسمی نماینده حقوقی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران گفت: در سه سال اخیر کارگروه تخصصی تشکیل و در راستای فرهنگ‌سازی استفاده مردم از لوازم‌التحریر ایرانی حرکت‌های مثبتی انجام‌شده است.

نسبت کالاهای خارجی در حوزه نوشت‌افزار بیشتر است و مشکل نیز به موضوع قاچاق برمی‌گردد زیرا هزینه تولید کالای داخلی بالا است.

وی ادامه داد: توزیع در این بازار دو وضعیت دارد؛ وضع نخست واحدهایی هستند که لوازم‌التحریر را به‌صورت قانونی عرضه می‌کنند و دارای پروانه کسب هستند. در این واحدها عموما بسته به موقعیتی که شهرها دارند، کالای ایرانی یا خارجی می‌فروشند که البته کالاهای خارجی همگی از مبادی رسمی واردشده‌اند؛ صنف نوشت‌افزار، از آن صنف‌هایی است که تعداد واحدهای صنفی فاقد پروانه کمی دارد.

نماینده حقوقی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران به فروش لوازم‌التحریر به‌صورت دست‌فروش اشاره کرد و افزود: این افراد که فاقد یک واحد صنفی هستند، بیشتر از لوازم‌التحریر چینی و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند که در این حوزه امکان ورود نداریم زیرا نظارت سازمان بر واحدهای صنفی است اما این افراد در گوشه و کنار خیابان و مترو اقدام به فروش می‌کنند.

وی در این حال خاطرنشان کرد : البته نسبت کالاهای خارجی در حوزه نوشت‌افزار بیشتر است و مشکل نیز به موضوع قاچاق برمی‌گردد زیرا هزینه تولید کالای داخلی بالا است.

مردم به دنبال جنس خارجی و ارزان هستند

همچنین یکی از فروشندگان بازار لوازم‌التحریر نسبت به فروش کالاهای ایرانی به خبرنگار آنا گفت: فروش کالاهایی با نام ایرانی در بین انبوهی از کالاهای خارجی بسیار سخت و دشوار است زیرا اقبال مردمی به کالاهای ایرانی کم است.

محصولات چینی و هندی به نسبت دیگر کشورها ارزان‌تر بوده اما دلیل اینکه با این فاصله دور، قیمتی کمتر از محصولات ایرانی را دارد طبیعتا ازنظر کیفیت و استاندارد است.

وی ادامه داد: محصولات چینی و هندی به نسبت دیگر کشورها ارزان‌تر بوده اما دلیل اینکه با این فاصله دور، قیمتی کمتر از محصولات ایرانی را دارد طبیعتا ازنظر کیفیت و استاندارد است.

این فروشنده گفت: مشتریان در بدو ورود خود با چشمانشان دنبال کالاهایی با برند خارجی می‌گردند و تا زمانی که این فرهنگ‌سازی وجود نداشته باشد، کالای خارجی و کالای باقیمت ارزان در صدر شرایط خرید کالا از سوی ایرانیان قرار می‌گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1396، کدخبر: 273140، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین